The African e-Journals Project has digitized full text of articles of eleven social science
and humanities journals. This item is from the digital archive maintained by Michigan
State University Library. Find more at:

http://digital.lib.msu.edu/projects/africanjournals/

Available through a partnership with

1l T

Soa W Michigan State University

LIBRARIES

Scroll down to read the article.


http://digital.lib.msu.edu/projects/africanjournals/
http://digital.lib.msu.edu/projects/africanjournals
http://digital.lib.msu.edu/projects/africanjournals
http://www.lib.msu.edu
http://www.msu.edu

Africa's Image in the Local Press:
An Analysis of African News in
Some Nigerian Newspapers

By Nnamdi B. Emenyeonu

Abstract

In the wake of accusations and counter-accusations between the West and
developing nations over the imbalanced nature of information flow,
communication researchers and policy formulation groups have, over the
years, been enticed to make decisions based on empirical findings. In this
paper, the author presents findings of a study conducted on four leading
Nigerian newspapers over a one-year period. His conclusion is that the
media in Africa are equally to blame for perpetrating a negative image of the
continent, and that the continent can only benefit from a new and more
equitable international communication order by re-examining her values.
The paper warns that devoting undue attention to conflict, crime and
disasters at the expense of the region's efforts, policies and programmes
aimed at advancing the people’'s welfare, negates the very principle of
balanced reporting which Africa so much craves for.

Nnamdi B. Emenyeonu is a lecturer in the Department of Mass Commu-
nication at the University of Nigeria, Nsukka. He is completing doctoral
studies at the Centre for Mass Communication Research, University of
Leicester.

82



L'Image de I'Afrique Dans la Presse
Locale: Une Analyse des
Renseignements dans Certains
Journaux Nigériens

Par Nnamdi B. Emenyeonu
Résumé i

Suite aux accusations et contre-accusations nées entre l'occident et les
pays en voie de développement concernant le déséquilible sur le plan du
flux de l'information, en science de la communication et de groupes
chargés de définir les politiques ont été tentées, durant des années, de
baser leurs décisions sur des résultats empiriques. L'auteur du présent
article présente les résultats d'une étude menée pendant un an sur quatre
journauxles plus importants au Nigéria. Il conclut que les médias africains
sont également a blamer car ils véhiculent une image négative du
continent et que ce n'est qu'en ré-examinant ses valeurs que celui-ci peut
tirer profit d'un nouvel ordre médiatique international plus équitable.
L'article souligne qu’ il n'est rien de moins que de nier le principe de
reportage équilibré dont I'’Afrique a tellement besoin que de centrer une
attention excessive sur les conflits, les crimes, les désastres au détriment
des efforts, de politiques et des programmes menés au niveau de la région,
en vue d'améliorer le bien-étre de ses populations.

Nnamdi B. Emenyeonu est Assistant au Département de Journalisme a
I'Université de Nigéria, Nsukka. Il termine ses études doctorales au Centre
de Recherche en Journalisme de I'Université de Leicester.

83



Introduction

Of all reactions to the call by developing nations for a new order
of global news flow and communication, perhaps the most
significant was the inauguration of the International Commis-
sion for the Study of Communication Problems.

Previous efforts such as the establishment of the Interna-
tional Programme for the Development of Communication (IPDC)
were reported to have achieved little in addressing the news flow
controversy. Thus, following repeated demands for the rectifica-
tion of imbalances in the flow of news and opinions between the
industrialised and developing nations, a UNESCO general
conference convened in Kenya in 1976, ratified the proposal to
establish a commission. Besides investigating the imbalance
problem, it was thought this Commission would also be useful
for conducting an omnibus study of communication problems in
modern society.

That Commission was inaugurated in December 1977, with
a special mandate to recommend measures for reducing the
communication gap between the developed and developing
countries, as well as for achieving a freer and more balanced
international flow of information. It has since submitted a report
whose highlights have been published in Many Voices, One World
(MacBride, 1980).

Viewed against the mandate of "reducing the communication
gap... and achieving a freer and more balanced flow of informa-
tion" between the North and the South, the report of the
Commission has attracted a lot of criticism from communication
researchers, scholars and commentators. Arazu (1987), for
example, argues that the report neither articulated the basic
features of the desired new order nor showed how efforts to
attain it could promote the cause of peace by lessening tension.

It was probably in line with this sentiment that Opubor (1982)
likened the Commission to the blindmen's date with the el-
ephant. "We are no nearer an understanding of the totality of
communication problems in modern society in spite of the far-

84



ranging and assiduous deliberations of the Commission," he
concluded.

