
The African e-Journals Project has digitized full text of articles of eleven social science 
and humanities journals.   This item is from the digital archive maintained by Michigan 
State University Library. Find more at: 
http://digital.lib.msu.edu/projects/africanjournals/  

Available through a partnership with 

Scroll down to read the article. 

http://digital.lib.msu.edu/projects/africanjournals/
http://digital.lib.msu.edu/projects/africanjournals
http://digital.lib.msu.edu/projects/africanjournals
http://www.lib.msu.edu
http://www.msu.edu


Broadcasting Policy for a Post
Apartheid South Africa:

Some Preliminary Proposals

Richard Collins

This paper should be read with two caveats in mind. First, I have
spent only five weeks in South Africa, all in the Province of Natal.
There are obvious limitations that attend a temporal and spatial
experience of this kind.

Second, there are many issues of substance that this paper does
not address. Vital questions, such as content regulation, rules of
procedure, conditions of license and monitoring of broadcasters'
performance, are not considered. Rather, I attempt to map a possible
structure for broadcasting in post-apartheid South Africa. I do not
attempt to define detailed rules of procedure for the governance of
such structures. To adapt a metaphor used by Erwin Krasnow1 (who
referred to the devising of detailed regulations as a process of slicing
off pieces of a large salami and chewing and digesting them one by
one rather than choking on an overlarge mouthful), this is an attempt
to describe and map the contours of a possible whole salami. Other
writers must consider how the salami is to be sliced. It should also be
remembered that structure and organisation, though important, are
but one of the factors which determine outcomes. No less important
are the beliefs of broadcasters and the ethos of the broadcasting
system. Here I believe that neither the profit maximising
assumptions of US broadcasters (though there is a role for private
property and profit in a future South African broadcasting system),
nor the platonic guardian role espoused by Reithians (though there is
a place for education and public service in post-apartheid
broadcasting), still less the appca-atchik beliefs of a well established
South African state/broadcasting nexus, will serve post-apartheid
South Africa well. Rather the role defined for professional public

26 V0I6N0I • 1992



Richard Collins

broadcasters in Germany, where the broadcaster sees her/himself as
an editor rather than an author (in the publishing rather than
censoring sense), may best serve broadcasting in South Africa. But
extensive discussion of such matters must await another article and
another writer.

This paper is principally concerned with television policy although
radio is the most important mass medium in South Africa. Less than
half South Africa's population is literate and fewer than 40% of South
Africans have access to mains electricity (Escom 1989,1990). Thus
neither newspapers nor television have been able to match the
penetration of radio into the homes and lives of all South Africans.
However there are two reasons for focusing on television. First, many
problems of structure and regulation are common to television and
radio; a discussion of television is not a bad proxy for discussion of
general principles of broadcasting policy. Moreover, television
(because of its greater demand on scarce resources of spectrum and
funding), poses more exacting policy problems than does radio and
therefore requires specific consideration.

Goals
The model developed below is an 'ideal type'. It does not deal with
urgent, but second order problems: notably the management of the
transition from an apartheid to a post-apartheid South Africa in order
to ensure that the inherited institutions and practices of South
African broadcasting serve, rather than impede, transition.2 It is
based on the assumptions that viewers and listeners use broadcasting
both as consumers and as citizens, for information and entertainment,
and for a variety of other purposes. The most important policy goals
for broadcasting in a democratic society are to ensure that
broadcasting is:
O Accountable to citizens.
O Pluralistic; to ensure that a tyranny of the majority does not

exclude minority views.
O Responsive to consumers' changing needs and desires; so that

producers and other elites do not 'capture' organisations and thus
ensure that viewer and listener preferences, rather than producer
elites, determine outcomes.

O Economically viable and uses scarce resources efficiently and
ensures that provision is matched to the ability to pay of the
societies served.

V0I6N0I • 1992 2 7



CRITICAL ARTS

O Reflect the linguistic and cultural differences of consumers.
O Reinforce social solidarity.
O Provide a universal service.

Such goals are often mutually antagonistic. Broadcasting policy is
often, therefore, a matter of trading off the (partial) achievement of
one (or more) goal against the (partial) neglect of another(s).
Therefore the model outlined below represents only one possible
equilibrium of compromise between rival goals.

Accountability
Accountability is required to give citizens control over an important
source of information which they require to make informed political
choices. Political accountability presumes accountability to an elected
authority. Thus establishing a relationship of political accountability
between broadcaster and citizens could most easily be contrived by
making broadcasting the responsibility of an elected government.
However, governments are given to using power to disadvantage
political opponents and to circulate information advantageous to
incumbents and disadvantageous to aspirants. Thus, for an enduring
democratic process to be established, measures are required to ensure
that power to control broadcasting is not monopolised by a single
centre of political authority, even if elected. Hence the requirement for
pluralism in the control, and organisation, of broadcasting.

The principles of political accountability and pluralism can be
reconciled either by making broadcasting accountable to more than
one elected political structure - such as national and local
governments - and/or by making broadcasting accountable to other
elected community bodies (which together are representative of the
whole polity), such as trades unions, employers associations,
co-operatives, women's organisations, churches etc.

Responsiveness
The principles of accountability and responsiveness to users are
related but not the same. Viewers and listeners do not use
broadcasting services only for political enlightenment and
information. Indeed, for many, the most important role of
broadcasting is as entertainer. Responsiveness is not therefore to be
assessed in terms of the formal accountability of broadcasters (and
broadcasting) to elected bodies (the political proxies viewers and
listeners appoint to act on their behalf), but rather in terms of how far

28 V0I6N0I • 1992



Richard Collins

the characteristics of programmes, the programme mix and
programme schedule are matched to viewers' and listeners' changing
needs and desires. However, broadcasting poses particularly difficult
problems in respect of responsiveness to consumers. For there is a
very attenuated feedback of information from consumers to producers
of broadcasting.

Two major methods of establishing a satisfactory feedback
channel from consumers to producers exist. First, audience research,
polling a representative sample of viewers and listeners to learn their
consumption patterns and responses. Second, using the price system,
establishing a market3 in broadcasting so that viewers and listeners
can signal their preferences and the intensity of their preferences to
producers via price. Both these systems of feedback have
disadvantages. Using price is to use a signalling system which does
not empower all consumers equally. Not all consumers are equally
able to enter the market for broadcasting, for not all consumers are
equally wealthy. Indeed attempts to equalise the power of signalling
by poor black consumers and wealthy white consumers must be a goal
of communications policy in post-apartheid South Africa, for without
such an equalisation policy a market driven broadcasting system will
reproduce and perhaps amplify existing inequalities in wealth and
power.

