
The African e-Journals Project has digitized full text of articles of eleven social science 
and humanities journals.   This item is from the digital archive maintained by Michigan 
State University Library. Find more at: 
http://digital.lib.msu.edu/projects/africanjournals/  

Available through a partnership with 

Scroll down to read the article. 

http://digital.lib.msu.edu/projects/africanjournals/
http://digital.lib.msu.edu/projects/africanjournals
http://digital.lib.msu.edu/projects/africanjournals
http://www.lib.msu.edu
http://www.msu.edu


IVERYBODY WAS
having a lunchrime drink in
a bar in Kampala, Uganda
one hot afternoon in
November 1961. Then a
22-year-old man with a
big head and lots of
hah- entered, his arms
saddled with copies
of a new magazine
he was trying to sell.
As the hawker
wended his way to
a table, an angry
Englishman bolted from
the din of the afternoon, dashed
in his way, snatched one of the
magazines from him and ripped it in
shreds. He couldn't have stopped at
that. 'That's what I think of your trash!'
he spat at the young man. In the Lugogo

Retailing a
Forgettable
Tale Akin

Adesokan

Black Orpheus & Transition revisited
Sports Club, another venue in
the city where the journal was
being peddled to members of a
jazz club, the manager
threatened to eject the club for
allowing what someone also
called 'nasty left-wing
literature'.

For a prospective newspaper vendo

taking his first shot at marketing, this reaction
was enough intimidation. ButRajatNeogy, the
young man, was not an appretice hawker, not
even an accomplished one. The journal he was
vending, Transition was his brainchild, an
idea he had taken so seriously he staked his
personal convenience for it. He had returned
to Uganda a year before, just married, with
a degree in political science, with the intention
of introducing his wife, a Swede, to his parents,

African Quarterly
on the Arts

Vol.11 NO 5



take her round Kampala, then head for
Greece, perhaps for honeymoon. But
Uganda was giddy, like most of Africa,
with the euphoria of imminent self-
government. He had studied politics and
practised journalism as a student and
freelancer. He was spoken of as bohemian
and given to the idealism of twenty-
somethingness. Somehow, he saw himself
as having a statement to make and
Transition was his show of hand. 'Society
as it is, for what it is, (is) totally unacceptable
to me for obvious reasons. It cannot be
changed, there is no satisfaction in Utopian
intellect. I do not want to change it. I am
an outsider. I accept my inaccessibility
to others. I don't make a fetish of being
'outsider'. Sentimentalists of a finer order
will call my 'condition' the painfulness of
truth. But pain and joy do not come into
this. Since I am surrounded by stupidity
and I am not selfish (because not possessive
or acquisitive materially or spiritually) I
have a certain duty... I have to add my
contribution, in iron and steel i.e. in
permanence'.

A classic of Euromodernist
pessimism? Wait for this, a publisher's
announcement t i t led "Culture in
Transition". 'This journal appears when
East Africa is undergoing various and
exciting changes. It is a time when idealism
and action merge with various degrees of
success. It is also a time for testing
intellectual and other preconceptions and
for thoughtful and creative contributions
in all our spheres,' it said.

That journal, so vilified in its premiere
appearance took Neogyand others three
months to produce. The team included
Valerie Hume who had canvassed for the
advert spaces without any idea what was
to be published and Signor Pessina, an
Italian refugee from Zaire who spoke no
English but who as printer set several
million letters by hand and made as many
errors. It came out the day in November
when Neogy's first son was born.

What went for planning was
anything but that. 'I gathered that he was
planning to starta magazine,'wrote Hume
in a reflection published in Transition six
years later. 'An independent, intellectual
magazine about culture and the African
creative scene and all that'. What Neogy

wanted from her was straightforward,
although to her it was not. 'You go and sell
advertising and when you've sold enough,
we can go to press', he told her.

'But what are we printing?' she
asked.

'You don't worry about that, just

sell the space.'

Wole Soyinka who visited Kampala
shortly after the first edition was published
and who succeeded Neogy as editor
recalled in his first editorial 1 3 years later:
' I . . . remember well the editorial office
situated in Rajat's home, its entire space
taken up by a smooth slab of wood,
supported on piles of bricks. All the labour
originated from this desk'. Two thousand
copies of the first edition were printed out
of which 1,200 were sold, perhaps
including the copies torn in the fury of
offended sensibility.

Rajat Neogy died in December
1995.

Since handing over the editorship
to Soyinka in 1974, he had returned to
San Francisco in the US where he
published a newspaper and did some
writing. Very little of his life for the next 20
years was known. Peter Benson, the
American scholar has written a book,
Black Orpheus, Transition and Modern
Cultural Awakening in Africa, (University
of California Press, 1986) a thoroughly
researched and well-written study about
the history of Transition and its counterpart
in West Africa, Black Orpheus, as they
inspired the development of creative and
intellectual groups in East and West Africa
for the two decades that they existed.
Neogy reportedly died of inflammation of
the pancreas. He is survived by his mother
Sumitra, the seven children (four sons
three daughters) from his three marriages,
and a grandchild. In a way, this is a
tribute to him and others.