Contentions

Two of the most pronounced complaints of developing nations
are that by virtue of the domineering influence of the big Western
news agencies, there is a dominance of Western news in inter-
national communication. Secondly, it has been pointed out that
reports from or about developing nations in the Western media
are heavily spiced with accounts of the odd, the bizarre and the
gory, all arising from conflicts and catastrophes, tension and
turbulence, sickness and squalor.

These claims have attracted counter claims and both have in
turn constituted the focus of many an empirical investigation
among communication researchers and communication policy
formulation groups. In one of the earliest investigations into the
dominance of Western news in international news flow, the
International Press Institute (IPI) reported the existence of an
imbalance in global news exchange in favour of the industrial-
ised nations.

In another pioneer study, Schramm (1964) drew attention to
the disparity in news flow between industrialised and developing
nations. In collaboration with other researchers Schramm carried
out another news flow study in which he critically analysed the
contents of 16 Asian dailies. He found that those papers received
from Western wire services, a view of the world quantitatively
dominated by Western news. (Schramm et al., 1978)

In another study that spanned a wider scope, Gerbner and
Mavanyi (1977) probed the cognitive level of readers about world
affairs in Western Europe, Eastern Europe, the defunct USSR,
USA and Africa. They reported that in almost all these regions,
readers seemed to know more about Western Europe. In the
defunct USSR for example, readers got more news about the USA
and Western Europe than readers of the two regions got about
the USSR. According to the same report, Third World nations,

85



especially those in Africa, were most invisible in the interna-
tional press of the 1970s.

There are researchers whose studies dwelt on wire service
despatches. One of them, Hester (1978) analysed the interna-
tional news despatched by the Associated Press (AP) and found
that approximately 70 per cent of AP's stories were on developed
nations while the remaining 30 per cent were on developing
nations.

Using a method similar to Hester's, Rimmer (1981) analysed
the foreign news content of the United Press International (UPI)
"A" wire service in the USA. The analysis showed that UPI's
foreign news dwelt most conspicuously on America and Europe.
It furthermore indicated that although the Middle East and
North America finished third, they were featured on account of
their conflict-generating propensity. Further demonstrations of
"westerness" in international news flow are numerous and are
adequately illustrated in the works of Masmoudi (1978); Schiller
(1978); Leung (1979); and Nwosu (1979).

As regards the type of Third World news covered, Nwosu's
(1979) study indicates that crisis and politics got most promi-
nence in news items and articles on Black Africa in four British
and American newspapers. Rimmer also reports in his 1981
study that "coverage of Third World events (by the Western
media) focused largely on violence and disasters rather than
positive developments".

In another study whose results were supportive of Rimmer's
finding, Riffe and Shaw (1982) identified a disparity in the tone
of news of the Third and First Worlds in two American newspa-
pers. News stories about the Third World in the two papers were
more likely to deal with conflicts or upheavals than stories from
the First World.

The foregoing studies which supported Third World com-
plaints have not been left unchallenged. There exists a substan-
tial stock of studies whose results indict or at least puncture
Third World complaints about the dominance of Western-ori-
ented news and unfavourable Third World news in global news
flows.

86



In one such study, Stevenson (1984) reports that one-third of
foreign news in media systems of industrialised nations origi-
nated from the Third World just as two-thirds of all foreign news
in Third World media originated from Third World countries. He
also found that 60 per cent of foreign news carried in regional
wire services in the USA was devoted to the Third World. Another
study which came out with a similar finding after a content
analysis of four major international news agencies (AP, AFP, UPI
and Reuters) in comparison with the use of their despatches in
16 Asian newspapers, was done by Schramm. Of the 2,039 items
on developing countries despatched by the news agencies, only
15 per cent was used in the Asian papers, the analysis indicated,
compelling Schramm to conclude that "the four international
news agencies presented more news on Third World countries
than their newspapers could use ". (Schramm et al., 1978)

In terms of quality of coverage, Schramm further reported
that only 16 per cent of the entire despatches on the Third World
in the four agencies were on wars, disasters and crime while
more than 36 per cent were on economic issues. Other studies
whose results were supportive of minimal attention on negative
news in developing countries have been done by Bishop (1975),
Pinch, (1977) and Stevenson (1984).

