
The African e-Journals Project has digitized full text of articles of eleven social science 
and humanities journals.   This item is from the digital archive maintained by Michigan 
State University Library. Find more at: 
http://digital.lib.msu.edu/projects/africanjournals/  

Available through a partnership with 

Scroll down to read the article. 

http://digital.lib.msu.edu/projects/africanjournals/
http://digital.lib.msu.edu/projects/africanjournals
http://digital.lib.msu.edu/projects/africanjournals
http://www.lib.msu.edu
http://www.msu.edu


Media Policy: A Factor in the Search
for Democracy*

by Kwame Karikari**

Abstract

The need for and the character of media policy are inseparable from discussions and
resolutions of issues concerning societal control and domination. This .article argues that
from available evidence, the NRC/SMC and PNDC military regimes in Ghana show
tendencies towards eroding the independence of editors and journalists in the state-owned
press; they also deny access to these editors of opinions or demands from sections of the
public that are not complementary to the regimes. In addressing the issues of media policy,
therefore, one cannot escape addressing the larger issue of how and who rules society, i.e.
what is political framework for an appropriate media policy?

•This paper was first presented at a seminar on 'Towards a Comprehensive
Communication Policy for Ghana' organized by the ACCE at the University of Ghana,
April 21-23, 1987, under the title 'Government, the state-owned press and the quest for
policy'.

**Kwame Karikari is a lecturer in the School of Communication Studies, University of
Ghana, Legon.

27



Politique des medias: un facteur
important dans la lutte pour la

democratie

Resume

Le besoin et Ie caractere d'une politique des medias sont des
elements qu'on ne peut pas isoler des discussions et resolutions
sur les problemes concernant le controie et la domination de la
societe. Cet article indique qu'a partir des preuves disponibles, les
regimes militaires ghaneens du NRC/SMC et PDNC ont montre
des tendances a empieter sur la liberte des redacteurs et
journalistes de la presse gouvernementale. Ces redacteurs sont
prives de I'acces aux idees et besoins des sections du public qui ne
sont pas necessairement pro-gouvernementales. Ainsi done,
quand on s'embarque sur I'analyse de la politique de medias, on ne
peut s'empecher de toucher la question cruciale, a savoir
comment gouverne-t-on la societe et qui la gouverne et par
exemple, quel est le meilleur contexte politique pour une meiileure
politique des medias.

28



Introduction

Under the administration of the Provisional National Defence Council
(PNDC), many seminars, workshops and symposia have been organized
for practitioners in the state-owned media houses. A good many of them
have even involved foreign media experts and organizations and much
effort and finance have been invested.1 They have been ostensibly aimed
at raising the standard of the journalists' professional performance.
Thus, if by their numbers alone these educational activities result in high
professional standards on one hand and, on the other, imbue a press
system with generally acceptable and recognizable attributes of freedom,
Ghana's newspaper press would be above much of the reproach hurled at
it.

Similarly, in the first five years of PNDC reign, defence committees,2

labour unions, religious groups, student bodies, professional bodies,
women's groups and farmers' associations around the country held
public discussions of the role of the press in national development and in
political processes. Several times, topics included issues on press
freedom. These are all indications of a high level of public awareness of,
and/or desire for the central role of the press in social processes for
political liberty and socio-economic progress.

These activities, it is argued, may be identified as part, albeit a
spontaneous one, of the search for a press system which may correspond
to an ideal of press freedom and responsibility — an ideal whose
definition is likely to differ from government to government in Ghana's
history, and may vary also for the different social forces along the
political-economic spectrum of society. It is an ideal, however, whose
realization would have to be striven for, peacefully or otherwise, since, it
is contended, this concern for an ideal press system is integral to the
strivings for political power and liberty.

