The African e-Journals Project has digitized full text of articles of eleven social science
and humanities journals. This item is from the digital archive maintained by Michigan
State University Library. Find more at:

http://digital.lib.msu.edu/projects/africanjournals/

Available through a partnership with

1l T

Soa W Michigan State University

LIBRARIES

Scroll down to read the article.


http://digital.lib.msu.edu/projects/africanjournals/
http://digital.lib.msu.edu/projects/africanjournals
http://digital.lib.msu.edu/projects/africanjournals
http://www.lib.msu.edu
http://www.msu.edu

Africa Media Review, Vol. 3 No 3, 1989
© African Council on Communication Education

African News in the World Press:
A Comparative Content Analysis

of a North and a South Newspaper

by Kwadwo Bosompra*

Abstract

John Lent (1976) contended that charges of bias in international news flow
were ‘intuitive, (and) not based on research facts'. This response to Lent's
comment empirically confirms that there is Indeed a flow bias in international
news in favour of the North and that the bias Is reflected even in African news-
papers due to their dependence on Western News Agencies for their sources
of news on other African countries. It suggests that African media
organizations should increase their sourcing of news from PANA to reverse the
current trend.

*Kwadwo Bosompra is a lecturer at the School of Communication Studies,
University of Ghana, Legon.

58



Nouvelles africaines dans le monde
de la presse: Une analyse compara-

tive du contenu des journaux du
nord du contenu de ceux du sud

Résumé

John Lent (1976) a soutenu que les accusations de parti pris
dans |'ordre d’information international étaient plutdt
intuitives et pas du tout basées sur des faits de recherches.
Cette article, qui est une réponse au commentaire de Lent
confirme, de facgn empirique, que vraiment il ya un parti pris
dans |'ordre d'information international en faveur du nord, et
que ce parti pris se retrouve méme dans les journaux africains,
a4 cause de leur dépendance vis-d-vis des agences
d’'information de I'Occident qu'ils utilisent comme source
d’'information sur les autres pays africains. L'article propose
donc que les organisations des médias africains utilisent de
plus en plus la PANA comme source d’'information, afin
d'inverser la tendance actuelle.

59



Introduction

Since the early 1970s, Third World countries have pressed their
case for the establishment of a New Information and Commu-
nication Order (NWICQ). Prominent among their criticisms of
the old order were the imbalance in the flow of news between
the North and the South, the dominant influence of the trans-
national news agencies and their distortion of news about
developing countries, and the near absence of any exchange
of news among developing countries.

Complaints about reporting the Third World have taken the
form of charges that the reports are inadequate, slanted, crisis
oriented and generally negative. Attempts to redress the imba-
lance have led to the establishment of such news
organizations as the Non-Aligned News Agencies Pool, the
Carribean News Agency, and Pan African News Agency
(PANA).

On the research front, the growing volume of literature on the
international flow of news has not helped to resolve the issue
and, as Lent (1976) put it, ‘many of the statements concerning
the subject are still intuitive, not based on research facts’'.

This study is a response to Lent’s comment. It attempts to look
at how one daily newspaper each from the North and the South
report on Africa in their foreign news columns. The People’s
Daily Graphic of Ghana and The Times of London were
selected, because both were more easily available than others,
for content analysis.

The People’s Daily Graphic is a government-owned newspaper
with a daily circulation of less than 100,000. It is a 16-page
tabloid with 7 columns each 3.5 cm. wide. The paper itself
measures 39.7 cm, by 6 28.7 cm. It was established by the
London-based Mirror Group in 1953 and was acquired by the
Nkrumah regime in 1962. Until December 31, 1981, it was
known as the Daily Graphic.

The Times on the other hand, is an independent newspaper
established in 1785 and has a daily circulation far in excess of

60



400,000. It usually has over 40 pages and 8 columns each 4cm.
wide. The paper measures 59.5 cm. by 37.5cm. and is described
by Benn’s Guide to Newspapers and Periodicals of the World
as ‘a newspaper famous for its home and foreign news service,
its correspondence columns and leader comment’.

For both newspapers, we looked at the nature of news items
(i.e. issues or topics) on Africa that were carried and the prio-
rity (in terms of page placement) that was given to them. We
also looked at whether the news stories were accompanied
with photographs or other illustrations.