The Problem

The claims and counter claims regarding anomalies in global
news flow have been fuelled to a large extent by conflicting
results arising from investigations such as the ones cited above.
The ensuing debate has been aptly described as the dialogue of
the deaf or a series of disconnected monologues. In reaction to
the confusion, Ekwelie (1985) advised every country to endeavour
to solve its own internal information sharing problems instead
of turning world forums into wailing walls, a counsel which
seems to draw its validity from the observation that even among
the agitating developing nations, there are glaring imbalances in
communication facilities and in news flow between the cities and

87



the countryside. As Ekwelie put it, "the urban population seems
to be engaged in a collective monologue, ignoring the villages and
farmers."

As an introspective audit, this article fixes its gaze on the
conduct of the print media in Africa with special regard to the
phenomenon of quantitative imbalance and qualitative coverage
in the presentation of African affairs using selected Nigerian
dailies as a sample. It seeks to answer the question: what kind
of coverage does Africa give itself? The paper specifically
addresses the following questions:

¢ What aspects of news about Africa do the selected papers
stress?

e How much salience is given to development news and
articles?

e What discernible news values predominate in the reports
carried in the papers?

* What image of Africa is portrayed in the reports?

Method of Study

To answer these questions, four leading Nigerian newspapers
which enjoy substantial readership in and beyond Nigeria were
content analysed, three for quantitative coverage and four for
qualitative interpretations. For quantitative analysis, The Daily
Times, The Guardian and The Vanguard were purposively se-
lected to represent government ownership, the elite press and
private ownership-cum-general interest readership respectively.
The three papers also devote considerable space to foreign news,
especially news from other African countries.

The study covered the period between April 1, 1991 to April 1,
1992. Within this period, there were 1,095 issues of all three
dailies. Adapting Stempel's constructed and composite weeks, a
sample of 105 issues was drawn. Each of them was thoroughly
coded for the following content categories:

Story type: Classified every coverage as straight news, feature
article, supplement, photonews, cartoon etc.
88



Publication: Referred to the paper carrying the story under
analysis.

Source: Defined the news organisation which originated any of
the stories, e.g. PANA, NAN, foreign news agencies (here defined
as those operating outside Africa), staff of the papers, foreign
press, radio, television and satellite or cable television.

Country: Identified the African nation(s) covered in a particular
story.

News locale: Denoted which area of the country was covered -
urban centre, federal/state capital, rural area etc.

News subject: Categorised individuals, groups, institutions or
organisations referred to in any story.

Topic: Sorted out the subject matter of the story such as
government activities, economy, sports, military, arts, culture
and entertainment, and education. Others included interna-
tional ties, food and agriculture, science and technology, law,
religion, crime, health, disasters, unrest, human interests and
SO on.

Story Direction: Coded as favourable, unfavourable or neutral.
Favourable stories were defined as those which contained good
news or positive and admirable developments e.g. free and fair
election, successful development activities, political stability,
rural development and so on. Unfavourable stories were seen as
those that portrayed a country in a bad light such as coups, riots,
bloodshed, crimes etc.

For the qualitative analysis, issues of The Daily Times, The
Guardian, The Vanguard and The National Concord published
within the period May 1, 1991 through May 1,1992 were used for
the study.

89



Results

The 105 issues of the three papers selected for the analysis
generated 352 stories on various issues about African countries.
Of this lot, straight news was placed first with 291 items (82.6
per cent) while features followed with 70 items (11.4 per cent).
There were 14 photonews items, representing 4 per cent and five
editorials on matters concerning different African countries.
There were only two articles while genres such as supplements,
cartoons and letters-to-the-editor were absent.

Examining the quantity of reports about Africa published by
each paper within the period of analysis, The Guardianwas found
to have carried the highest coverage of African affairs, having
generated 120 reports or 34 per cent of the entire coverage. The
Daily Times followed closely with 117 reports or 33.2 per cent,
while The Vanguard had 115 reports or 32.8 percent.

The analysis further showed that the sources of a great
majority of the reports were not indicated. A whopping 268
reports (76 per cent) fell under the source-not-indicated cate-
gory. Sixty-seven reports, (29 per cent) were credited to staff
reporters and non-staff writers, while foreign (non African) news
agencies were the sources of nine (2.6 per cent) of the reports.
The PANA and NAN provided three reports each, while other
African papers (excluding Nigerian) were the sources of two
reports.

Regarding the frequency of coverage of individual African
countries, South Africa was found to have attracted the highest
coverage with 106 reports or 30.1 per cent. With 65 reports (18.5
per cent) of the entire coverage, Liberia attracted the second
highest coverage while Cameroon and the Republic of Benin
came third and fourth with 24 (6.8 per cent) and 16 (4.5 per cent)
reports respectively. The frequencies for other countries are
presented in Table 1.