That the different social forces and political institutions would have
conflicting appreciations of the role of the press, and may even contend
over what constitutes the press' exercise of its 'freedom' and
responsibility, can be gleaned from the following examples of political
experience in the first five years of PNDC authority:

(i) In the turbulent months of 1982, the masses of urban working
classes were propelled as never before into militant class struggles
by the December 31 coup and its call for 'revolution'. Apparently
agitated by what they considered 'reactionary propaganda',
People's and Workers' Defence Committees in Accra attacked and
forcibly closed down The Echo and The Free Press, two privately-
owned newspapers, expressing views independent from and
contrary to prevailing policies and actions of the regime, its mass
supporters at the time and its media.

29



(ii) Similarly, in 1983, University of Ghana students initially
supportive of, but by then apparently disenchanted with, the
PNDC and angered by what they saw as the state-owned press'
perversion of their views and demands, stormed the offices of the
The Ghanaian Times in an adventure that ended in a melee of
clubs and fisticuffs with workers protecting their plant (as well as,
in those days, 'their' government).

(iii) On March 6, 1983, the Chairman of the PNDC's Independence
Day broadcast made an obvious hint at the Council's
'reconciliation policy' toward political forces attacked by or
alienated from the PNDC's initial radical left-seeming actions. A
key element in the broadcast was a scathing attack on the then
heads of the state-owned media as people imposing their 'minority
ideology' on the country. His solution? A call to the P/WDCs to
intervene to determine how the media should be run.3

These represent highlights of the more dramatic struggles and debates
over the performance, role and freedom of the press in the first five-year
period of the PNDC.

Many more statements, public pronouncements and other expressions
of dissatisfaction have been made. But a highly significant turn of events
in the coverage of the press since about mid-1984, and coinciding with the
full implementation of the PNDC's IMF/World Bank-dictated
Structural Adjustment Programme, is the almost sudden relegation of
the working class from the pedestal of 'back-bone of the revolution' to
virtual foes of the 'revolution'. This 'ideological onslaught' on the
working class impelled the TUC to issue a 10-page press statement
against the 'lies being spread about workers and the TUC... to make
workers scapegoats for the economic problems of the nation'.4 Not
unexpectedly, none of the state-owned press carried this, and any other
subsequent critical TUC statement.

For that matter, it is not only the TUC that may complain about
negative press attitudes and/or deliberate blackout of coverage of its
activities, grievances and positions on national issues. Many identifiable
groups and organizations of different ideological and political
persuasions, including some who were once allies of the PNDC, have had
to make such a complaint at one time or another. It is indeed noteworthy
that, for the first time in Ghana's press history, even workers of a
newspaper, The People's Daily Graphic, found it necessary in 1986 to
demand publication of a statement in their own paper to dissociate
themselves from the paper's editorial. According to the Graphic workers,
the statement was a means of protection from public harrassment and
outrage over the newspaper's editorial support for a government policy
abolishing leave allowances (The People's Daily Graphic 1986).

A catalogue of significant public dissatisfaction with the coverage,

30



general operation, editorial orientation and perspectives of the press
could be endless. Ultimately they seem to point to a desire for a press
system that would enhance a generally acceptable professional standard,
allow for freer access to people of their expressions on public affairs in the
national press, promote and defend fundamental democratic and human
rights, and stand against governmental violations of universally
recognized rights. Certainly, no matter how the press performs,
depending on its general ideological-political complexion, it is bound to
have critics, and even enemies from the other side of the ideological-
political divide in society. In other words, since the press anywhere,
ultimately, articulate the worldview and values of particular social classes
and their interests, no press can satisfy all of society all of the time. As a
principal element in the ensemble of cultural communication media, the
press contributes enormously in promoting and developing popular
support for the values and interests of those who own and or control it.
Indeed, it is largely the realization of this essence of the media of mass
communication that aroused Non-Aligned nations to demand a New
International Information and Communication Order.

Much as the essential character of a press system is its overall political
and ideological standpoint, the socio-political system of which it is part
or operates in, discussions on policy for the press system would involve
ideological and political questions.