A market in broadcasting, in which signals can be sent via the
price system, requires that a system of exclusion of consumers be
devised. Thus pay television systems are scrambled. Without
exclusionary mechanisms (such as the scrambling of broadcasts) all
viewers and listeners have an incentive to 'free ride' on services which
are paid for by others. However, systems of exclusion are wasteful.
They prevent consumers from enjoying services which can be
delivered to them at no additional cost and without depriving other
consumers - overall welfare is not maximised. Moreover, the process
of exclusion is itself costly and wasteful in that it uses resources
which would otherwise be available for other purposes.

We therefore reject the price system (and thus pay television) as a
means of ensuring the responsiveness of broadcasting supply to
consumer demand. Rather, imperfect though it is, we advocate use of
audience research in order to convey to producers the preferences and
intensity of preferences of the consumers of broadcasting services.
Broadcasters can be given an incentive to respond to audience
preferences if the funding of broadcasting is linked to audience

V0I6N0I • 1992 2 9



CRITICAL ARTS

response. Ratings can satisfactorily signal audience preferences and
appreciation indices the intensity of preferences. And if there is
competition between service providers, all service providers will have
a further incentive to innovate and vary their service offer and
characteristics so as to better satisfy audiences and attract additional
funding. Thus allocation of a pool of revenue to broadcasters (from the
state budget, license fees or even advertising), in proportion to the
aggregate level of consumption and level of appreciation of services
can provide a mechanism for ensuring that the providers of
broadcasting services respond to consumer preferences.

Economic Viability.
A broadcasting system must be economically viable. Several factors
affect viability, notably the cost of providing services, the ability of
consumers to pay for services (whether directly or via the taxation
system) and the number and type of services provided. Radio is less
costly than television, monochrome television is less costly than
colour, own country production is likely to be considerably more costly
than programmes purchased on the international market and a
programme mix which includes high proportions of programmes such
as drama and documentary will be more costly than a programme mix
which emphasizes sport, game shows and music. The cost of service
provision will also reflect the level of incentives to producers to use
resources efficiently which in turn is related to the extent to which
competition between service providers (whether providers of services
to consumers or to the producers of the services destined for final
consumption) can be established. How much and what kind of
television a particular market can afford will be constrained by all
these interacting factors.

A shift from administered to market mechanisms is usually
controversial. Particularly so when there has been so long a history of
public sector monopoly provision of broadcasting as there has been in
South Africa.4 Moreover the contemporary reorientation of SABC
towards the market is widely perceived as a defensive strategy of the
National Party hegemony (which has formerly used its control of state
agencies to consolidate its rule), in order to deny its successors the
control over the electronic media which it thus far has enjoyed.
Nonetheless, we believe that introduction of markets into some areas
of South African broadcasting is likely to serve the public interest.5

The introduction of markets should be judged in terms of two criteria;

30 Vel6No1 - 1992



Richard Collins

whether they facilitate development of a pluralistic media and
whether they foster efficient use of resources.

Cultural Difference and the Cultural Preferences of Consumers
Broadcasting audience research generally suggests that television
audiences in most countries prefer television programming which
emanates from their own country. However, this preference for
domestic production is not unconditional. There is a point at which
preferences cross over from endogenous to exogenous programming.
This cross-over point lies at the point where the benefits (of
comprehensibility, perceived relevance etc) of indigenous production is
outweighed by the benefits conferred by higher production values in
exogenous programming. Thus an indigenous production costing 2x
will usually be preferred to an exogenous production costing 2x;
however an indigenous production costing x may not be preferred to
an exogenous production costing lOx. The importance of this pattern
of preferences (albeit one which is stated here in a highly abstract
form) is that the international television programme market permits
the acquisition of programmes costing lOx to produce (and which in
consequence are endowed with high production values) for, say, 0.25x.
A low cost, high production value, programme mix can be constructed
using exogenous programmes acquired on the international television
programme market. To construct a programme schedule which is
equally attractive to viewers using endogenous programming is likely
to be more costly. Therefore broadcasting policy must consider the
desired equilibrium between audience satisfaction, endogenous
programming and cost. Whilst endogenous programming is generally
considered by policy makers to be preferable to exogenous
programming, it should be recognised that exogenous programming
does confer benefits beyond that of a generally high benefit cost
relationship. The presence of exogenous programming in a radio or
television schedule may not only provide an increase in the diversity
(serving the pluralism goal) and quality of a broadcasting service but
may also lead to innovation by indigenous producers and productive
adaptation of exogenous models for indigenous production.

Reinforce Social Solidarity
Social solidarity is reinforced when, inter alia, consumers share the
same cultural and informational environment. This is best achieved
when all in a particular community share the same information and

Vol6Nol • 1992 31



CRITICAL ARTS

cultural resources - that is, they are subject to a monopoly provider of
a single service. Such monopoly provision may be by a single
broadcaster transmitting over a single channel, or the monopoly may
be confined to one area of programming, for instance, provision of
news from a single news organisation to a plurality of channels
(which may or may not be provided by a single broadcaster). However,
such monopolistic conditions are irreconcilable with the goals of
pluralism, responsiveness to consumers' interests and are generally
inimical to efficient use of resources (in monopoly conditions there are
few incentives to use resources efficiently). Moreover, culture and
cultural identities are not fixed. Rather, they are dynamic and
synthetic.

The interrelationship between all the policy factors considered
above is dynamic - dynamism is introduced to the relationships both
by direct human agency and by changing external circumstances
(often of course themselves the result of human agency, for example,
when technologies change). Indeed many would argue that a goal for
broadcasting policy is to create a broadcasting system that is
dynamic, so that as viewer and listener needs and desires change, as
new technologies develop and new products and services are
launched, the broadcasting system is capable of responding to change
rather than inhibiting it through institutional inertia.

We have advocated a measure of competition in broadcasting to
promote efficient use of resources and to establish a dynamic and
transformational broadcasting system. Which - if consumers can be
invested with sovereignty and a powerful feedback channel sending
signals from consumers to producers contrived - will respond to
consumer preferences.

The number of possible concrete policy options is not infinite.
They are limited by fundamental factors such as wealth, population,
topography and the cultural and linguistic composition of any given
society. So too does the inheritance of existing media, and particularly
broadcasting, structures. Discussion of concrete choices is difficult in
any context, but particularly so in South Africa where fundamental
decisions about the shape of South Africa's future are being
negotiated. Is South Africa to be a capitalist economy? How many
official languages is it to have, and what are they to be? 6

What is the political structure of the society to be and, if political
power is to be devolved and decentralised, how many regional
governments are there to be?