To be sure, Transition was not just
a restless youth's dream. According to
Benson, one of the pieces published in the
first issue was a retrospective tribute by
Gerald Moore to Black Orpheus, which
the German Ulli Beier had founded (with
Jahnheinzjahn and Moore) in Ibadan in
1957. Neogy had heard about this cultural

journal and been impressed by its success.
He was determined to try something similar
in East Africa. Black Orpheus was
published until 1982 (though it ceased to
be regular from the late 1960s) and even
with changes in its editorial philosophies,
as in its handlers, it fulfilled the role its
founders designed for it. Like Neogy,
Beier, a 35-year-old expatriate teaching
extramural students at the University
College, Ibadan, had before hip-, the
example of the Parisian review, Pretence
Africaine published by Alioune Diop.
Attending the World Congress of Black-
Writers in Paris in 1 956, Beier had been
struck by the literary movement that had
grown around the review. 'One could
envisage that this could kindle a similar
development in the English speaking
territories...' he said in a discussion which
Andrew Salkey, the Caribbean writer
moderated for him and Moore at Dennis
Duerden's Transcription Centre in London
in 1 966 , the year he left Nigeria for
Papua New Guinea. (Beier alleges in a
1994 interview with Olu Obafemi in
TEMPO, a Lagos weekly that Benson did
not contact him while researching the
book; but Benson claims he got a letter
from Beier dated 21 August, 1981 in
which he discussed how he came to
Nigeria in 1950) Beier had hoped to
stimulate literary activity in West Africa
with a view to providing 'a vehicle for the
new writers who would emerge'. An article
by Jahn in the first edition reporting on the
conference in Paris also struck a link
between the congress's resolution and
Black Orpheus's ideology.

Neogy too had intended a vehicle,
'on which the wagon of intellect may
travel for certain distances', yet something
besides a gallery for new culture. (It is
instructive to note that whereas Transition
has been revived in the US in the late
1980s - thus leaving a gap of 10 years
save a three-year interregnum between
1 968 and 1971 - Beier and Moore said
in 1966 that the period for the kind of
magazine they founded had passed. 'We
need several different kinds of magazines
now,' remarked Beier whom Benson
christens 'border operator' for his role as
exporter of African literature. Two kinds in
fact; one would publish a new writing and
circulate limitedly while the other, 'a really
highly critical journal' would supply the

African Quarterly
on the Arts
VoLllNOi



highest standards in evaluating the
literature).

In 1957, a rich cultural mine was
waiting to be exploited by Beier in West
Africa, due in part to the sense of freedom
and confidence that self-rule would bring.
The University of Ibadan was one of the
three centres of higher learning in the
whole of West Africa. (Fourah Bay in
Sierra Leone and the University of Ghana
in Legon were others). Ghana had become
independent in March and Nigeria was
soon to be. Raised in one of the most
culturally dynamic regions on earth, writers
like Amos Tutuola had made history with
the publication in 1952 of The Palmwine
Drinkard, and Chinua Achebe was waiting
to publish Things Fall Apart the 'first first-
rate novel' in black Africa. Their thematic
and stylistic preoccupations suited the

would now be a vehicle for their aspiration.

Beier had developed a keen interest
in traditional Yoruba culture and was
necessarily committed to a more than
academic study of its potentials.
Sangodare Akanji, one of the several
pseudonyms under which he wrote reviews
for Black Orpheus was described in the
contributors' notes in a 1958 issue as a
'detribalised Yoruba' who having been
born abroad and lived most of his life in
Europe and the Near East, 'recently
returned to Nigeria in order to "rediscover
his lost Yoruba self". (Beier had been
born in Gleiwitz (now in Poland) and had
studied archaeology and lived in Palestine
before being taken prisoner of war during
the second World War).

His contacts among expatriates who

Moforpark in Kampala

prevalent taste for literature of discovery,
and if, as he was later accused, Beier had
approached the 'new culture' with a hint
of condescension intending to promote its
exoticism, there was the objective reality
that little was known about what writing
was going on in the sub-region. Young
writers were scattered in the cities and
universities in Nigeria, Ghana and even
South Africa, and others like Soyinka,
then studying for a degree in English at
Leeds University in England would soon
return home to initiate important intellectual
and cultural movements; Black Orpheus

taught in schools ensured that Beier
gathered material quite rapidly for the
journal and with the experience of Odu (a
scholarly journal of Yoruba studies which
he co-edited) in store, all he needed was
a printer. He found one in Times Press in
Lagos. Moore and Jahn were co-editors
who also wrote, and the layout, cover
design and headings were done by Beier's
wife, the artist Suzanne Wenger. Texts
were illustrated with the drawings G.M.
Hotop had made for the German edition
of Tutuola's first novel. The name itself was
taken from the introduction written by

Jean-Paul Sartre to Leopold Sedar
Senghor's edition of poems from French
Africa, in which the French philosopher
(who incidental ly also wrote the
introduction to Frantz Fanon's The
Wretched of the Earth, on important book
on the origins of African radicalism) had
evoked Orpheus's descent into hell to
explain the black poet's search for identity.
In the first editorial, Beier wrote: 'While it
is the primary purpose of this journal to
encourage and discuss contemporary
African writing, we shall not forget the
great traditions of oral literature of the
African tribes. For it is on the heritage of
the past . that the literature of the future
must be based.'