Objective of this Article

Thus, the aim of this paper is to: (i) survey the relations between
government and the state-owned press, based on selected correspondence
in the form of memoranda, circulars, queries and orders — from
governments' principal instrument of press-supervision, the Ministry of
Information; examine how this constitutes government's exercise of
editorial policy formulation and control; suggest how these impede the
realization of high journalistic standards and obstruct the freedom of
access to the press for the expression of critical or contrary views; and (ii)
raise questions pertaining to the political and ideological conditions or
environment for which a policy on the press may be considered.

Our focus in the survey will be the periods of the two military-based,
coup d'etat-originated governments: the National Redemption/Supreme
Military Council (1972-79), and the PNDC 1982 to-date).

Military Regimes and the Media

The choice of the NRC period is because of the uncontested general
recognition that under it the press represented an 'authoritarian model'
(Hachten 1978); the PNDC period because it is the present and, therefore,
impliedly the object of concern with current debates on media policy. On

31



the other hand, both are chosen because they have been the two longest
reigning military regimes. Moreover, unlike the National Liberation
Council (1966-69) and the Armed Forces Revolutionary Council (June-
September, 1979), the NRC/SMC and the PNDC, albeit with varying
rhetoric, have variously pursued and expressed concepts of political
organization of society that preclude parties (a principal expression at the
political level of the democratic right of association) as instruments of
contest for political office. The NRC/SMC pursued, up to the holding of
a controversial referendum, the concept of 'Union Government'. It was
indisputably one of the factors for popular opposition to that regime. The
PNDC too campaigned for and established by the end of 1988 District
Assemblies of people elected on individual merit or appointed by the
PNDC. Both political programmes may be described as the military
regimes' search for legitimation.

In the history of relations between government and the state-owned
press, one important development can be observed: the high turnover of
ministers (commissioners or secretaries) of information. In the thirty
years of independence, there have been 28 ministers (commissioners and
secretaries) of information. The NRC/SMC appointed eight in seven
years of rule, while the PNDC, in its first five years, appointed four. The
shortest records of tenure in that office were 20 days each under the N LC
and PNDC. This high turnover seems to suggest both the strategic
importance governments attach to that portfolio, and/or the possible
instability in policy formulation or implementation and interpretation at
that ministry: an instability possibly indicative of governments'
dissatisfaction with their media's inability to woo public opinion in their
direction regardless of how firm the governments' grips on the content
and direction of media communication. There has also been
instantaneous changes in the editorial management of state media houses
with every change of government. Under the PNDC, however, there has
been a greater turnover of this group of media personnel. It is more
pronounced at the broadcasting corporation which has since 1982 had
four directors-general, four directors of television and numerous changes
at other management levels.5 The government's reasons notwithstand-
ing, an important factor for this management instability at broadcasting
is the PNDC's apparent dissatisfaction with the performance of a highly
controlled broadcasting organization — a medium which that government
heavily depends on for its rule.

Overall, however, there seems to have been a greater tendency on the
part of military regimes to depend more heavily on the press both in
building their image, buying legitimacy and in effecting policies. Some
researchers surmise that this is because military regimes lack an effective
political organization for communication with the masses, presumably
the machinery of a political party network (Twumasi 1981).

This is no doubt an important factor. However, that the PNDC also

32



manifested this tendency in the use of the press may be inferred from
other factors, since this military-originated government spawned such
mass organizations as the defence committees, 31 December Women's
Movement, the June Four Movement and the paramilitary Civil Defence
Organization, each with branches in every town and in most villages.
Two factors may be discerned, the first and principal of which would
generally apply to the NRC/SMC too, namely, that a coup d'etat is an act
of conspiracy by a tiny group of people. Being conspiratorial in origin, a
coup-borne regime would have only one recourse to inform and win the
population to its mission: the mass media, thus the broadcasting station
featuring so high as a strategic target of a putsch. Moreover, the group of
conspirators is often likely to harbour within it individual ambitions,
differences in political tactics and orientation beyond the common bond
of the act of a putsch. Inherent in that act of conspiracy is the political
element of arbitrariness. This is often enhanced by the elimination of a
democratically promulgated constitution and the representative
legislature based on it, which could put brakes on the tendencies of
arbitrariness and caprice characteristic of military-originated regimes.
The media, in such circumstances, could be very welcome and ready-
made tools to smoothen the edges of arbitrary practices.