90



Table 1: Frequency of Coverage of African Countries
Country Frequency %age Country Frequency %age

Algeria 9 26 Kenya 9 2.6
Angola 9 26 Liberia 65 18.5
Benin 16 48 Libya 10 28
Burkina Faso 2 06 Mali 1 0.3
Cameroon 24 68 Morocco 3 0.9
Cote d'Ivoire 5 14 Mozambique 2 0.6
Chad 3 Q9 Namibia 8 2.3
Egypt 13 3.7 Niger 2...-08
Ethiopia 9 2.6 Senegal 3 09
Gabon 2 0.6 Somalia 6 1.7
The Gambia 2 0.6  Sierraleone 2 0.6
Ghana 12 34  sudan 4 04
Guinea 1 03  s.Africa 106 30.1
Tanzania 3 0.9 Togo 3 0.9
Zaire 3 0.9 Zambia 10 28
Zimbabwe 5 1.4

n=352, total=100%

Countries such as Botswana, Burundi, The Central African
Republic, Congo, Equatorial Guinea, Guinea Bissau, Maurita-
nia, Malawi, Malagasy, Rwanda and Uganda attracted not even
a single item.

The audit on the locale of coverage showed that events
concerning the entire country were most covered. Such events
accounted for 115 reports or 37 per cent. The locale of 110
reports (31.2 per cent) was not indicated. Fifty-eight reports or
16.5 per cent were on places outside Africa; 52 other reports
(14.8 per cent) had African country capitals as their locale; 11
reports were on urban centres while from rural areas originated
only two (0.6 per cent) of the stories.

On news subjects, opposition and rebel leaders attracted
most of the coverage. They were the subject of 103 (27.2 per cent)

91



reports. The citizens were the subject of 93 (26.4 per cent)
reports, while government and presidents made the subject of 65
reports (18.5 per cent). Other news subjects and their frequencies
are illustrated in Table 2;

Table 2: Frequency of News Subjects

Subject Frequency %age
The Government 65 18.5
The President 65 18.5
Other prominent govt officials 14 4
Citizens 93 26.4
Govt officials of non

African States 3 0.9
Opposition/Rebel Leaders 103 29.9
Others 9 2.8
Total 352 100.0

Relative to topic or subject matter, the highest coverage of 67
reports or 19 per cent was on rebel group activities. Following
closely on the heels of rebel activities was 'civil war' which was
the subject matter of 57 reports (16.2 per cent). Sports was
placed third with 50 reports (14.2 per cent), while political events
and government activities were the topics of 40 (11.4 per cent)
and 34 (9.7 per cent) reports respectively. Subject matters such
as food and agriculture, science and technology received no
attention.

In terms of tone, 160 reports or 45.5 per cent were unfavour-
able to Africa while 143(40.5 per cent) were favourable. Forty-
nine reports (14 per cent) could not be placed in either category.

Qualitative Analysis

This section of the analysis presents relevant contents with a

view to reinforcing the quantitative results on the dominant

images of Africa as portrayed by the newspapers analysed. Ten
92



Table 3: Subject Matters

Topic freq. %age Topic Freq.%age

Govt activities 34 9.7 Ext politics 33 9.4
Economy 14 3.7 Religion 2 06
Sports 50 14.2 Science/Tech. 0 0
Military 8- 1.7 Aid schemes 2 0.6
Food/Agric. 0 0 Politics 40 114
Arts/Culture/Ent. 4 1.2 Civilwars 57 16.2
Law 4 12 Disasters 2 06
Health 2 06 Civil unrest 28 8.0
Crime 5 14 Rebel groups 67 19.0
Education 3 09 Humanint. O 0

n= 325, total=100%

dominant images of Africa were discerned as follows:
1. A Continent Engrosed in Domestic Violence

On page 2 of The Vanguard of May 1,1991, a report captioned
"29 Killed in Soweto" narrated how 29 people died in a political
violence as members of the Inkatha Freedom Party went on a
rampage following the murder of Mayor Moses Khumalo. This
image was reinforced with a photograph of a man said to have
been killed by the Inkatha. The picture was published on page
20 of The Vanguard of May 8, 1991.

Furthermore, The Daily Times of February 1, 1992 published
on page 5 a story headlined "Security Cordon at Algiers Mosque."
The story stated that a feeling of insecurity suffused the city as
the radical Islamic Salvation Front overtook an uncompleted
mosque, and that riot policemen armed with automatic rifles
and tear gas were drafted to forestall conflicts.