The study also focused on who Africa’s newsmakers were, i.e.
who were the main actors in the news? Who are responsible for
painting the image of Africa as projected by the two dailies?
And, is the image positive or negative? We sought to answer
these questions by looking at the providers of the news stories,
their sources of information, and the direction of the coverage.

Which regions of Africa are most frequently mentioned in the
news and which regions of relevant countries make the head-
lines? Both questions are addressed by the study along with
the amount of news space allocated to news on Africa.

Methodology

Originally, the analysis was to include all editions issued
during September, 1988. However, due to difficulties encoun-
tered in obtaining a complete set of September issues of The
Times, the sample period was supplemented with issues from
July and August, Altogether, therefore, 30 issues of both news-
papers were content analysed.

In a content analysis of development news in some Third
World newspapers, Ogan et al. (1984) discounted a similar
methodological problem by contending that ‘no matter what
the time frame, a newspaper dedicated to covering develop-
ment news would cover such news at all times of the year. The
amount and nature of the news should not vary substantially
from month to month’.

The same argument holds in this case. So, although use of the
same month for both newspapers would have been better

61



methodoligically, it is contended that for a newspaper inter-
ested in African news, the amount and nature of African news
carried should not vary substantially from month to month.

We define African news as news originating from Africa.
Where it originates outside Africa, it must involve African
personalities or events or processes with a direct bearing on
Africa and its peoples. In the case of the People’s Daily
Graphic, domestic news was ignored except where it involved
personalities from other African countries. For example, news
about the recent visit of former Tanzanian President, Julius
Nyerere, would be defined as African news.

In looking at the nature of the news carried by both papers we
drew up five content categories: political, economic, social,
cultural and miscellaneous. Political news was defined as
news relating to the activities of governments and their agents,
to visits of heads of state and government ministers, the
activities of political parties, news of liberation movements,
border disputes, diplomacy, elections, security matters, etc.

Economic news was defined as news about international
loans, economic aid economic negotiations, banking institu-
tions and operations, agricultural development, etc.

Social news referred to news about issues such as urban
renewal, health, transportation, education, prisons, labour
problems, religious affairs, drought, floods, population
matters, tourism, development of the mass media and tele-
communications.

The cultural category covered news about sports, cultural
festivals, language development, stories on the boycott of the
Olympic Games, etc. were classified as political).

Stories that did not fit neatly into any of the four categories
were classified as miscellaneous.

Under newsmakers or main actors in the news, we had four
categories: political elite, other elite, ordinary people and
‘mixed’. By political elite we meant top political or government
functionaries. Other elite referred to the top brass in business

62



and industry, the military and police, the University, labour
leaders, paramount chiefs and other local leaders.

Ordinary people referred to workers, middle and lower ranks of
the military and police, small-time traders, market women,
peasant farmers, students, the unemployed, etc. Where the
news was about all the groups, we categorized it as ‘mixed’.

Providers refer to whoever made the news available to the
newspaper.

We looked at how often the transnational news agencies
provided news about Africa as compared to the Pan African
News Agency (PANA), the newspapers’ own reporters, and
other sources.

The journalist or writer's sources of information referred to
whether the writer spoke to mainly government officials or
sought information mainly from government documents and
press releases. Other categories here were non-government
officials, non-government documents. Cases of no attribution
were also taken note of.

The material was also coded in terms of direction, i.e. positive,
negative and neutral. Positive news referred to those items
reflecting social cohesion and co-operation, international co-
operation, normal communication among nations, government
at work, information on affairs of government, society at work,
information about groups of people co-operating in non-govern
mental affairs, ‘life goes on' news items about individuals, etc.

Negative news referred to those items reporting social
conflicts and disorganization, international tensions, conflicts
between nations—military, political and economic, civil
disruptions, political economic or social conflicts between
groups, crime and vice, accidents and disaster. What did not
fall into either of these groups were categorised as neutral,

In terms of the regional distribution of news, we divided Africa
into five regions, i.e. northern, southern, eastern, western and
central.

63



Finally, in terms of news space, we had four categories, %
page or less, above & page to ', less than %2 page but more
than % page, and %2 page and above. We had to categorize the
news hole in this way because of the differences in the sizes of
the two newspapers.