Related to the above proposition is the factor of the military
establishment's traditional institutional distance from civil society.
Barricaded in their barracks, the military's relations with civil society is
clearly defined — maintenance of law and order. Both the officer corps
and ranks are traditionally cut off from their corresponding social classes
in civil society. Having little or no long-established social links deny coup
makers avenues of propagating and winning sympathy for their
perceptions of society and their political programme on the sudden, often
jolting assumption of power by violence. The media are thus the ready-
made tools to persuade the population. The situation does not change
significantly even as the military remain in power. Coupled with the
military's preponderant propensity toward authoritarianism, its rule
constantly demands greater and greater dependence on the media to
placate society's apprehensions of its tendency to the use of force.

Secondly, in, the case of the PNDC, which has its network of mass
organizations, the expression of this tendency of over-dependence on the
media to reach the people could derive from the origins of the mass
movements so spawned. Unlike political parties that are consciously
created by political cadre and presumably bound by a unitary ideological
outlook and a political programme, the PDCs/CDRs, for instance,
sprang up spontaneously without any ideological cohesion and embraced
varying social forces and political tendencies. Such motley forces could
present themselves to a military regime, at decisive moments, as
unreliable agents for control.

Could it not be said further, that having come to power by force

33



without prior mass support of any form, a coup-borne political authority
would find recourse to violence a principal medium of intervening in
political crisis? Not used to debate and dialogue as methods of
communication between authority and subordinates, would not a coup-
borne regime find monopolization of, and the unidirectional character of
mass media of communication convenient and, indeed, natural to its
perceptions of communication?

Whereas this tendency is common to both the NRC/SMC and the
PNDC, the two have shown different styles of approach to the
management,structure of the press. The former retained the boards of
directors in the press houses while the latter replaced them by a new
management structure, Interim Management Committee.6 Even then,
the change by the latter did not, theoretically, determine a new policy
defining the operation of the press concerned. The IMCs were, in
December, 1984, replaced by Joint Consultative Committees, without
the return of the boards, but now placing greater management
responsibility in the hands of the managers, with workers now playing
'consultative' roles.

The Ministry of Information and Press

A reading of records of the administration and supervision of the state-
owned press by the information ministers under these two regimes
depicts a glaring absence of any clear, worked out, comprehensive policy
besides the provisions in the legislative instruments or decrees
establishing the press organizations. Theoretically, the press houses
existed under these regimes on the bases of prior legislative instruments.
PNDC Law 6 pertained to all public boards and corporations, and did
not completely abrogate pre-existing Acts covering the newspapers.

The various ministers including commissioners and secretaries have
sought, by means of more or less regular periodic meetings with heads of
media organizations and through occasional or regular memoranda,
queries, directives and oral instructions, to provide basis of editorial
policy, and sometimes editorial content, covering anything from
advertizing to what sections of society and sometimes individuals to
blacklist from or give coverage to.7 It is not at all a rarity to encounter
instructions on the choice of headlines or the use of certain photographs
to illustrate news stories.

One PNDC secretary instructed that action be taken to 'reverse this
situation' of 'low quality of pictures in the Graphic and Mirror' over a
two-month period. Ten years earlier in June, 1976, the commissioner had
instructed an editor to discard pictures df 'Council members who were
smiling when they were reciting the pledge [before their daily business
session at the Castle — author] since it would give a bad impression to the
public' In the same year, an order to all editors instructed that: 'it is not

34



in keeping with the revolution for advertisements to be published ... that
certain businesses cannot satisfy the demands of their customers because
of lack of import licences. Such advertisements, whether intended or not,
expose the government to criticism and are not in the best interest of the
country'.