32 V0I6N0I • 1992



Richard Collins

The Inheritance from Apartheid.
The broadcasting and media system which post-apartheid South
Africa will inherit from the apartheid state shares a major
characteristic with South African society as a whole. Like the
economy, South African broadcasting and its newspaper press are
dominated by monopolies or quasi-monopolies in both public and
private sectors. Whether under public or private control,
entrepreneurship and innovation are unlikely in monopolistic
conditions. We therefore propose a pluralistic structure for South
African broadcasting believing that such arrangements are likely to
offer dispersed political control, a more dynamic structure and,
(because offering more elements which are open to competitive entry),
more efficiency.

However we make no presumptions as to whether enterprises
should be privately or publicly owned and established as profit
distributing or not for profit entities. But if new enterprises are to be
able to enter the broadcasting markets, then it follows that entry
cannot be limited to either publicly or privately owned organisations.
Moreover if competition between enterprises is to be free and fair it
follows that publicly owned organisations should not have privileged
access to funding (such as loans on finer terms) nor should they enjoy
a more privileged relationship to rule making organisations, whether
governmental or regulatory than do rival private enterprises.

In South Africa the long standing public monopoly of broadcasting
by the SA Broadcasting Corporation (SABC)8 was breached by the
licensing of a subscription pay television service, M-Net, and by the
initiation of radio and television services (directed to viewers and
listeners within South Africa) in the territories of the 'independent'
homelands of Transkei and Bophuthatswana. However the SABC is
still overwhelmingly the dominant element in South African
broadcasting. It provides three television channels and 23 radio
services.9 Its origins lie in the British public service monopoly, BBC,
model (in 1934 Reith advised on establishment of SABC) and,
compared to its equivalents in Canada and Australia, SABC has been
very successful in maintaining its dominant position. M-Net, the
SABC's principal competitor though introducing an element of
pluralism in the broadcasting sphere, when looked at in a wider
context, entrenches rather than erodes anti-competitive media
structures. For M-Net is owned by the four principal South African
newspaper publishers.10 It was established to give them (and the

V0I6N0I • 1992 3 3



CRITICAL ARTS

Cape Afrikaner press in particular) access to the television
advertising market so as to preserve the established newspaper
oligopolies. The SABC and M-Net services are clearly apartheid
structures, yet constitute major factors to be taken into account in the
organisation of future broadcasting. Not least because factors of
production such as studios and human skills currently embodied in
these organisations are mobile only to a limited extent. Moreover,
viewer and listener expectations (that certain services are available
on particular frequencies at particular times) are well established; if
such customary arrangements are changed real costs are incurred by
viewers and listeners. Though such costs may be considered worth
paying for a new broadcasting order, it should not be forgotten who it
is who will foot the bill.

Proposals for Chang©
By the end of March 1992, proposals for a new broadcasting order in
South Africa came from two sides; from a reformist 'insider'
perspective (exemplified by the Viljoen Task Group and its Report)
and from moderate left 'outsiders' (eg. the Jabulani conference
(August 1991), the Rhodes University Policy Conference and the Fair,
Free and Open Media Conference held at the University of Western
Cape, January 1992). The two perspectives have much in common.
Each seeks to establish a more pluralistic broadcasting system with
less control exercised by government than has heretofore been the
case. Each builds its model for post-apartheid broadcasting on the
rocks of a more or less maintained public service SABC and an
independent regulator of the Federal Communications Commission
(FCQ/CRTC/Independent Broadcasting Authority (IBA) kind.

In broadcasting, as in other areas of political life, the ruling
National Party is disaggregating and privatising a hitherto monolithic
power bloc to insure against a post-apartheid non- National Party
government using an integrated state machine for its own purposes.
The SABC has undertaken major internal reorganisation including
appointment of blacks to leadership positions. South Africa's
decentralisation of broadcasting power was first signalled in January
1991 when the Chairman of the SABC, Christo Viljoen, announced "a
greater degree of decentralisation, greater emphasis on the SABC's
clients, and preparation of the SABC for a more competitive
broadcasting environment".11 The established pattern of 'apartheid'
television with two black channels (TV2 and TV3)12 and a white

34 V0I6N0I • 1992



Richard Collins

channel, TV4 (in addition to the 'national' channel TVl), has been
re-organised into a sports/educational channel, TSS, and the single
channel TV2/3/4, which uneasily co-scheduled black South African
programming and imported entertainment into what was relabelled
as Contemporary Community Values Television (CCV-TV) in early
1992. SABC has been divided into separate business units grouped in
5 divisions (Television, Radio, Transmission, Broadcast Centre, Group
Functions). These changes have been viewed critically by the left
which has commented: 'This would make privatising the SABC very
easy".13

But the most important restructuring initiative was the
government's appointment of a Task Group on Broadcasting in South
and Southern Africa in 1990, chaired by Christo Viljoen - the
Chairman of the SABC. The Task Group submitted its Report -
hereafter known as the Viljoen Report - in August 1991. The Task
Group was widely criticised; both for the unrepresentative character
of its membership and the members' vested interests in broadcasting
and communications in South Africa. Essop Pahad (SA Communist
Party), for example, stated that "Here the same people who are
responsible for the problems are investigating the issue".14 Comment
after completion of the Report has been extensive.15 The Task Group
was described by the South African Council of Churches Consultation
on Electronic Media (March 1991) as made up of "mainly of
Broederbonders and SADF personnel".

The chairman of the Task Group, Viljoen, is also chairman of the
SABC and the fourteen members of the Task Group not only included
the SABC Chairman but also employees of the Bureau for
Information, National Intelligence, the SA Defence Force (SADF),
M-Net, the SABC, SA Posts and Telegraphs (SAPT), the Department
of Foreign Affairs and Potchefetroom University. This preponderance
of white male officials was leavened by the addition of one black
Argus Group newspaper editor, Aggrey Klaaste of The Sowetan, and
one male EnglishHsp^ftking film producer, Edgar Bold!

The Task Grouper deliberations were seenet until May 1991 when
the Group began twdl months of 'overt* consultation.16 It opened two of
its sessions tp imyit#d interest group* and undertook a very limited
public caramltatian-before delivering ite 13&-page Report to Cabinet.
The Minister of Hojn* Affairs, te wboim Vi^en reported, explained
the seartcy in which the Task Group •wyrjasd' stating "It is important
to dwtiiigHirfi fojiiwigen a TasJk Group 4yyS * PubKc Commission of

VoUNol T 1WI ; ' . « . 3 5



CRITICAL ARTS

Inquiry".17 However, the Task Group commented that critical, left,
commentators had boycotted its inquiry and that it was not therefore
surprising that the left 'outsider' perspective had not been
foregrounded in the Task Group's findings.