Overall, for The Times, African news items appearing on the
front page or in the ‘Overseas News’ pages were coded while
for the Graphic, African news items on the front page or ‘World
News’' page were coded along with news on Africa at the
Olympic games.

For both papers, editorials, letters to the editor, columnists
opinions, etc. were not coded.

Findings

Overall, the People’s Daily Graphic carried more news items on
Africa (177) than The Times (86). The data showed that both
papers placed more emphasis on political news, The Times
more so (61.63%) than the Graphic (48.59%). Both papers also
emphasized social news as shown in table 1, but whereas the
Graphic had a fair spread across the political, economic
(15.26%), social (23.73%), and cultural (11.86%) categories,
The Times appeared to be interested in only political and
social news (31.4%).

Table 1. News Content Categories

Daily Graphic The Times

Political 48.59 61.63
Economic 15.26 2.32
Social 23.73 31.40
Cultural 11.86 4.65
Miscellaneous 0.56 0.00
Base fotals 100% 100%
(177 (86)



Table 2. Priority Given to Stories

Daily Graphic The Times
Front page 2.26 3.49
Back page 0.00 0.00
Inside page 97.74 96.51
Base totals 100% 100%
a7 (86)
Table 3. Main Actors in the News
Daily Graphic The Times
Political elite 59.89 47.87
Other elite 3.39 8.14
Ordinary people 19.77 18.60
Mixed 7.34 10.47
100% 100%
77 (86)
Table 4. Providers of the News

Daily Graphic The Times

Transnational News
Agencies 60.45 30.23

Newspapers own

Reporters 1.70 63.95
PANA 16.39 2.33
Ghana News Agency 6.78 0.00
Other foreign sources 6.21 0.00
Base totals 100% 100%
(177) (86)

The social news in The Times dealt mainly with the floods and
the resulting famine in the Sudan.

The cultural news in both papers dealt mainly with the Pope’s
Southern African tour and some sports news in the case of the
Graphic.

Both paper’s emphases on political news is not unexpected. In
a content analysis of material carried by PANA, Ansah (1984)
found that 58.3 per cent of the content was political news, with
economic news accounting for 18.9 per cent and social news
14.3 per cent.

65



About 17 per cent of the time, The Times illustrated its African
news stories with (action) photographs as against only about 8
per cent (mainly non-action) for the Graphic.

Both newspapers did not accord much priority to African news
and mainly relegated them to their foreign news pages as
shown in table 2. In fact, The Times had 3.49 per cent of its
African news stories on the front page as against 2.26 per cent
by the Graphic although the difference is not statistically
significant.

As far as African news makers are concerned, the two news-
papers presented an almost identical picture. As table 3
shows, both papers tended to project Africa’s political elite.
The activities of heads of state and their ministers along with
other top political figures were given more prominence than
information about how the ordinary people of Africa live from
day to day.

What is more, news coverage was also skewed in favour of
urban areas for both newspapers. About 91 per cent by The
Times touched on personalities, events or processes occuring
in the urban areas of Africa, particularly in national capitals.
News items on rural Africa appeared 3.39 per cent of the time
in the Graphic as compared to 4.65 per cent in The Times.

Who is responsible for painting the images of Africa as
projected by the two dailies? The data appearing in table 4
indicate that the Daily Graphic relied on the transnational
news agencies for 60.45 per cent of its African news items as
compared to 30.23 per cent by The Times.

Reuters accounted for 56.5 per cent of the African news carried
by the Graphic and only 17.44 per cent of The Times.

The Associated Press and AFP accounted for 8.14 per cent and
4.65 per cent respectively, of the African news carried by The
Times while in the case of the Graphic, 2.26 per cent of the
African news items were provided by AFP, 0.56 per cent by
TASS and nothing by AP.

66



The Times tended to rely more on its own correspondents in
Africa who supplied 63,95 per cent of its African news.