In 1983, a secretary circulated a proposal for policy on advertizing
requesting comments from the heads of media. While the proposal
cautioned that the search for advertisement revenue should be
subordinated to the duty of the press to inform and 'provide a forum for
debate', it, however, suggested, among other things, that ads should be
rejected if their 'general import opposes the basic principles of the
December 31 Revolution as set out in the Directive-Principles of State
Policy, PNDC Law 42.' Three years later, however, a secretary was
querying the papers for low advertising fees and, in possible consonance
with the cost-effective demands of the Structural Adjustment
Programme, instructed that a review be made.

The similarities in some of the edicts are quite striking. Early in 1982,
the press houses were admonished for reporting 'mainly the negative
aspects of events'. Negative reports . . . must be carefully balanced with
the positive one'. In 1977, the commissioner found it necessary to express
'concern about inaccurate publication of Government activities and
programmes in some of the local newspapers'.

Both regimes have complained about the 'low standard' of news
reporting or presentation. For the PNDC, however, it seems its
representatives have used verbal instructions to get the press to kill
certain stories or deny certain groups and individuals access to press
coverage of their activities or demands. In March, 1987, this writer
learned from an editor or a state-owned paper that the press houses were
instructed to kill any story about the arrest and trial of Salifu Amankwa
on an alleged murder charge.8

If that is inexplicable, the trend in the press under the PNDC whereby
newspapers write editorials on issues and events without any coverage of
the issues in news also defies professional ethics of responsibility.

What emerges from a reading of the files, and buttressed by systematic
observation of the press' daily editions over time, is a phenomenon
common to the press under other regimes in Africa. The extent to which
heads of state are given coverage could be as banal as the case of Ghana's
Gen. I.K. Acheampong whose information commissioner instructed
that a state-owned weekly places a picture of the head of state's wife
working in her garden on the front page of an edition. It could even take
on the curious dimension of the head of state who directs his country's
television cameras as to what angles of his postures to shoot, or selects for
editors pictures to print after public activities such as tours of the
provinces.

Our two case studies do not, from the evidence, contradict the

35



observation that 'The African regimes are avid for publicity. Whatever
their policies or degrees of popularity may be, they all have permanent
need to prove that they are devoting all their energies to working for the
people.' (da Custa 1980). The principal question here may not be so much
the extent of publicity given to regimes and their leaders. That question
however assumes principal significance when no one else in society is
allowed significant space in the state-owned press. Additionally, criticism
becomes valid when this avalanche of narcissistic press coverage
perpetrates authoritarian policies and practices.

The NRC may have also used the subtler method of verbal orders. But
it has left a record of instructions banning 'publication of activities of the
Makola Women' (April 1977), 'publicity to Mr. J.A. Blay-Miezah in any
respect,' and on the anti-government agitations of the professional
organizations of lawyers, doctors, accountants, engineers and so on.

An attempt is not being made here to compare or contrast the press
under the two regimes. Neither is there an attempt to place both equally
in their handling of the press. The sampling from a wealth of records of
governmental control by an almost weekly release of edicts and orders by
circular, is to show that, in the absence of comprehensive policies, both
regimes have exhibited, in the management of the press, an arbitrariness
and ad hocism objectively hampering the indepedent exercise of editorial
judgement by editors. Much of the use of the editorial page to curb
expression of critical and contrary opinion under the PNDC has been laid
at the doors of the Castle Information Bureau, a body whose existence
has objectively paralleled (and perhaps contested) the supervisory
authority of the office of the Minister of Information, and used to prod
editors into line without the administrative encumberances of a ministry.

A dissection of the letters and features columns of the People's Daily
Graphic over a period appears to suggest efforts at manufacturing public
opinion by way of fabrication of reader's letters, and articles under
pseudonymns. For an example, an unpublished letter from the Head of
Political Department of the TUC, protesting a slanderous letter
attributed to a 'Johnson Cudjoe', has showed that no such person
existed.9

There is also a very strong tendency under both regimes of an aversion
to criticism in the press, and independent evaluation of issues by the
editors, unless such evaluation fits into the general perspectives of the
regimes, or are directly inserted in the papers by representatives of the
regimes. (Throughout the period of the implementation of the SAP from
1984 to now — that is, April, 1987 *— for example, not a single reader's
letter, not a news story has been published expressing a contrary view or
questioning the fundamental premises of the economic programme).