93



In yet another portrayal of violence, The Daily Times of Feb-
ruary 6, 1992 carried the headline, "15 Killed in Algerian
Protest." According to the report, Algerian troops shot and killed
15 people in a confrontation between the fundamentalist Islamic
Salvation Front and law enforcement agencies.

2. A Continent Immersed in Civil Unrest

One of the several stories which portrayed this image appeared
on page 2 of The Vanguard of May 23,1991. Headlined "Protest
in Ghana", the report indicated that Ghanaian students under
the auspices of the National Union of Ghana Students held a
demonstration to protest against the composition of their nation's
Consultative Assembly. Another story in the same paper of May
27,1991 further reinforced the image of unrest. It was a report
on calls and efforts by the Islamic Salvation Front toward
unlimited general strikes in demand for early presidential
elections.

In the same issue, a story under the headline, "Farmers
Protest in Pretoria" reported protests by white South African
farmers in Northern Transvaal and Orange Free State provinces
over government policy on land reform. In yet another article
with a similar portrayal, The Daily Times of February 4,1992
reported, "Abidjan University Shut", highlighting a two-day
violence on the campus and the university's subsequent closure.
As a background, the report reminisced that some soldiers had
earlier raided the university in a move termed "crack down on
vandalism," during which several people were killed.

The Guardian of November 8, 1991 added pep to the portrayal
with a report on the collapse of banking services in Kenya
following a nation-wide strike by bank workers, The National
Concord on its part heightened this image on page 10 of its
February 25, 1992 edition with a story titled: "Ivorian Troops Fire
Women Marchers." The report said that about 100 bare-breasted
women supporters of the Ivorien Popular Front were attacked
with tear gas and stunt grenades, and recalled Prime Minister

94



Alsana Quatara's ban on marches and political gatherings after
a riot in which cars and buildings were burnt.

3. A Continent Where Mutual Co-operation and Good
Neighbourliness Exist Among Countries

In an editorial on page 6, of The Vanguard of May 6,1991 titled
"Lifting Sanctions in South Africa," the paper lauded President
Babangida's speech which urged the lifting of sanctions on
South Africa if there was a commitment by the racist regime to
repeal all pro-apartheid laws. The paper once more portrayed
this image in its May 14, 1991 issue, when it reported that the
front-line states had unanimously condemned the haste with
which countries were re-opening diplomatic missions in South
Africa, arguing that restraint should be exercised until all
discriminatory policies against the black population are com-
pletely eliminated.

In its own contribution, The Daily Times issue of February 1,
1992 published the story of Namibia's plan to conclude extradi-
tion treaties with numerous countries in Africa.

4. A Continent Filled with Tribal Clashes

"Inkatha Warns ANC" was the headline of a story on page 2 of The
Vanguard of May 7,1991. According to the report, the Zulu-
based Inkatha group had threatened to mount one hundred
thousand armed men in Soweto unless ANC heeded its call to
stop alleged killing of Inkatha supporters.

Another example of this portrayal was found inThe Daily Times
of February 1, 1992. Under the headline, "35 Killed in Cameroon's
Ethnic Clashes", the report stated that a squabble between the
Choa Arabs and the Kotokos left 35 people dead and 97 others
seriously injured. A similar headline, "100 Killed in Niger's
Ethnic Clash" appeared in The Guardian of November 1,1991,
reporting that about 100 people from the Peul tribe were killed
in a dispute over land with the Hausa tribe. The Hausas were

95



said to have set fire to huts in the village of Todda, a Peul
community.

The Guardian reported yet another ethnic upheaval in Kenya.
On page 7 of its November 8,1991 edition, the paper's report
titled "Kenyan Security Forces Deployed to Quell Ethnic Clashes"
said that para-military personnel had been drafted to squelch a
clash between the Kalenjin and Nandi tribes over ownership of
land, a clash which claimed the lives of three persons and forced
4,000 people to flee from their homes.

Still on tribal fracas, The Guardian of November 8,1991 car-
ried an article under the headline, "Togolese Ruling Party Linked
With Tribal Killing." In the story, the ruling party of President
Eyadema was accused of fuelling a tribal war in which 31 people
died and 114 others were injured.