The articulation of left 'outsider' proposals can be traced through
three events. The Rhodes University Media Policy Conference in 1990
(see Rhodes University Journalism. Review vol 1 no 1), the Jabulani18

conference in August 1991, and its follow up in Bophuthatswana in
September.19 Broadly, the left has envisioned a post-apartheid South
Africa with three broadcasting sectors; public, commercial and
community. It has advocated an independent regulator (an Interim
Independent Broadcasting Authority) and a code of conduct binding a
maintained SABC to programming impartiality. Performance is to be
monitored by an Independent Media Monitoring Commission. It has
strongly advocated action to establish community radio services, a
media training programme and the use of broadcasting for
educational development. These proposals were formulated at the
Jabulani conference. The Bophuthatswana conference established
national networks to formulate a media policy and to monitor the
media in South Africa during the period of transition.

The terrain of policy debate has therefore been demarcated by the
rival initiatives of the government and the moderate left opposition.
Minor currents in the debate have flowed from the Conservative and
Democratic Parties (which may, or may not, be deciding forces in
Parliamentary decision-making). Broadly, the Democratic Party has
stood for a decentralised media model of mixed public and private
ownership administered by a South African Communications
Authority.20 The Conservative Party is for a system which guarantees
access to minorities.

The Viljoen Task Group
Though far from the only broadcasting policy under discussion, the
most important proposals yet to be advanced in detail are those of the
Government's stalking horse, the Viljoen Task Group. Viljoen (1991
pl2) defined the goals for post-apartheid broadcasting as:
O providing greater access for more voices and to stimulate

competition in the broadcasting industry;
O restructuring broadcasting in South Africa, while retaining the

extremely important public service broadcasting function of the
SABC;

36 Vol 6 No! • 1992



Richard Collins

O establishing a broadcasting industry free of political control; and
establishing

O an independent regulatory authority to oversee broadcasting in
South Africa.

Viljoen (1991 pl5) defined the 'mission statement' for post-apartheid
South African broadcasting as 'To ensure that broadcasting in South
Africa serves the public in such a way that the ideals of a democratic,
non-racial, non-sexist and prosperous society are pursued and
advanced". South African broadcasting's past problems, and the main
obstacles to achieving its future mission, were defined (Viljoen 1991
pl2) as:
O outdated legislation;
O lack of a comprehensive long-term policy on broadcasting; and
O fragmented control over aspects of broadcasting.

In response to changes in South Africa (and those brought about by
the internationalisation of television - not least satellite broadcasting)
the Task Group recommended:
O establishment of an independent transmission authority providing

signal distribution for all broadcasters (and prohibition of
transmissions by non-licensed broadcasters), the use of the PAL
standard for any South African direct to home broadcasting
satellite (and 5 years of protection from imported receivers for the
South African satellite television receiver industry);

O continuation of SABC's responsibilities for two (but not the
current three) television channels and twenty three radio stations
and continued public funding for SABC. However, Viljoen
recommends replacement of the present (widely evaded) license
fee system by another funding mechanism and reduction - but not
elimination - of the SABC's current dependence on funding by
advertisers

O retention of SABC, M-Net, Bop-TV 21 but not Radio 702 and
Capital Radio in a future South African broadcasting system

O adoption of a comprehensive broadcasting policy and an
independent regulator, the IBA (Independent Broadcasting
Authority) to license broadcasters, undertake spectrum
management, regulation of programme content and the structural
regulation of the industry.

Vol6No1 • 1992 37



CRITICAL ARTS

Commentary on Vlljo«n
It is striking, and welcome, that the VUjoen Report has advocated an
explicitly democratic and non-discriminatory mission for broadcasting
in South Africa. However, implementation of this mission necessitates
more fundamental change to the structure and performance of South
African broadcasting than the, largely sensible, pragmatic fine-tuning
of the existing system which Viljoen actually recommended. No doubt
the divided and changing ministerial responsibility for broadcasting
which Vih*oen identified has served South Africa and its broadcasting
system ill, but the Task Group's recommendations to establish a
"comprehensive broadcasting policy and an independent regulator"
are insufficiently specific. They amount to little more than
conventional pieties without positive measures for new institutional
arrangements which are designed to ensure that the "ideals of a
democratic, non-racial, non-sexist and prosperous society are pursued
and advanced". The goals Viljoen defines for South African
broadcasting are unexceptionable but the institutional mechanisms it
has proposed are unlikely to be sufficient for the achievement of the
desired goals.

Appointment of the IBAby the State President, as the Task Group
proposed, is unlikely to make the licensing and regulatory body
independent of government. (For the government of the day will be
able to ensure that members of the IBA sympathetic to its position are
appointed). Whereas the Task Group stated that "regulation of
broadcasting ... needs to be depoliticised to the greatest possible
extent" (Viljoen 1991, plO4). If "greater access for more voices" is to be
achieved then barriers to entry to broadcasting in South Africa need
to be reduced and the domination of broadcasting by established
institutions and interest groups brought to an end.

Viljoen's proposal for an independent transmission authority
would be a significant step towards lowering entry barriers. This
proposal is a useful step towards the disaggregation of three distinct
broadcasting functions - programme production, scheduling and
creating a programme mix, and transmission - which have hitherto
customarily been carried out by single vertically integrated
organisations.

If the three functions (which we will call production, scheduling
and transmission) are disaggregated, then any licensed scheduler
(broadcaster) will not be required to invest in costly and capital
intensive transmission and production infrastructures. Programmes

38 V0I6N0I • 1992



Richard Collins

can be commissioned and purchased from independent producers and
signals transmitted by the transmission authority.28 Barriers to entry
will be lowered and opportunities for competition and pluralism
introduced. In contrast, the retention of M-Net envisaged by Vih'oen
will maintain barriers to entry to both the newspaper and
broadcasting markets and will ensure that the SABC, and other
broadcasters or newspaper publishers, will be disadvantaged in
competition with the M-NET/press nexus. New papers or broadcasters
will compete on unequal terms against a well established rival
(M-NET and its newspaper owners) able to cross-finance and
cross-subsidise their activities.

Although the Task Group did propose introduction of media cross-
ownership regulations in South Africa, akin to those of the USA,
United Kingdom and Australia, it has made no proposals which would
challenge the established M-NET/press nexus. Moreover, its proposal
to reduce SABC's share of advertising revenue is likely to further
advantage M-NET as competition for advertising revenue and for
audiences (Viljoen recommends that the SABC should shift the
emphasis of its programming towards that appropriate to a Public
Service Broadcaster - ie. the SABC should screen programming less
attractive to viewers than that it now schedules) is reduced.