For the next twenty years (and more]
this journal defined the emergent African
culture in a way not too surprising in the

light of its origins. It
published writers and
poets from Africa and
the diaspora and so
obsessive was its
interest in the literatures
of the black world that
one of the poets Black
Orpheus helped in
exposing, Christopher
Okigbo in an interview
in 1 963 criticised it for
wanting to perpetuate
the 'black mystique '
He wondered why
Beier would publish
black Americans but
not white ones, since
they really had a
cultural aff inity
Okigbo, one of Beier's
important critics also
expressed a view

concerning the editor's taste for the works
of untutored artists but he, like Soyinka,
Gabriel Okara, Ama Ata Aidoo, Alex La
Guma, Kofi Awonoor, John Pepper Clark,
Dennis Brutus, Eskia Mphahlele, Jean-
Jose Rabearivebo, Tchicaya U Tamsi -
artists like Demas Nwoko, Vincent Kofi,
Taiwo Olaniyi (Twin Seven Seven),
Ibrahim el-Salahi - featured (wrote and
drew) and were written about on the
pages of Black Orpheus.

The critics including Beier (and his
several cognomens), Paul Theroux, an

African Quarterly
on the Am

Vcill NO 3



American Peace Corper in Africa, Martin
Esslin and Oscar Dathorne assessed the
literature in a way that underscored the
journal's ideology, convincing people like
Clark (who with Abiola Irele succeeded
Beier as editors) that European literary
aesthetics were predominant in African
literature and likely for the worse. This
tendency became most obvious when
Esslin, a drama critic at the British
Broadcasting Corporat ion was
commissioned to review.the new plays of
Soyinka and Clark. In 'Two African
Playwrights', as the review was titled,
Esslin confessed his lack of knowledge of
the social conventions of the cultures which
the playwr ig hts were writi ng from. Theroux
also wrote a critique of six poets including
Clark, Brutus and Awonoor, and Dathorne
the works of Achebe apd Soyinka. Like
Beier and Theroux, Esslin was white; in
fact of all Black Orpheus's critics, only
Dathrone was black, a Caribbean. Their
artistic judgements were called to question
in essays like 'The Legacy of Caliban'
which Clark published in the first edition
under his joint editorship with Irele in
which they also announced a break with
the old regime. Beier's preference of the
negritudinist sensibility as well as works of
art owing their strength to accidental
metaphors was criticised not only in this
essay but in the general character of the
series they edited. However, the pan-
Africanist outlook of the journal was
retained in their choice of essays.

The demands of the new thrust,
coupled with the practical difficulties of
the civil war and the editors' greater
concern for editorial than managerial
matters affected the journal's fortunes.
While their resolve to reassess the
presumed standards that informed Beier's
editorship was exciting in view of the
need to maintain a definite identity even
in a continuum, their inability to muster
Beier's entrepreneural acumen betrayed
a weakness characteristic of most
intellectuals. Butwith their different brands
of enterprise-lrele went on to found New
Horn Press in Ibadan and Clark to whom
it fell to edit the journal later became in the
mid-1980s the proprietor of Pec Repertory
Theatre in Lagos - these men have shown
that they are not totally without the
trading instinct. At all events, it is to Beier's
credit that while not a creative writer or

painter, he manifested the original critical
sensibility to judge any work of imagination
with enthusiasm as well as the commercial
skills to market what he produced. At one
time, he was running Black Orpheus and
Odu, the Mbari Club and Mbar i
Publications, Duro Ladipo's Theatre, and
keeping his primary job as a teacher in six
different places. Late in 1960, with a
Rockefeller Foundation grant of $5,500
he began trips to several African countries,
neeting writers and artistes for involvement
in Black Orpheus. 'Beier's success in
educating anglophone Africa to the
intellectual currents of francophone Africa
and black America and in promoting the
works of new anglophone writers both
within and outside of Africa, is perhaps

tilJLeogy reportedly
died of inflammation
of the pancreas. He
is survived by his
mother Sumitra, the
seven children (four
sons three daugh-
ters) from his three
marriages, and a
grandchild, tn away,
this is a tribute to
him and others,

the primary legacy of his editorship of
Black Orpheus,' writes Benson. The
essence was the 'black mystique'; the
identification of borders. But how
consistent is this crusading bentwith Beier's
assertion of being 'blissfully ignorant of
borders' when he began publishing the
journal, apropos of his encounter with the
Brazilian worshippers of Yemoja who
miss-understood a Catholic ritual of
confrontation as identification with
Yemoja? Would it be sufficient to merely
state that knowledge has one root and
several branches?