The tendencies in the two regimes' handling of the press might as well
confirm the conclusion that:

No regime in Africa is prepared to allow the state-controlled media to disseminate

36



news liable to disturb public opinion: the main concern of every government is to avert
the danger of any shock that might discredit national policies and give rise to
troublesome reactions (da Custa 1980).

What Bases for Policy?

These notwithstanding, we have to confront a number of questions. The
absence of a comprehensive policy creates room for arbitrariness and ad
hoc controls of editors' independence, and tends to curb free expression
of independent opinions in the press. But does it follow that the mere
formulation of any policy would avert these incursions into the right to
press freedom? Who determines editorial policies in state-owned
newspapers? What limits, if there must be any, can there be to the
independence of the state-owned press? What criteria can there be for
coverage of issues by the state-owned press to ensure fairness to all
sections in society? Who is to ensure that all these are implemented and
guaranteed? Who protects press people from any obstructions to the full
exercise of their independent judgement, and who protects the public
against the press' abuses of the exercise of their independent judgement?
Having stated that governments delivered by coups d'etat are inherently
arbitrary and authoritarian, and that their leaders consequently bear
greater propensity to act autocratically, can we expect arbitrariness and
ad hocism to cease with the formulation of a comprehensive policy for the
press under military-based regimes?

The importance of these questions lies in the recognition that the
demand for a policy cannot be for the mere exercise of providing
consistency to existing practice (by codifying it) into policy; it is more for
both what is actually contained in a'policy and the institutional structures
that see to their implementation and protection against tendencies
subversive to the policy. For, as Schiller (1976) points out:

Communication policy making and the research that precede it can surely promote a
more efficient status quo.... Without fundamental system-questioning, alternate social
models cannot be imagined, much less introduced. In the struggle against domination
the first need, after awareness itself, is the enunciation of alternative social forms.

Debate over media policy in Ghana has progressively assumed
immense public importance since the two decades following the
overthrow of the CPP government. It took on an even greater importance
during the political struggles against the NRC/SMC's ill-fated Unigov
enterprise culminating, for the first time in Ghana's history, in the
explicit provision of press freedom guarantees in the Third Republican
Constitution (1979) and the institution of a Press Commission to
supervise their practical expression.

The struggles for press freedom, becoming increasingly intense as
the anti-Unigov opposition forces pressed for a return to civilian rule,
were motivated by the latter's opposition to what they saw as the regime's

37



monopoly of the media to propagate its Unigov proposition: a
proposition that essentially and expressly denied as well the right of
citizens sharing common opinions to associate, and the right of people to
so contest political office in a republican country.

Policy and Issue of Domination

According to Schiller (1976: 70), the struggles for the press policy
enacting and guaranteeing freedoms are intrinsic to and

inseparable from the ultimate issue of sociental control. . . . The struggle to overcome
domination — external, where the power resides outside the national community;
internal, where the power is exercised by the domestic ruling stratum — is the central, if
not always recognised, issue in contemporary communications policy making.
Internationally, nationally, and individually, the struggle, though often obscured, is
between the forces of domination and those that resist and challenge that domination.
All basic issues in communications today relate to this fundamental and increasingly
intense confrontation.

It is this realization, as far as the anti-colonial movement in Africa was
concerned, which underlay, for example, Nkrumah's (1963) general
prescription for the newspaper in Africa to be 'a collective instrument of
mobilization and a collective educator — a weapon, first and foremost, to
overthrow colonialism and imperialism, and to assist total African
independence and unity.'