5. A Continent Torn by Rebel Conflicts

"Clashes in Angola" was the headline of a story in The Vanguard
edition of May 14,1991. More intense violence, the report said,
had erupted in Angola following the collapse of a cease-fire
accord between the Angolan Government and UNITA rebels. The
paper also carried the headline, "Ethiopian Rebels" in its May
14,1991 issue. The story reported that a rebel group in Ethiopia
appeared to be gaining more grounds in its bid to take over the
Red Sea port of Beyelhul.

Rebel activity was yet the subject matter of a story published
in The Guardian of January 28, 1992, under the headline,
“Rebels Kill 6 Soldiers in Eastern Sierra-Leone.” The rebels
reportedly ambushed government troops, killing six of them. On
the same issue, The National Concord of January 2,1991 re-
ported that Sierra Leonian rebels had refuted government claims
that it had captured Southern Sierra-Leone from them (rebels).
The rebels insisted that they were firmly in control of the area.
"Chadian Army Kills 400 Rebels" in The Concord of January
5,1992, "Niger Confirms Rebellion from Tuaregs" in The National
Concord of January 2,1992 are additional headlines which
proclaimed rebellion in African countries.

96



6. A Continent Undergoing Democratic Reforms

The Guardian of August 6,1991 announced: "Togo's Conference
to Decide on Radical Approach." This was the headline of a story
which had details of consultations among Togolese politicians
on the best option of instituting multiparty democracy in the
country. In that same edition, the paper also had another story
on democratic reform in the Cameroon. Under the headline,
"Cameroon: Long Road to Democracy," the report featured "non-
violent campaigns" by opposition leaders for multiparty elec-
tions in the country.

In its own report, The Daily Times of February 4, 1992
carried the headline, "Sudanese exiles call for democracy”, a
headline which summarised the conference of Sudanese oppo-
sition groups during which the constitution for a new democratic
Sudan would be adopted. The National Concord of February
28,1992 reported that an unfolding new experiment in multiparty
systems in Benin Republic gives a boost to the quest for political
pluralism not only in the country, but on the entire continent.
Other reports which portrayed that image included The
Guardian'’s report headlined "South Africa Government, ANC
Meet on Political Issues" and an article headlined, "Chadian
National Conference to Hold in May" carried in The Vanguard of
March 31,1992.

7. A Continent High in Human Rights Violation Record

Several reports in the papers analysed depicted African coun-
tries as centres of oppression. For example, The Vanguard of May
23,1991 had a story titled, "Guinea Bans Demonstrations". The
country's minister of the interior, the report said, had clamped
aban onall meetings and demonstrations except those authorised
by the government.

Another evidence of this image can be found in The Daily Times
of February 1,1992. Titled "Tanzanian Troops Oust Striking
Doctors", the story stated that about a hundred armed soldiers

97



forcefully ejected striking doctors from their government-sup-
plied houses. This was against a court injunction which forbade
government from evicting the doctors.

Again, The National Concord of March 5,1992 published an-
other rights violation story. The headline read, "Amnesty Accuses
Tunisia" and the story revealed that at least 800 people believed
to be members of the Islamic Fundamentalist Movement had
been in detention for 18 months without trial. The same report
indicted the Tunisian authorities for using torture and illegal
detention on other opposition groups.

8. A Continent Plagued by Coups and Political Instability

On May 25, 1991, The Vanguard had a headline, "Mengistu's
Whereabouts Unknown." According to the report, confusion and
uncertainty had overtaken the Ethiopian country following a
coup while the fate of the former president was not known.

"Renewed Fighting in Chad" was yet another headline whose
report dwelt on political instability. The story which appeared in
The Daily Times of February 3,1992 told readers that Chadian
troops had clashed with rebels loyal to Hissien Habre. The
rebels, the report added, had attempted to capture the capital
after failing to overthrow the government.

Another reinforcement of this image was found in the August
5,1991 edition of The Guardian under the caption, "Coup Foiled
in Comoros". The subject of the story was an abortive attempt to
unseat President Mohammed Kjohar of Comoros Island. "Plot
Against Nujoma Uncovered" was the headline of The National
Concord report on plans by a group to subvert the government
of Sam Nujoma.

9. A Continent that Places Premium on Sports

This image resounded in several stories. The following headlines
are examples: "African Football comes of age" - "Daily Times
February 1,1992. The story focused on the 18th African Cup of

98



Nations Championship, describing it as a triumph for African
football and predicting that the world cup would soon come to
Africa.

"Watch Out for Algeria's Boulmerka in 1500m Men," pub-
lished in the Guardian of August 15,1991 which lauded Africa's
giant stride in international athletics held in Rome that year and
expressed the hope that more laurels were on their way to Africa.