As an editor, Beier was strongwilled
enough to publish what his instincts
adjudged worthy and asa critic intelligent
enough to know that his duties included
promotion of the new artists. Whatever
was made of his views on Okigbo and
Clark as 'gradually chiselling a large
chunkof experience' (Okigbo) and 'writing

under a form of compulsion' (Clark), it is
not in doubt that the assessment was
made honestly and with consideration. It
would be important nevertheless to know
why Soyinka and Mphahlele left the fold
so early in 1963 (the former even
disassociated himself from the journal -
certainly not, as was once rumoured, over
the imperialist notion behind the name
'black orpheus'?) and why lr°le and
Clark shouted 'Not Again!' when they
learnt Beier was returning to Nigeria.
Benson thinks this might have to do with,
among other reasons, the remark Beier
was said to have made in 1 966 that 'all
the talents had gone east' with the outbreak
of the Biafran war. He also disbanded
Mbari Club before leaving Nigeria,
perhaps he could have handed it over like
the journal; afterall, he was only one
person and the club once had Okigbo,
Dennis Williams, Soyinka, Clark and Beier
himself de l iberat ing on the
appropriateness of a publishing deal
with Longmans whose representative in
N igeria, Julian Rea, was Soyinka's friend.

Clark and Irele were able to publish
only seven editions in four years (Black
Orpheus was meant to come out thrice in
a year). A publishing deal with the
University of Ife Press which Hans Zell was
going to set up did not work out. And
when the editing devolved to Clark and
his wife, Ebun, in 1 974 when both were
teaching at the University of Lagos, they
issued three numbers, finally handing
over in the 70s to the critic Theo Vincent
of the same university. Vincent published
two editions in 1 982 by which time the
standards had fallen way behind its
predecessors'. This decline paralleled that
of the intellectual industriousness in
N igeria. For by the turn of the decade the
economic rot had set in: the Eighties
began with austerity measures and ended
with the Structural Adjustment Programme.
Intellectuals began to flee to other places
while intellectual work reacquired its
original reputation as the lot of those
blessed with the oath of poverty.

With Neogy the story was different.
He had negligible editorial background
compared with Beier's. Again, East Africa
was not as culturally active as West.
Makerere University in Kampala, though
prestigious had not given rise to an artistic

African Quantriy
on the Am
VoLl/N03



movement around which a literary journal
could flourish. The first writer of note from
independent East Africa, Ngugi wa
Thiongo (then James Ngugi) was not to
emerge until 1 964 when his Weep Not,
Child was published. But Neogy's choice
had simplified matters. According to
Benson, 'Neogy seems to have been torn
between providing a more thoughtful
alternative to the political, social and
economic reporting of the tabloid press
and providing an outlet for young artists,
poets and writers as Black Orpheus had
done.'

The first issue of Transition testifies
to this. From all accounts, what the region
lacked in literature it had in politics.
Ugandan politics became volatile as
independence approached. Sir Edward
Mutesa II, the Kabaka of Buganda had
been deposed in 1953 by the British
colonial government when he opposed
the centralization of the country a n c j j n

effect the subordination of his inherited
kingdom. Echoes of the noise generated
by the face-off could still be heard, and the
issue of Buganda autonomy remained a
central one in the country's politics. So
much so that an article in the first issue, 'Is
A Party System Possible in Africa?'
contributed by Ivor Jennings foreshadowed
the issues such as the rights of minority
groups that led to Transition's trouble with
the Obote government seven years later.
Another controversial article on race
relations in East Africa was published in
that edition and like Jennings' dealt with
an issue of no mean consequence in the
7rans/f/on-Obote debacle.

It would seem that this decision to
go beyond Black Orpheus's preoccupation
with the arts had less to do with the fact of
'literary barrenness' (Taban Lo Liyong's
phrase) in East Africa than with Neogy's
own identity in Uganda. A Ugandan of
Indian descent who had studied political
science in England and been married to a
Swede and living in a country where the
tribe was vital to politics and the race
question always on the boil - he would
later be denied citizenship of Uganda -
Neogy's description of himself as an
outsider could not be more correct; only
that this self-consciousness placed him in
a position to see the issues with an
intellectual's eye. His political values would

4 7, Ibokun Street, home of the Beiers in Osogbo,
provides a view of the city's rusty corrugated iron roofs.

magazine would
continue to feature
contributions from
these individuals
either as essays,
r e v i e w s ,
c o n t r o v e r s i a l
exchanges, etc.