In some circumstances, the battles may be waged by dominant social
forces and their press whose principal interests are threatened by an
emergent new order, and may even invite the intervention of
international allies. This is what happened in Chile during the brief rule
of Salvador Allende's socialist-oriented, reformist government deposed
by a 'harshly repressive regime of authority and property.' The coup
killed the pluralist media system of the Allende period and imposed a
rigid code of censorship as its policy and practice. And that was
considerably made possible by the intense propaganda of the largest daily
in Chile, El Mercuric endowed with a 11.5 million dollar CIA covert
funding to the publisher, Augustine Edwards, a close friend of Donald
Kendall, president of Pepsi Cola and an intimate of the then President
Nixon (New York Times).

In Nicaragua, as is possible anywhere else, the intense battles over the
direction of press policy since the Sandinista front came to power, has
produced, in one instance, the interesting phenomenon of a split in the
Chamorro family along intense ideological barricades. It is a family of
long established pioneers and publishers of independent and critical
newspapers throughout the fifty-year Somaza dynasty. One Chamorro
brother, recently allying with the contras, is editor of the independent
opposition La Prensa; another brother edits the Sandinista-owned
Barricada, while an uncle edits the quasi-government paper El Nuevo
Diario (Brownlee 1984).

38



Whereas the above foreign examples of battles over the direction of
press and their role in political processes may not be exactly the same as
Ghana's experiences so far, the experience of particular presses and
individual journalists over the years bear much evidence of the
potentially intense political conflict inherent in the overall struggles for
policies for press freedoms. Or they indicate that the level of intensity or
forms of struggle over press policy would be in consonance with the level
of intensity of political conflicts in society. According to Mahle and
Richter (1974):

Communication policies are sets of principles and norms established to guide the
behaviour of communication systems. They are shaped over time in the context of
society's general approach to communication and to the media. Emanating from
political ideologies, the social and economic conditions of the country and the values
on which they are based, they strive to relate these to the real needs for and prospective
opportunities of communication.

This, again, compellingly raises the question of domination and
resistance. The press by and large operate to reproduce or to subvert
social relations and conditions prevalent in an historical moment. For,
'the press always takes on the colouration of the social and political
structures within which it operates. Especially, it reflects the system of
social control whereby the relations of individuals and institutions are
adjusted (Siebert, Peterson and Schramm 1984). Even then, the conscious
intervention of social forces to shape media policy and strive to protect
the model is likely to immensely safeguard the ideal from becoming a
caricature.

These bring us to the central question this paper poses, namely: what is
the political, ideological or socio-philosophical environment of the
media policy choice to be advocated? Is it possible, or is it realistic (and
not idealistic) to formulate a policy option without a definition of the
political context and socio-economic environment appropriate to it? Can
there be a media policy that is suitable for all time, all places and socio-
political contexts? Must we, or can we, borrow one from somewhere and
use it to try to fit it to our circumstances and needs?

Experiences the world over confirm that every social system produces
the press system best suited to its reproduction. The liberal bourgeois
press system of the U.S. and other Western societies functions
appropriately to the needs of an advanced capitalist and bourgeois
democratic system. The first article of amendment of the U.S.
Constitution, the first in the Bill of Rights guaranteeing the particular
expression of press freedom, shows the philosophy of social organization
upon which it is founded (Cox 1981).

Similarly, socialist countries of the Marxist-Leninist category derive
their system from the socio-philosophical basis of Marxism-Leninism.

The choice for a media policy ought to take the prevailing political
conjuncture as its starting point, and an envisaged future political system
as its framework.

39



Going by this, the PNDC as it exists today necessarily offers us the
basis for discussion. The impression, as indicated earlier, is that its
political programme precludes the right of people to associate according
to their political views and aspirations in a contest for political leadership
of the country. If this is not a mere impression, then it can safely be
conjectured that the debate for a media policy will necessarily have to be
placed in the centre of a provoked debate over the rights of all citizens in a
republic — as opposed to a monarchy, a theocracy or an autocracy — to
determine who they want to rule them and how they want to be ruled.