"Morocco:Surviving a World Cup Match" inTheNational Con-
cord, January 7,1992 featured Morocco's brilliant efforts in
world soccer. It was full of praise for soccer stars such as
Timouni Zaki.

10. A Continent Endangered with High Crime Rate
and Violence

One of the reports that conveyed this image was published in the
February 5, 1992 edition of The Daily Times. Captioned "Beninois
Gangster Kills a Nigerian", the story narrated how the gangster
who specialised in extorting money from Nigerian traders killed
a Nigerian in Cotonou. The story of violence reappeared in The
Daily Times of February 6,1992. Headlined "2 Killed in Liberia
Grenade Attack”, the story gave details of a grenade explosion in
a bar in Monrovia which killed two persons.

As if these were not enough, The National Concord'’s headline
of March 4, 1992 proclaimed, "Three Algerian Fanatics to Die".
According to the story, a fundamentalist group known as
Hizbollah allegedly attacked a mine, killing one person in July
1990 as well as engaging in a shooting incidence in April 1991.
Three members of the group linked with these acts were there-
fore condemned to death.

Discussion
The data arising from the analysis are descriptive enough to
answer the questions which form the essence of this study. On

the question of what aspects of news about Africa are stressed,

99



it can be concluded with a considerable measure of confidence
that the African press pays a great deal of attention to negative
events or developments which are not favourable to the continent's
image.

The analysis of story direction showed that 160 (45.5%) of the
stories were unfavourable, an average of 1. 5 unfavourable
stories everyday. Furthermore, under news subjects, opposition
leaders, especially rebels attracted the highest coverage (103 or
27.2%), a lead they maintained under subject matter. Of about
16 categories coded under subject matter, activities of rebel
groups were most reported (67 or 19%) followed closely by civil
war which was the subject of 57 or 16.2% stories.

Civil unrest attracted 28 (8.0%) items. These three categories
alone accounted for 148 or 43.2% of all stories about Africa in the
three papers. Apart from sports which attracted 50 reports(14.2%),
the rest of the subject matters such as 'crime’, 'disasters’, and
‘'military' also had some flavour of negativism.

A further reinforcement to this position can be found in the
frequency of coverage of individual African countries. The dens
of chaos and bloodshed such as South Africa and Liberia* got the
highest and second highest coverage respectively, while rela-
tively calm countries such as The Gambia, Guinea Bissau and
Botswana got scanty or no coverage.

Regarding the degree of salience given to development news
and articles, the results showed that the coverage of such news
was dismal. Development news items were coded as those that
dwelt on the welfare of the people namely, all ramifications of
development programmes, policies and projects - be they for the
provision of social amenities, health, food, shelter, employment,
economic well being and education, or rural face-lifts.

As shown in Table 3, subject matters such as 'health’, 'aid
packages' and 'education’ were featured in not more than three
reports, while 'food and agriculture', 'science and technology'
and 'human interest' had no mention at all.

By inclining their reports towards countries where there were

* At the time of this study.

100



crises of all sorts and news subjects whose actions were contro-
versial and contributory to conflicts, the local press betrayed a
preference for oddity and conflicts as the overriding values in
news judgement.

Finally, on the question of the kind of image of Africa
portrayed in the sampled papers, the results of the quantitative
analysis with regard to news subjects, subject matter and story
direction give an impression of Africa as a continent weighed
down by persisting problems. But by far, the image of Africa as
portrayed by its media is most lucidly displayed in the qualitative
analysis. Of ten enduring images discernible in the analysis,
seven were negative or unfavourable. They portrayed Africa as a
continent characterised by political violence, civil unrest, tribal
conflicts, rebel insurrection, human rights violation, coups and
fluctuations of political systems and rising crime rate.

Conclusion

By inundating Africa's publicity with reports of the negative, the
local press runs foul of the same charges levelled against the
Western press. Odhiambo (1991) reports that the rest of the
world equates Sudan with hunger and war; Liberia with mass
murder and breakdown of civil society; Kenya with corruption
and tribalism; Tanzania with benign neglect of the economy;
Nigeria with military dictatorship; and Zaire with corruption and
political thuggery. He argues that these images may have been
distorted, for it is extremely difficult to reconcile Africa's clamour
for fair reporting in the international media, with the mass of
negative publicity it receives from its own media as shown in the
results of this analysis.