However, even if there were to be a thorough disaggregation of
broadcasting functions, adequate regulations against media
cross-ownership and lower entry barriers to broadcasting (and the
press), important roles for regulation and public broadcasting would
remain. Improving the operation of markets (what Viljoen named as
the stimulation of competition), though desirable, will not be
sufficient to achieve the mission for broadcasting in post-apartheid
South Africa which the Task Group defined.

The crucial locus for broadcasting policy (in a disaggregated system
where programme production and signal transmission are separated
from broadcasting/scheduling), is the broadcaster/ scheduler. How is/are
such an organisation(s) to be selected? How is it to be accountable to its
public(s)? And how can it be ensured that its programming reflects and
responds to the different needs and interests of its audiences? On these
crucial questions Vijjoen is virtually silent.

An Alternative Model. Disaggregation and Competition.
A possible alternative structure for broadcasting in South Africa
follows. It has been devised in the recognition that any structure will

V0I6N0I • 1992 39



CRITICAL ARTS

be a compromise between rival imperatives, and that the achievement
of one goal will usually necessitate trading off that achievement
against the abandonment (or at best partial realisation of others). In
developing this model we have been particularly mindful of the
importance of establishing a pluralistic structure which is politically
accountable (but not readily susceptible to capture by one political
interest group), responsive to viewer and listener interests and
preferences, which recognises the linguistic and cultural pluralism of
South Africa and of the need, in a society where there will be
irresistible claims on resources for health, education and housing
(besides which broadcasting is rather unimportant), for efficient and
economical use of resources.

The model is, of necessity, a blue sky scenario. It does not take
into account many constraints which will close options that otherwise
might seem desirable. We have not considered the costs of services,
though since the broadcasting system South Africa has inherited from
apartheid has no fewer services than we propose it is reasonable to
assume, prima facie, that the proposals which follow are affordable.
Nor have we considered factors such as the topography of South
Africa which affects the propagation of broadcast signals and may
mismatch the 'community' addressed by a particular broadcasting
service with communities established by other factors; such as
language, culture, political jurisdiction and so on. Such matters will
be the subject for detailed research by future planners and policy
makers.

In devising the model we have been guided by a number of
contestable, assumptions. One of the most important is that
competition is desirable, both to foster pluralism and to ensure that
resources are used efficiently. It follows therefore that we believe the
reduction of barriers to entry (and exit) to the South African
broadcasting market is desirable and that separation of the functions
(currently bundled within the single organisation of the SABC) of
transmission, scheduling and programme production, because such
measures will make market entry and exit of both broadcasters and
programme producers easier, is to be desired.

Viljoen implies that the provision of transmission facilities to
broadcasters will be by a monopolistic transmission service provider
integrated with the telecommunication infrastructure. However, an
alternative structure, which we favour (though we recognise that this
aspect of broadcasting policy requires to be considered in conjunction

40 V0I6N0I • 1992



Richard Collins

with the telecommunications policy of a post-apartheid society), would
have any of a number of service providers able to contract with
broadcasters for signal delivery. But whether monopoly or not,
transmission of broadcast signals will require access to the radio
frequency spectrum, and spectrum allocation policy therefore becomes
an important question for those who will plan broadcasting in the new
South Africa.

In order to promote efficient use of spectrum a market24 in
spectrum should be established. However, whilst the broadcast
transmission entity(ies) will compete with other spectrum users for
the right to access to spectrum (to ensure that the spectrum is used
efficiently - a market in spectrum will give users an incentive to
appropriate no more spectrum than they can use) resources should be
guaranteed so that not-for-profit broadcasters have access to
spectrum.

The radio frequency spectrum is a public resource which is
currently not priced. It is allocated free to profit maximising
enterprises (such as M-NET). This principle of allocation leads both to
inefficient use of the spectrum resource and windfall profits to
privileged 'insiders'. A market in spectrum will thus realise value for
the South African state which has hitherto been captured by
private-for-profit enterprises. Payment for spectrum by
future-not-for-profit, publicly funded, broadcasters is desirable.
Although only an accounting exercise, payment (for a public resource
with public funds) will demonstrate the value of the spectrum
resource employed by not-for-profit broadcasters.

Efficient use of spectrum is not an abstract and 'academic'
consideration. Viljoen states25 that whilst there are no overall
spectrum shortages in South Africa, in some locations - such as Cape
Town, Durban and Pretoria - Witwatersrand - Vereeniging - there are
development constraints imposed by spectrum shortages. Moreover,
the slow development of mobile communications in South Africa has
been attributed by some commentators to the SADF and SA Police
having reserved, but not used, large sections of the radio frequency
spectrum resource. The security forces have thus denied potential
users - such as mobile telephone networks - access to resources which
are currently unused and thus wasted.26

Programme production in South Africa is already partly
'privatised'; neither M-NET nor the SABC produce all their
programmes in-house. Some are purchased on the international

Vol6Nol • 1992 41



CRITICAL ARTS

programme market27 and some from independent producers.28 The
advantages of independent production again lie in the lowering of
barriers to entry both to programme producers and to broadcasters.

Thtt Regulator
Both 'insiders' and 'outsiders' propose an Independent
Communications Authority (ICA)29 for South Africa. The role of the
ICA is to license broadcasters, make rules for the conduct of
broadcasters and set and enforce standards. It is to adjudicate on
variances from authorised practice and on disputed interpretation of
rules. Its judgements will be justiciable, ie., subject to challenge and
overthrow in the courts, but may not be overturned by Parliament
except in cases where there is a 66% majority in favour of doing so.

Michael Markowitz, like Viljoen, proposes that the ten person
executive committee of the ICA be appointed by the State President,
though he does provide that the members should not be members of a
political party and the President's choice should follow "nominations
by members of the public and vetting by a multi-party parliamentary
subcommittee on broadcasting"). Viljoen (1991 plO9) proposes that
members of the IBA should be "experts in broadcasting,
telecommunications and related fields". Both these proposals are open
to objection. Markowitz's because his vetting mechanism will ensure
that a party holding a parliamentary majority will be able to ensure
that only its supporters (though not members) will be appointed to the
IBA. Viljoen's for his erroneous assumption that experts are an
adequate proxy for the public interest (or the plurality of interests
that constitute the polity). Moreover, Viljoen's requirement that only
experts may regulate reserves the office of regulation for the already
expert. Those South Africans who are already expert are almost
certainly both white and male and are therefore unrepresentative of
the majority of South Africans.