Conclusion

It has been argued in this paper that the discussion on the need for, or the
character of, media policy, is inseparable from discussions and
resolutions of questions concerning societal control and domination. It
has been argued that evidence from records of the mode of supervision of
the press by the NRC/SMC and PNDC military regimes show a tendency
to erode the independence of editors and journalists on the state-owned
presses, and does exclude from access to these media opinions and
expressions of demands from sections of the public that are not exactly
complementary to the regimes. Thus, ultimately, these regimes have
shown great propensity toward monopolizing access to the press and
thereby curbing press freedoms.

Finally, the paper has attempted to raise the issue that in order to
realistically address the problem of a media policy that enhances
independence of judgement of the press people in exercising their
professional responsibilities, and that creates conditions for the
realization of the role of the press approximating that of a defender of
and fighter for democracy and social progress, who decides who rules,
and how society is ruled, are an unavoidable questions.

What, simply put, is the potential framework for a media policy?

Notes

1. Both the International Institute for Journalism in the two Berlins (Federal Republic
and Democratic Republic of Germany) have participated in some of these seminars
and workshops.

2. On seizing power by the December 31,1981 coup d'etat, Fit. Lt. Jerry J. Rawlings made
a call for people to organize defence committees and work places. They were,
respectively, called the People's and Worker's Defence Committees until December,
1984, when they were renamed Committees for the Defence of the Revolution with
accompanying changes in their political influence.

3. Radio and TV broadcast by the Chairman of the PNDC, Independence Day, March 6,
1983.

4. TUC statement on 'Current Attacks on the Labour Movement — Response of the
Trades Union Congress', Accra, October 10, 1986.

40



In November, 1988, for example, about 40 Ghana Broadcasting Corporation staff,
including the entire union executive, were arrested, many detained for about a month,
and all dismissed following an industrial dispute. See West Africa Magazine, November
14-20, 1988.
PNDC Law 6,1982. At the end of 1988, the government restored the boards of directors
of the GBC and the Ghana News Agency.
The references to records here are from files on correspondence to editors from 1973-
1986 made available to me under permission from the Ministry of Information.
Salifu Amankwaa, a Warrant officer of the Ghana Army was appointed by the PNDC
charged with supervising the beautification of the area around the Kwame Nkrumah
Circle in Accra. There was widespread public disapproval of his authoritarian methods
of handling the public. In 1987 he was convicted of murder and sentenced to die by
firing squad. The PNDC freed him on amnesty in December, 1988.
Letter to PNDC Secretary for Information, 5 August, 1986, from Head of TUC
Political Department entitled 'Unfair Reporting'. It refers to a letter by 'one Johnson
Cudjoe' in The People's Daily Graphic, July 7, 1986.

References

Brownlee, Bonnie J. (1984). 'The Nicaragua Press: Revolutionary, Developmental, or
Socially Responsible?' Gazette, Vol. 33, No. 3.

Cox, Archibald (1981). 'Freedom of the Press under the constitution of United States',
Journal of the Bar Association of India. Jan - Dec. New Delhi,

da Costa, Alcino Louis (1980). 'New Criteria for the Selection of News in Africa', Reports
and Papers on Mass Communication. Paris: UNESCO No. 85, p. 9.

Mahle, Walter, A. and Rolf Richter (1974). Communication Policies in the Federal Republic
of Germany. Paris: The UNESCO Press.

Nkrumah, Kwame (1963). Speech at the opening of the Second Conference of African
Journalists, November 11, Accra.

Schiller, Herbert I. (1976). Communication and. Cultural Domination. • New York:
International Arts and Science Press, p. 84.

Siebert, Fred S., Theodore Peterson and Wilbur Schramm (1984). Four Theories of the
Press.

The New York Times, Dec. 5, 1975. Cited in Schiller op cit.
Twumasi, Yaw (1981). 'Media of Mass Communication and the Third Republican

Constitution of Ghana', African Affairs Vol. 80, No. 318, pp. 13-27.

41