If we must benefit from the realistic approach of predicating
the quest for a new and more equitable order of international
communication on self examination, the question of news values
has to be addressed. Whereas conflict, coups, violence, political
instability, crime, disasters and other adversities are undoubt-
edly parts of Africa's reality, lavishing attention on the sensa-

101



tional, the gory, the bizarre or the feudal to almost the exclusion
of other interesting developmental issues, not only negates the
principle of balanced reporting, but also inflicts much harm on
Africa's image.

Considering Africa's status as a developing continent, emphasis
should be placed on the region's efforts, policies and programmes
to uplift its people, and to enhance the utilisation of the rich
human and natural resources of the area for development. If
anything, media highlights should dwell on how Africa is solving
her economic, social and political problems, and not on the
problems themselves.

Perhaps, there is need to reorient reporters' news values
through regular workshops and novel approaches in the teach-
ing of news writing and reporting in communication schools. The
obsession with journalism of the exception should give way to
values such as:

- promotion of human dignity

- global peace

- environmental preservation

- economic recovery and political harmony

- civic education and moral exhortations, etc.

On another realistic note, Africa and indeed the entire de-
veloping world need to revitalise their communication net-
work. For as long as the continent depends on the Western media
and the news agencies in particular for much of its knowledge of
not only foreign affairs but also African news, the crusade to
combat all the practices which it finds objectionable in the
current order of international communication remains mere
history.

The continent's major news agency, PANA, cannot even cover
Africa effectively. Not with its only five regional offices. African
countries should overcome petty political disagreements and
live up to their responsibilities in the area of strengthening PANA
by way of funding, modern communication technology, human
resources and the freedom to operate free from paralysing
government supervision.

102



Perhaps with a formidable news agency and a sustainable
programme of intra-regional collaboration for news, programme
and skill exchange, a more result-oriented strategy would have
been put in place to combat quantitative and qualitative biases
against Africa in global communication.

References

Arazu, C.G. (1987)."Information-Sharing Within Nations: Local
News Coverage in Nigerian Dailies," M.A. Project, University
of Nigeria.

Bishop, R. (1975)."How Reuters and AFP Coverage of Indepen-
dent Africa Compares," Journalism Quarterly Vol.52(4).

Ekwelie,S. (1985). "African Nations Must Redirect Information
Flow", Media Development, Vol.xxxii.

Gerbner,G. and Mavanyi,G. (1977),"The Many Worlds of the
World's Press," Journal of Communication, Vol. 27 (1).

Leung, K. (1979). "News Flow Between the United States and
Asia". Unpublished Ph.D Thesis, University of Minnesota.

MacBride, S.( 1980). Many Voices, One World, UNESCO, Paris.

Masmoudi, M. (1978)."Information Is a Social Necessity," Media
Asia, Vol 5 (3) .

Nwosu, 1. (1979). "The Global Newsflow Imbalance: A Compara-
tive Study of the Reportage and Image of Black Africa in Four
British and American Newspapers." Paper presented at the
American Association for Education in Journalism Annual
Convention, Texas.

Odhiambo, L. (1991). "Development Journalism in Africa: Ca-
pitulation of the Fourth Estate?" Africa Media Review, 5(2).

Opubor, A. (1982). "Groping Towards Elusive Concepts" in
Charles Whitney and Ellen Wartella (eds.), Mass Communi-
cation Review Year Book, Vol. 3.

Pinch,E. (1977). "The Third World and the Fourth Estate: A Look
at the Non-Aligned Agencies Pool", Paper presented at the U.S
State Dept. Seminar on Foreign Policy.

Riffe,D. and Shaw, E. (1982). "Conflict and Consonance: Cover-

103



age of Third World in Two U.S. Papers," Journalism Quarterly,
Vol. 59, Winter.

Rimmer, T. (1981). "Foreign News on UPI's "A" Wire in the U.S.A",
Gazette, Vol. 2 8 (1) .

Schiller, H.(1978). "Decolonization of Information", Latin
American Perspective, Winter.

Schramm, W.(1964). Mass Media and National Development,
Stanford: Stanford University Press.

Schramm, W. et al.(1978). "International News Wires and Third
World News in Asia," Paper presented at the Conference on the
International News Media and Developing World, Egypt.

Shelton, G. (1979). "The Background to the Non-Aligned News
Pool: Pros and Cons and Research Findings," Gazette.

Stevenson, R. (1984). "Pseudo Debate," Journal of Communica-
tion, Vol.34, Winter.

IPI (1953). "The Flow of News," Switzerland.

104