S o o n ,
however, teethin9
problems forced
Transition off the
streets (between
January and June
1962) after the
third issue. The
project had been
begun with the little
money Hume
raised from

advertisement and
Neogy 's own
money, and
returns weren't too
impressive. An
i n t e r n a t i o n a l
conference in
Kampala in 1962,
reminiscent of the
one in Paris in
1956 , where

be universal and he would tend to favour
the traditions from which liberal politics
had developed. All these were obvious
from the first edition, but it would be a
disservice to that premier copy to suggest
that it carried only politics.

Although, there were no new creative
works, the edition made up for the
inadequacy by publishing eight reviews.
Later it published a number of poets and
writers including Ngugi, Lo Liyong, John
Nagenda, Okot 'Bitek, Ata Aidoo, David
Rubadiri, Okigbo, Achebe, Awonoor, U
Tamsi, Soyinka and Brutus. The East
Africans were having their first exposures
outside campus literary reviews, but others
like Soyinka and Brutus had appeared in
Black Orpheus. Even though U Tamsi first
appeared in Transition, it was his
appearance in the other journal that gave
him more prominence, perhaps due to
Beier's inclination for the surrealist
aesthetics that remain the defining spirit of
the Congolese poet's ouevre. The

Okigbo had made his hubristic statement
about writing poetry only for poets did
attract some attention to Transition. But
increasingly, it became valid to fear that
the magazine was condemned to either
play second fiddle to Black Orpheus or
find its place in the very heart of African
intellectual and cultural politics.

There had always been some kind
of tension between the intellectual and the
political elites in Africa. Since political
independence was secured by the latter
who were themselves intellectuals (recall
the attempts at defining the nationalist
politics at independence in the writings of
leaders like Kwame Nkrumah, Sekou
Toure, Senghor, Julius Nyerere), the
conviction was dominant that this set of
leaders, coming at the time they did, had
a messianic role, and the direct result of
this thinking was the deification of most of
the men and the despotism which marked
their regimes. But the emergent intellectual
elites had a more or less professional view

African Quarterly
on the Arts

Vol.11 NO)



of their calling;
they owed it a duty
to the society to
debunk the myth
that was turning
much of the
continent into
republics of fear
and repression.
Transition arrived
early to referee in
the 'tension-
soaked' match.

E q u a l l y
important was the
need for the
intellectuals to
reassess (and in
cases debunk or
defend) the values
that came out of
the contact with the
West as these had

to do with the direction African literature
should take. In a manner more
controversial only in duration than Black
Orpheus's handling of the validity of
Euromodernist aesthetics for the arts and
literatures of recently deoralised societies,
the pages of Transition became the
battlefield for such questions as African
socialism, pan-Africanism, the status of
ethnic and racial minorities, political
partisanship as against free speech and
literary 'universalism', the use of
indigenous languages versus Western
languages and the role of Western critics
and literary standards. It arrived early
enough and after an initial period of
blundering in the lurch of an overrated
potential, Transition found itself at home.

Between 1963 and 1966, the
magazine became more drawn to political
and intellectual controversies of the most
sophisticated order. This major shift
coincided with the arrival of sponsorship
from the Paris-based Congress for Cultural
Freedom. (Mphahlele, the congress
representative had in 1 963 (?) introduced
Neogy as he had earlier Beier). The
congress was being funded by the Fairfield
Foundation, in turn funded by the American

Central Intelligence Agency. Both Neogy
and Mphahlele and indeed Fairfield's
executive director, John Thompson were
to be embarassed by this link when it later

From left, Ulli Beier, Jacob Lawrence (in glasses), Dennis Williams (in striped
gown) and Duro Ladipo (striped cap) during a 1963 art workshop in Osogbo

emerged but the fact of CIA funding of a
journal that apparently innocuously
criticised the political and economic styles
of Nkrumah and Nyerere ranked, beside
the face-off between Transition and the
government of Milton Obote, among the
nemesis of Neogy's career and of course,
Transition's.

But before the fall, writers, and poets
trashed out the language question,
following a contribution ('The Dead End of
African Literature') by Obi Wali, then
doing graduate studies at Northwestern
University in the United States. He was in
essence reacting to the proceedings of the
Kampala writers conference and his
submission was that if African writers wrote
in languages other than indigenous ones
(spoken by their audiences) they would be
naturblly doing harm to the new literature.
'Until these writers and their western
midwives accept the fact that any true
African literature must be written in African
languages,' he argued, 'they would be
merely pursuing a dead-end, which can
only lead to sterility, uncreativity, and
frustration.'