We support the notion of a regulator but propose a different
system of appointment of members of the IBA, (which will be
responsible for rule making, licensing and standard setting). An odd
number of members should be appointed (so that tied votes are less
likely) by different elected governments. There should be about
thirteen members who might be appointed in this way. If, as the ANC
currently proposes, eleven regional governments are established in
South Africa, in addition to the national government, each of the
parliaments which appoint these governments (regional and national)

42 V0 I6N0 I • 1992



Richard Collins

should appoint a member of the IBA. These twelve appointees should
elect a chairperson, who is not of their number, by a two thirds
majority (ie. a successful candidate must secure at least eight votes).
No less than the broadcasting system it is established to regulate
must the regulator be flexible and able to change.

Organisation of Television
There will be three television channels. One will be a national
channel which will be controlled by a board of governors appointed by
the parties represented in the national parliament. Twenty governors
will in appointed with each party (or parliamentary grouping) which
has secured 5% of votes cast in the last national election will appoint
one governor for each 5% of the votes cast which it has secured. Thus
a party which secured 20% of the vote would appoint four governors.
The twenty governors will elect a chairperson in the same way that
the chair of the regulatory authority is elected. No person will be able
to hold office in more than one board (regulator, broadcaster) at a
time. Governors will be required to act impartially in the public
interest. If desired, further criteria for the appointment of governors
might be required; half might be required to be men and half women,
at least one from each major South African language community
might be required etc.

The language of the national television service will be English
(though the mother tongue of less than 10% of South Africans English
has become the 'lingua franca' in which non-English speaking South
Africans communicate with non-members of their own language
community and with which South Africans characteristically
communicate with the rest of the world). However, linguistic
re-presentation30 such as dubbing should be used as budgets permit
and audiences justify.

The second channel will be organised on a regional basis. One of a
variety of possible organisational structures could be adopted. Each of
four broad geographical areas, the Western and Northern Cape, the
Eastern Cape, the Eastern Transvaal and Natal and the remaining
High Veld areas, might each programme and broadcast a service
within and to these areas. Programming for each area would reflect
the major linguistic identities of citizens in the reception area
(Afrikaans/English and Xhosa in the Western and Northern Cape,
Xhosa/English and Afrikaans in the Eastern Cape, Zulu and English
in Natal and the Eastern Transvaal, Sotho/Afrikaans and English in

V0I6N0I • 1992 43



CRITICAL ARTS

the High Veld). Or a single channel, with programming in Nguni
(Xhosa and Zulu), Sotho and Afrikaans in proportion to the numbers
of South African native speakers of those languages could be
transmitted nationally. However, though transmitted nationally,
control of the second channel (if the second, national transmission
model was to be adopted) would be exercised through a board of
governors elected regionally.

Either of two broad models of elective accountability could be
adopted for the second, regional channel. If the administrative
structure of post-apartheid South Africa follows a model similar to
that canvassed by the ANC (eleven regional administrations) each of
these administrations could be given responsibility for the
appointment (or election) of a member of a governing body established
to control the regional channel (an eleven person board if the channel
is transmitted nationally or, if the four separate regional channel
model is adopted then the regional administrative authorities in the
reception areas of the channel would elect/appoint the members of the
governing boards. For example, the Natal/Eastern Transvaal service
would draw members from the regional authorities for Natal,
KwaZulu and the Eastern Transvaal).

The second model of elective accountability would locate the
constituency appointing/electing members of the governing body
(bodies) for the regional channel not in the political structure of
regional government but in community organisations. Thus
organisations represented in the reception areas of the regional
service(s), such as churches, trades unions, employers associations,
sports and cultural organisations, universities might each
appoint/elect a member of the governing body (bodies) of the regional
channel.31 If the four regional service model is chosen (where radio
frequency spectrum availability permits) service should be
retransmitted to areas where there is demand for out of area services
(eg. to Afrikaans speakers in the Cape and in the High Veld areas who
would doubtless wish to have access to the Afrikaans programmes in
the programme schedules of the other region's channel). If the four
regional service model is adopted there will be many opportunities for
programme exchanges and/or co-productions between services.32

A third television channel should be established on a local basis,
broadcast to viewers within a single regional administrative unit (eg.
each of the eleven administrative authorities proposed by the ANC),
control of the channel should be vested in local structures. If the

44 V0I6N0I • 1992



Richard Collins

second regional channel(s) is (are) controlled by representatives of
community organisations then the third, local, channel should be
controlled by a board appointed by local political parties in proportion
to the share of the vote each secured at the last regional government
election (ie. following the method used for the first channel). If the
second channel(s) is (are) controlled by board(s) appointed/elected by
regional governments then the third, local, channel should be
appointed by locally represented community organisations.

Funding
Funding for all services will be drawn from two sources, advertising
and government budgets. Both national and regional governmental
structures will be authorised to fund broadcasting. All services will
receive national funding which will be allocated following two
principles; a proportion of funding will be allocated to broadcasters in
proportion to the number of potential viewers located in their
reception areas and a further proportion will be allocated in
proportion to both the ratings and appreciation indices achieved by
broadcasters for a particular programme service.33 Regional
governments will be permitted to supplement the funding of the
broadcasting services (channels two and three) which are broadcast
and accountable to viewers in their areas. All services should be
permitted to sell access to audiences to advertisers. We recognise that
the flow of advertising revenue is likely to reinforce funding for all
channels though there is no doubt that advertising funding flows will
be skewed towards the services attracting wealthy viewers and
towards those with popular programmes.

Thus far we have outlined a regulated system established on the
basis of a national plan. What of the possibilities for entry of other
services? Where might M-NET or other similar services fit in? We see
no reason to exclude the possibility of for-profit services being
established in South Africa. Indeed were they not permitted to
develop in South Africa it is likely that they would do so from a base
in a neighbouring territory and/or via direct to home satellite
broadcasting. Commercial broadcasting services should thus have a
right of establishment. They will be able to compete for and purchase
access to the orbit/spectrum resource in the same way as do other
users (such as telecommunication service providers).

Although there is a theoretical possibility that commercial
broadcasters will be denied access to spectrum because of the access

V0I6N0I • 1992 45



CRITICAL ARTS

to public funding enjoyed by other orbit/spectrum users we do not
believe that this is likely to be more than a theoretical possibility in
the foreseeable future. For establishment of a market in spectrum is
likely to lead to considerable economies by established state agencies
in their use of spectrum and both super high frequencies (used for
satellite communication) and ultra high frequencies (used for
terrestrial broadcasting in Europe and elsewhere) are not yet in short
supply in southern Africa.