Table 5. Writer’s Sources

67

Daily Graphic The Times
Predominantly
government officials 53.67 46.51
Predominantly gov't
documents/releases 14.69 6.98
Predominantly non-
gov't officials 13.00 19.77
Predominantly non-gov't
documentsi/releases 169 1.16
No attribution 16.95 25.58
Base totals 100% 100%
(a7 @8)
Table 6. Direction of News
Daily Graphic The Times
Positive 4463 26.75
Negative 33.33 59.30
Neutral 22.04 13.95
Base totals 100% 100%
(177 (86)
Table 7. Regional Distribution of News
Daily Graphic The Times
Southern Africa 33.33 52.32
Eastern Africa 15.25 2791
Nothern Africa 13.56 11.63
Western Africa 23.73 4,85
Central Africa 2.26 3.49
General 11.87 0.00
Base totals 100% 100%
(70 (86)



Table 8. Allocation of News Space for African News

Daily Graphic The Times
Ya pages or less 80.23 68.60
Above % to 4 page 14.69 20.83
Above % but less than
Y2 page 4,52 10.47
Y2 page and above 0.56 -
Base totals 100% 100%
(77 (86)

We also found, as shown in table 5, that in most cases,
reporters tended to consult government sources more often
than non-government sources. Government handouts or docu-
ments did not constitute a very important source of news on
Africa, being cited 14.69 per cent of the time by the Graphic as
compared to only 6.98 per cent by The Times. In some cases,
however, there was no attribution at all.

Critics contend that the Western media tend to project a
distoried image of Africa. As table 6 shows, The Times carried
little positive news on Africa (26.75 per cent) and tended to
emphasize the negative (569.3). The Daily Graphic reflected both
the negative (33.33 per cent) and positive (44.63 per cent)
aspects of events and processes occuring in Africa.

Ansah (1986) found that about 60.85 per cent of news carried by
PANA was positive. Given the pro-African position of the
current Ghanaian government, it was expected that a govern-
ment—owned newspaper like the Graphic would attempt to
project a more positive image of Africa. The fairly large amount
of negative news could be attributed the Graphic’s over-
reliance on Reuters and the other transnational news agencies
for news on Africa. It would do well to broaden its sources and
may be place more emphasis on PANA than it is currently
doing.

Turning to the regional distributions of news, we found, as
shown in table 7, that both newspapers once again, paint an
almost identical picture. Both emphasize news from the
southern Africa Region. The eastern and northern regions of

68



Africa are also given some amount of priority. The Daily
Graphic, as expected, tries to give some priority to news
coming from West Africa (23.73%) but this is even less than
what it gives to southern Africa (33.33%).

For the Graphic, we found that the five African countries that
featured most often in the news were South Africa (13%),
Nigeria (7.9%), Zimbabwe (6.8%), Kenya (5.7%) and Ghana
(4.5%). In the case of The Times the top five were South Africa
(35%), Sudan (16.3%), Kenya (9.3%), Zimbabwe (8.1%) and
Libya (4.7%).

Finally, as shown in table 8, we found that both newspapers
tended to carry rather short stories on Africa, most of which
took the form of news tit-bits. However, in comparative terms,
The Times appeared to carry longer news items on Africa than
the Graphic; over 31 per cent of stories in The Times occupied
more than one-eighth of a page as compared to just about 19
per cent in the Graphic.

Thus overall, if the two newspapers reflect a worldwide
situation, then it would appear that the North and the South
are equally responsible for the alleged inadequate and
distorted coverage of Africa. However, on deeper reflection,
the role of the transnational news agencies in the provision of
news to the Third World media comes into focus. The Daily
Graphic projects a similar image of Africa as The Times
because both obtain news from correspondents of the same
ideological hue. Correspondents of Reuters and The Times are
likely to view and interpret events and processes occuring in
Africa from a a similar perspective, and therein lies the crux of
the problem.

References

Ansah. P.A.V. (1986), ‘An Evaluation of the Performance of Pan African News
Agency 1983—1986: A Preliminary Study. Paper prepared for Seminar on the
use of PANA service by the African Media, Nairobi., 10—13 September,
1984), ‘The Pan African News Agency: A Preliminary Assessment'Media

Development, p. 35.

Lent, John A. (1976). ‘Foreign News Content of U.S. and Asian Print Media: A
Literature Review and Problem Analysis'. Gazette 22.3, p. 181.

Newspaper Press Directory 1974. London: Benn Brothers. 123 edition, p. 87.

69