So touchy was this issue that it drew
reactions from as many as 13 writers and
critics including Soyinka, Achebe, Moore,
Williams, Peter Nazareth and continued
to rage on for two years. Although he sent

a response which
amounted to
'recapitulation',
W a l i , writ ing
again on related
question of how
western concepts
of the isolated
individual in fiction
had dominated
Af r i ^ jn letters,
earned the praise
of Irele who,
reviewing the first
32 issues of
Transition in the
journal of African
Studies in 1967
singled his piece
out for drawing
attention to the
lops idedness .
Irele's position on
this issue is

somewhat enthusiastic, for according to
Bension, he had prevailed upon Clark for
publish the similarly tempered article 'The
LegacyofCaliban' in BlackOrpheus. Part
of the excitement of this period was the
range of involveemnt of writers from several
parts. Isn't it interesting tohave Ama Ata
Aidoo review Mokwugo Okoye's African
Responses scathingly and with a
deprecating laugh, to know that at a point
Transition sold 17,000 copies and paid
as much as $ 150 per article, that Okigbo
was supposed to be the West African
editor in 1 963?

Political controversies became the
rule with the arrival of Ali Mazrui and
Theroux, both to feature later (or sooner)
on the list of associate editors that also
included Awonoor, John Godblat and
Raymond Apthorpe. Mazrui's style of
playing on the symbolically paradoxical
suited the magazine's outlook very well.
He seied on a book review to comment on
hero-worship, wrote non-violence as
commentary on violence. He became most
controversial with the piece of Nkrumah
politics ('Nkrumah The Leninist Czar')
which came out just after the overthrow of
theOsagyefoin 1 966. Mazrui's argument
was that Nkrumah had deliberately
modelled himself on Lenin, copying every
symbolic gesture of the Russian
revolutionary leader. But he became a

African Quarterly
on the Am
Vol.11 NO}



czar in the opulence of his style, which to
Mazrui was a case of double paradox.
Not only Mazrui, but several other
Transition contributors as well, took
positions that were particularly critical of
the socialist economies in Africa. Granted
that there were rebuttals of most of those
articles, but to step up a criticism of left-
leaning regimes in that decade of intense
western suspicion of communism was to
make plausible and ironic the revelation
of CIA sponsorship.

Actually the funding had been
merely coincidental. Neogy needed
money and Mphahlele's recommendation
met no resistance from Thompson. The
Fairfield Foundation, in funding the CCF
thought that political stability and
economic integrity would keep Africa
non-communist. It assumed that art and
literature were necessary foundation for
cultural unity, and what Transition 'an
excellent literary magazine' stood for
perfectly suited the foundation's purposes.
'The decision to support Neogy's
Transition was taken largely by Thompson
himself on the recommendation of
Mphahlele simply on the grounds that
Neogy was a capable editor who stood
for ideals that Thompson (but also Cord
Meyer and others in the CIA hierarchy)
wanted to see strengthened in Africa -
that is multiparty democracy, freedom of
speech; predominance of intellectual over
bureaucratic, political, military and
traditional tribal elites; and a continued
cultural interchange with, and allegiance
to, the West,' writes Benson.

Neogy confessed to a 'helpless
resentment' on learning of the link, and
Mphahlele shouldered the blame, though
he insisted he was ignorant of the CIA
connection. Soyinka who later took up
the editorship described the agency as a
'subversive organisation whose principal
rationale... appears to have been a policy
of haphazard infiltration of everything
and anything going, on the general
principle that with such indiscriminate
fishing, some terrapins may actually be
hooked.' The issue was explained away,
but it d id lasting damage to the
magazine's reputation.

The incarceration of Neogy and
Abu Mayanja which followed was as

Ulli Beier

damaging. The issue of constitutional
reforms in Uganda touched on the
independence of the judiciary and
Mayanja who had been education minister
under the Kabaka until 1964 criticised
one vital aspect of the proposed
constitution: the absolute powers conferred
on the presidency in the name of
Emergency Detention laws. It was an
exciting controversy that drew in a member
of Obote's cabinet, Picho Ali, and later
Davis Sebukima, a student of Makerere.
Now Neogy had a distinct style of letting
government officials (especially) know of
contentious letters he would be publishing
(if these had to do with the government) so
there could be response to it. But Ali's
defence of the regime's policies did no
justice to Mayanja's aggressive piece.

Then on Friday, October 1 8, 1 968,
as the staff set down to parcelling copies
of the freshly printed issue No. 37, some
'half-dozen men in immaculate black suits'
entered the editorial office and arrested
Neogy under the Emergency Powers Act.
Mayanja had also been arrested, as had
been Daniel Nelson, the British editor of
77ie People, the government-controlled
daily, whose arrest was an error. Neither
Neogy nor Mayanja found this turn of
events funny, and whereas Neogy's
release was secured by March due to
international media campaign pursued

by his wife Barbara and Mazrui,
and the weakness and stupidity
of the government's defence in
court, Mayanja would not taste
freedom until August 1 970 when
Idi Amin released him with other
political detainees

Suddenly, Transition had
come full circle in Uganda, and
by now it was clear it wasn't
wanted Obote's position
regarding the magazine was
quite categorical: During a five-
hour audience with Mazrui
following Neogy's arrest the
then president plainly said,
'Transition is not Neogy and
Neogy is not Transition', adding
thatitwouldbea more tolerable
product in Mazrui's hands. True
Barbara Neogy spoke of plans
to 'bring out a new edition' of
the journal, but this was not to

be, and it was just as well, for as Neogy
later said 'to have continued to publish
Transition in Uganda under these
circumstances would have been a betrayal
of the principles that it stands for.' After
releasing Neogy, thegovernmentknowing
Transition was a weapon, still went ahead
to give it a really negative name: its editor
was not Ugandan, the campaign
contended, and the associate editors were
not; the CIA funding meant foreign
support and so there was no way it could
project Uganda in a good light. Neogy's
confidence in the political health of his
country became so shaky, his own personal
and intellectual life so disoriented by the
experience of his incarceration that he
promptly left the country, travelling to
India, France, England and finally settling
in New York.