However, in the interests of facilitating media pluralism and
lowering barriers to entry (and exit) for broadcasters, we propose that
the broadcasting and subscription/billing functions of any broadcaster
funded (as is M-Net) in whole or part by subscription revenue should
be separated. Thus one subscription broadcaster, let us call it P-Net,
might be first to establish a subscription service. Its subscription and
billing functions will be established on a separate basis from its
broadcasting functions and will supply services on an arms length
basis and at commercial terms to the associated broadcasting
company. Should other subscription broadcasters wish to enter the
market they will bid for spectrum against other users and will have
the option of purchasing access to the subscriber base and billing
services already established on commercial terms similar to those
which obtain for established subscription broadcasters.

Thus far our discussion has concerned television. The same
general principals that we have outlined should, we believe, apply to
radio. There should be a market in spectrum, a division of control
between regional and national political structures and a linkage
between public resources and the volume and intensity of satisfaction
users experience. However, because radio is less resource hungry
(both of spectrum and cash) than is television we advocate
establishment of an additional level of service provision for radio.
Local and community radio stations should be permitted right of
establishment subject only to their ability to secure access to
spectrum on the same basis as other users and satisfying the
regulator of broadcasting that the technical standard of their service
is satisfactory. Regulation of content should be no different to the
regulation of content for the print media - broadcasters should be no
more and no less open to court action than the publisher of a
newspaper.

These proposals are just that - proposals. They are published in
the hope that they will stimulate a critique and refinement (or even

46 Vol6No1 • 1992



Richard Collins

reasoned rejection) of the ideas advanced here and that they will also
stimulate reflection on the structural questions which underlie the
problem of devising a broadcasting structure and policy for
post-apartheid South Africa. And that from this, collective and
collaborative, process of reflection and critique a workable model of a
democratic, pluralistic, responsive, economically viable and universal
broadcasting system will emerge. This is a first and very faltering
step in that direction.

Acknowledgements
I owe thanks to many South Africans for their help and hospitality
whilst I was a guest in their country. My most important thanks go to
the University of Natal, Durban, which generously awarded me a
Student Visiting Lecturer Trust Fund Fellowship. During my tenure
as a fellow at the Centre for Cultural and Media Studies at the
University I was particularly generously helped by the academic staff
of the Centre, Professor Keyan Tomaselli, Eric Louw and Ruth
Tomaselli, and by the Centre's post-graduate students. Christina
Scott did an excellent job as my researcher and advisor during my
time in Durban. Others were no less generous in their help and
hospitality. Because they are not mentioned they must not think they
have been forgotten.

Endnotes.
1. An American communications lawyer who, in speaking to a small invited

group of South African broadcasting reformers at the US Consulate in
Durban in October 1991, gave an American view of a possible
post-apartheid broadcasting order for South Africa.

2. One pressing question is: how the run up to the first election based on a
universal adult franchise is to be reported? The record of South African
broadcasting as an instrument, rather than an opponent, of apartheid
suggests that comprehensive monitoring of broadcasting during a
forthcoming election period and mechanisms to ensure prompt redress of
inaccuracies and bias are required. Such monitoring should ideally be
performed by an international expert team of academics and
broadcasters. However, because of the plurality of South African
languages, it seems likely that the participation of South African
speakers of languages such as Afrikaans, Xhosa, Zulu and so on will be
required.

Vol6No1 • 1992 47



CRITICAL ARTS

3. The extent to which a satisfactory broadcasting market can be established
is highly contentious. However, there are powerful reasons for
establishing markets where possible, notably to promote the efficient use
of resources and to establish a signalling system via price between
buyers and sellers, consumers and producers. However, the extent to
which markets can be established in South African broadcasting is
limited. The SA economy is relatively small and the plurality of services
which the market has delivered in the US cannot reasonably be expected
in South Africa, access to resources is distributed highly unequally
among the SA population and thus consumers do not enter the market
on equal terms. Moreover, whilst some elements of a broadcasting
system can readily be organised on a market basis (eg. programme
procurement) others cannot, either for reasons of public policy (even in
the US, broadcasters do not bid for spectrum for, it is believed, only the
rich in such a system would be broadcasters), or because of the peculiar
economic characteristics of broadcasting.

4. The SABC was established in 1936. For a history of the Corporation until
1982, see Tomaselli, R.E., Tomaselli, KG. and Muller, J. (eds.):
Broadcasting in South Africa. James Currey, London, 1989.

5. See Tomaselli, R.E. 1989: "Public Service Broadcasting in the Age of
Information capitalism", Communicare, vol 8 no 2, pp. 27-37.

6. See Louw in this volume. Also see Vosloo, T. 1991: "Afrikaans Media".
Rhodes University Journalism Review, vol 1 no 2, 19-21.

7. See Tomaselli, K.G., Tomaselli, R.E. and Muller, J. (eds.): The Press in
South Africa. James Currey, London. Also see Louw, P.E.: The Growth
of monopoly Control of the South African Press. Rhodes University
Journalism Review (Discussion Paper 1), Rhodes University
Journalism Review, No 2,1991.

8. The SABC took over the staff and assets of the commercial African
Broadcasting Co. Afrikaans services began in 1937 and in 1940, Zulu,
Xhosa and Sotho services were provided by cable to selected urban areas.
In 1950 a commercial radio channel, Springbok Radio, began and Radio
Bantu (transmitting in Zulu, Xhosa, Sotho and Tswana) began
transmitting in 1960. In 1976, an Afrikaans/English TV channel started
and, in 1981 'independent homeland' radio services in Bophuthatswana,
Venda and Transkei opened. TV advertising started in 1978, and Capital
Radio (from Transkei) commenced in 1979. In 1982, a second SABC TV
channel for Zulu and Xhosa (TV2) and Sotho (TV3) started (See
Tomaselli et al 1989). In 1983, BOP-TV (English and Tswana) was
established. TV4 - English and Afrikaans commenced in 1984, and in
1986 M-NET was licensed. In 1991, M-NET began satellite distribution
of its signal. Radio 702 transmitted from Bophuthatswana. In 1990, the
SABC began transmissions on TSS, a sports/educational channel. See

48 Vol 6 No 1 • 1992



Richard Collins

Viljoen, 1991, pp. 27-30.
9. There are an average of 13.7 million listeners of radio daily. Radio Zulu

3.18m; Radio Xhosa 1.51m; Radio Sesotho 1.25m; Radio Lebowa 1.25m;
Radio Suid-Afrika .892m; Radio 5 .875m; Radio Setswana .875m; Radio
Metro .791m; Radio South Africa .383m (AMPS, Feb 1991, cited in New-
Nation, Oct 4-10,1991, p. 21.) SABC commands an average of 7m
viewers daily, and M-NET has 590 000 subscribers (Viljoen, 1991, p. 85).