Then fo l lowed a per iod of
prevarication on the fate of the journal
and three solid years lapsed before
anything was seen of Transition again
And when it did come out, in September
1971, its new location was Accra, Ghana
where Neogy had moved to. With subsidy
from the International Association for
Cultural Freedom, he set up a more
expansive structure for the magazine
Kofi Busia's regime in Ghana, which to
Neogy was the nearest to a government
that is committed to freedom of expression'

Afnctn Quarterly
on the Arts

Vol.1/ NO 3



wo* soon overthrown, and the Idi Amin
regime in Uganda which Neogy had
welcomed with enthusiasm became
progressively repressive.

Although he was able to stir some
controversy in Ghana and Transition still
had enough fire to be described as
counterrevolutionary and partisan on the
part of the'liberal bourgeois democracy'
of the West, Neogy grew more and more
demoralised and concluded plans to quit
the editorship of the magazine. The
choice was either Soyinka who like
Neogy had just suffered incarceration in
the hand of the military regime of Yakubu
Gowon in Nigeria-and now on voluntary
exile, and Awonoor, .at a time being
considered by Neogy as editor of the
Ghanaian edition. Soyinka got the job
because according to Neogy 'it was
thought in Paris that his was a more
fundraising name.' It is important in the
light of this change to note that Soyinka
and Neogy had reacted differently to
their imprisonment. While Soyinka saw
his experience as confirmative of an
historical pattern and was thus generally
skeptical of. conventional certitudes (as
Season of Anomy, A Shuttle in the Crypt,
The Man Died and Madmen and
Specialists, all testify) Neogy
was believing enough to
convert to Islam, the religion of
Idi Amin.

Soyinka has a nose for
dictators, and his instincts were
perfect about Amin. Oneofthe
radical steps he took on
assuming duty, and the most
politically antagnoistic was his
resolve to 'contribute Transition'
toward the various efforts to
terminate the nightmare of
Amin's reign. He rejected a
pro-Amin article by the
Ugandan Erisa Kironde and
for this was later accused by
Mazrui of being a tyrant.

But there were more far-
reaching changes. Soyinka
made up his mind to
deemphasise the polit ical
aspect of Neogy's Transition,
saying its tone had become
unduly flippant and fingering
Mazrui for this. Rather he
preferred another brand of
politicalness: the need to
identify with the mass

movements fighting for liberations in places
like Guinea Bissau where Amilcar Cabral
had just declared his country independent
of Portugal. He even published a report on
the revolution written by historian, Basil
Davidson in what appears an aspect of the
historian's book, The Liberation ofGuine.

This did not mean the magazine
would lose its independence; indeed, the
impulsive need to maintain editorial
integrity in spite of or even because of, the
lingering story of CIA funding made
Soyinka relinquish the funding by IACF,
and this ensured that the journal had fewer
source of support. He did even more; after
about five issues he changed the name
from Transition to Ch'indaba (from Zulu
and Swahili meaning, 'Let the 'great
colloquium of the people begin'), the idea
being to identify with and celebrate pan-
African unity. Nor was the magazine
without its own share of controversy and
internal politics. There was no doubt that
Soyinka and Mazrui didn't see eye to eye.
It was claimed that Mazrui resigned as
associate editor, but the politics of that
resignation has become less mysterious
following an exchange in the relaunched
Transition.

Rajat Neogy (died December 1995)

Soyinka, accused by Mazrui of
writing a review that perverted the
message of the latter's television
documentary, The African: A Triple
Heritage, wrote, among other
repudiations, that Mazrui 'persisted in
attempts to prolong (his) influence over
the journal even after (he) ceased being
on the editorial board,' and confessed to
'brusque dismissal' ar.yU.ve Mazrui
wanted to raise any question over the
running of the journal. Mazrui, who wrote
first, contended that 'Wole's old Transition
was once guilty of refusing to publish
anything in favour of Idi Amin.'

It was during his editorship that
Chinweizu and his friends Onwuchekwa
Jemie and Ihechukwu Madubuike,
published their famous polemic against
the Euromodernist tendencies in much of
African writings, especially those of
Soyinka and Okigbo. Their manuscript
had been accepted for publication by
Nwanife Publishers, Enugu. But it never
appeared; after two years only pirate
copies were seen. When Soyinka replied
them and they still intended to raise issues
with him, he declined to print them any
more. They finally found an outlet in
Okike, established by Achebe, in which

they published a three-part
critique in numbers 1 2 to 14 of
the journal. These included 'The
Hopkins Disease', 'The Leeds-
Ibadan Connection: The Scandal
of Modern African Literature' and
'Soyinka's Neo-Tarzanism: A
Reply.' These they later
incorporated into the book
Toward the Decolonisation of
African Literature.

The need for an alternative
source of funding for Ch'indaba
became urgent, lACF's support
having been declined. What
Soyinka did was to transfer the
journal's management to Africa
Magazine since he would soon
return to Nigeria and didn't think
it helpful to transplant the
magazine again after barely six
years. But while Soyinka went to
pick a job at Ife in 1977, Africa
magazine began to arrange for
his succession by a Ugandan.
But this was not to be; plans had
not been completed when in
1979 Amin's overthrow by
Tanzanian forces led the
successor-designate to return to

African Quarterly
on the Am
Vol.1/NO 3



Kampala. Thereafter, there was no will on the part of Africa
Magazine to revive the plans. 'For an intellectual magazine,
Transition was actually rather long-lived,' observes Benson.
'However much one feels it absence, the tragedy is not that it
died, but that it left no progeny.'

Yes,-a valid judgement in 1984/85, when Benson was
writing. By the close of that decade, however, Soyinka had
relaunched Transition (not Ch'indaba) in the US. With him as
chairman of board and scholars Henry Louis Gates Jnr and
Kwame Anthony Appiah as editors the new Transition proclaims
itself as 'where the outspoken speak out', harking back to
Neogy's pioneering work. The announcement carried
in every edition is a capsule of the journal's old
history. 'In 1961, some of Africa's most provocative
thinkers started speaking out in a new magazine
called Transition. It pulled no punches. The New York
Times called it "Africa's slickest, sprightliest and
occasionally sexiest magazine." Editor Rajat Neogy
refused to listen when told by government officials that
Transition was speaking a little too loudly. He was
subsequently sent to jail. After 50 uncensored,
unguarded, uninhibited issues, Transition ceased
publication because of political and economic
pressure.'

The new Transition, having such people as
Carlos Fuentes, Aime Cesaire, Nadine Gordimer,
Derek Walcott, Toni Morrison, Abiola Irele as editorial
board members, promises to carry on with the tradition
of'tough-minded, far-reaching criticism.'It is published
quarterly as an official publication of W.E.B. Du Bois
Institute in the United States. There has been in the
new Transition a certain controversiality that is
stimulating. The three-part exchange between Soyinka
and Mazrui is one instance; another on the politics of
power initiated by the scholar Emery Roe received at
least a dozen replies.

The major difference between the new Transition
and its predecessors is its emphasis is 'on African and
African-American concerns'. But the old debate about
the primacy of audience ought to have returned. The
language, themes as well as the general intellectual
inclination of most contributors to Transition, while
reflecting the trends in academic circles across the
world, appear to be coming from the glands when
applied to the Africa of here and now. The journal
does not pretend to be a gallery of new writing. It is
basically an academic and cultural journal and nothing
is essentially wrong with its preoccupations. Rather,
its seeming distance from the African reality is a
reflection of a general state of things that is deplorable
and utterly meaningless. The people have failed to
climb up to Gogol, as Anton Chekhov once lamented,
but the life that obtains in Africa today is most perfect

as a photograph of the people pulling Gogol down to
their abysmal level and seeking to adapt him to their
grinding poverty. Is this a failure of politics or of

imagination?

On reflection, one might say this is not 1957; midlife crisis
begins at 40. One might go ahead and still ask why Transition
and not Black Orpheus needed reviving, whether the state of
creative and intellectual productivity in Africa today should not
provoke a publication 'where a young poet can see his work
published in three weeks' as Beier dreamt 30 years ago. Are the
days gone already, or not coming, again, when just as the
Mexican critic Han Stavans could write in the new Transition
about the phenomenon of Gabriel Garcia Marquez, a Colombian,
a certain writer from 'the region between Chad and tre Limpopo
river' could assume a stature compelling enough to put an Indian
critic to task? GR

Open
Tuesday - Sunday

10.00 a.m. -8.00 p.m.

featuring
PERIODIC EXHIBITIONS

OF PAINTINGS
PHOTOGRAPHS
SCULPTURES &.

DRUMS
and EXQUISITE ARTS,
CRAFTS, TEXTILES &.
LEATHER GOODS !

The Gallery will also feature
READINGS, TALK AND

DISCUSSIONS ON THE ARTS.

. . .AND THE STORY TELLER

Plot 49, Babs Animasaun
Extension,

Surulere, Lagos.
For Further enquiries, contact:

The Gallery Manager
Tel : 01-5850962

African Quarterly
on the Arts

VolllN03