10. Nationale Pers 26%, Time media 18%, Argus newspapers 18%, Perskor
12%, Natal witness 2%, Dispatch Media 2%, others 22%. VUjoen, 1991, p.
85.

11. SABC press release, 23 January 1991.
12. TV2 services in Xhosa and Zulu, TV3 services in Sotho.
13. New Nation, No 638,1991, p. 6.
14. Rhodes Journalism Review, vol 1 no 1,1990, p. 53.
15. See McCarney, L.: Electronic Media deregulation: The Challenge for

Marketing Management". Paper delivered at Marketing Educator's
Conference, University of Stellenbosch, Nov. 1991; McCarney, L., Social
and Economic Aspects of Electronic media deregulation: a Management
Challenge. Paper delivered at the SA Institute of Management
Scientists, University of Durban Westville, October 1991; Louw, P.E.:
"Task Group Recommends Important Changes to SA Broadcasting",
Sunday Tribune, Sept 22^ 1991, p. 24.

16. See report of 2nd meeting: CCMS: "Preliminary Report on the Task group
into the Future of Broadcasting", Resource Document 2,1991,
Durban: CCMS.

17. Cited in FAWO NEWS, September 1991, P. 25.
18. 'Jabulani' is Zulu for peace and joy. representatives of 47 organisations,

ranging from the ANC to commercial broadcasters in the 'homelands'
met in August 1991 in Doom, The Netherlands, under the auspices of the
Netherlands anti-apartheid movement and the formerly clandestine
ANC station, Radio Freedom. The conference repudiated the legitimacy
of the present South African government and its proposals for
broadcasting and recommended that a commission of inquiry into
broadcasting should be established by an all party conference. Jabulani
thus explicitly rejected the legitimacy of the Vih'oen initiatives. See:
Jabulani! Freedom of the Airwaves: Towards Democratic
Broadcasting in South Africa. African European Institute,
Amsterdam, 1991.

19. In September 1991, critical South African academics and media
development activists, representatives of the Congress of South African
Trade Unions, the ANC and other bodies met at the University of
Boputhathswana to carry forward the Jabulani initiative.

Vol 6 No 1 • 1992 49



CRITICAL ARTS

20. See CCMS: "A Critique of the Democratic Party's Policy on
Telecommunications and Broadcasting", Resource Document 3.1991

21. Boputhathswana TV: a station established in this 'homeland', signals
from which can be received in the densely populated PWV area of the
Transvaal Province.

22. Radio stations transmitting from the 'homelands' to SA. See Tomaselli et
al 1989, pp. 139-143.

23. A similar proposal in respect of the press was made by Harvey Tyson,
formerly Editor in Chief of The Star, now on the board of directors of the
Argus Group. Tyson proposed that new papers should be able to use the
presses, training facilities and distribution systems of established
papers, thus lowering entry barriers to new publications (Rhodes
University Journalism Review, no 1, p. 41). However, Tyson's
proposals do not seem to have commanded the support of his co-directors.

24. The difficulties of establishing a market in spectrum and reserving
portions of spectrum for particular uses is obvious. However, they might
be resolved in this way: the market in spectrum will establish a price for
spectrum, the not-for-profit broadcasters will have a guaranteed right of
access to spectrum at market clearing prices. Such a system will give
users of spectrum incentives to use the spectrum resource efficiently but
will also ensure that not for profit broadcasters have access to the
spectrum.

25. The number of spare frequencies for TV is 432 (Vih'oen, 1991, p. 59.)
26. Thus the SADF and other state agencies would receive a budget for their

acquisition of spectrum rights in the same way that they receive a budget
for their acquisition of vehicles.

27. M-NET is required to spend R12m per anum on production in South
Africa (of which 75% is on Afrikaans-language production). Viljoen (1991,
p. 85) gives a brief history of the SA content regulations which have
governed M-Net's operation. Vijjoen's account suggests that the SA
content required of M-NET is not exacting; whereas the license is
conditional on an expenditure of E12m M-NET spent R23.5m in 1990 on
SA programming. (However, VUjoen, 1991, p. 93, was unable to give
complete data sets for M-NETs SA program content because "M-NET
declined to supply these percentages on the basis of confidentiality"), the
SABC transmits 55% local content (excluding sport, news, game shows,
advertisements and continuity announcements) on TV1 and 49% on
TV2/3/4. In cash terms SABC's local programme content is about 30% of
gross revenue and 35% of programme acquisition cost (Viljoen 1991,
p.96).

28. SABC "contracts in excess of 40% of its local content in certain categories
to independent producers. M-NET contracts most of its local

50 Vol6Nol • 1992



Richard Collins

programming with independents (Viljoen 1991, p. 93).
29. See Vijjoen, 1991, pp. 105-121, for an 'insiders' account of the role of the

ICA, and Mike Markowitz, "Broadcasting and the Law in South Africa:
Transition and Beyond". In Omroep Voor Radio Freedom, Jabulani!
Freedom of the Airwaves. African European Institute, Amsterdam,
1991, pp. 38-44.

30. An unfortunate neologism devised to signify any of a variety of methods
whereby programming in one language is represented to speakers of
other languages. These might include programme dubbing (the sound
track[s] transmitted simultaneously on another frequency) and may be
used for pre-recorded programmes, simultaneous interpretation (for live
programmes such as news), and/or teletext sub-titles which can be used
for live and pre-recorded programmes (though less than 40% of South
Africans are functionally literate.) However, all these methods are costly
(dubbing more so than simultaneous interpretation which in turn is more
expensive than sub-titling.)

31. These models of accountability is drawn from those established in West
Germany by the American and British control commissions after World
War II. They remain in place, see Collins, R. and Porter, V. (1981)

32. There will also be opportunities for international joint ventures.
Opportunities will undoubtedly be greatest for programmes made in and
by companies using English, however, there are also likely to be
significant opportunities for Afrikaans co-productions with Dutch and
Belgian partners.

33. An extensive programme of reliable audience research will be required.
The findings of researchers should be made public and will identify
overall levels of consumption (ratings) and levels of audience satisfaction
(appreciation indices), funding will be allocated in proportion to an index
derived from a combination of rating and appreciation factors.

References
Collins, R and Porter, V. 1981WDB and the Arbeiterfilm: Fassbinder,

Ziewer and others. British Film Institute, London.

Eskom 1989. This is Eskom. Eskom. Johannesburg.

Eskom 1990. Annual Report. Eskom. Johannesburg.

Tyson, H 1990. "Truth, Tolerance, Fairness and Freedom. Rhodes
University Journalism Review. VI Nl 38-44

Viljoen, C (Chairman) 1991. Report of the Task Group on Broadcasting in
South and Southern Africa. (Draft).

V0I6N0I • 1992 51


