
The African e-Journals Project has digitized full text of articles of eleven social science 
and humanities journals.   This item is from the digital archive maintained by Michigan 
State University Library. Find more at: 
http://digital.lib.msu.edu/projects/africanjournals/  

Available through a partnership with 

Scroll down to read the article. 

http://digital.lib.msu.edu/projects/africanjournals/
http://digital.lib.msu.edu/projects/africanjournals
http://digital.lib.msu.edu/projects/africanjournals
http://www.lib.msu.edu
http://www.msu.edu


Article

Towards an Analysis of the South African
Media and Transformation, 1994-991

Guy Berger

Politics and Methodology
How should one assess the place of media performance during the 'Mandela
state', 1994-99? A good place to start is within the realm of political
discourse, which - notwithstanding its confusions and superficialities -
can be distilled to reveal a number of contrasting perspectives. Identifying
the pitfalls within these perspectives helps to clear the way for a different
approach - one that goes beyond conventional wisdoms and into a more
considered analytical mode.

To begin with the realm of political discourse then, it is possible to
extract from amongst the blurred and often inconsistent positions, four
different perspectives on media performance in the first five years of South
Africa's democracy. All four have distinct theoretical and political
assumptions.

The first perspective is that South Africa's media - notwithstanding
some exceptions - was a factor in the production and reproduction of a
racist authoritarian system that ended in political terms in 1994. The
second, opposing view would claim a role for the media in resisting and/
or reforming that system.

For the first perspective, the explanation would be that the media served
the dominant interests in the system because it was - in essence - an
integral part of that system in terms of ownership and control, revenue
streams, staffing, content and audiences (see findings of the Truth
Commission). The whole socio-economic environment, not to mention the
legal and political one, meant that it could realistically not have been
otherwise. As in many other societies then, the South African media in
almost all its persuasions, in the years preceding 1994 was - in this

TRANSFORMATION 38 (1999) ISSN 0258-7696



Towards an Analysis of the SA Media and Transformation, 1994-99

perspective - inevitably part of the establishment. For adherents of this
analysis, the critical focus for the post-apartheid period is the transformation
of this bastion of old-system power. This means assessing whether the
media post-1994 came (or was brought) around to promoting the cause of
that new system.

Thus, in the first perspective, media performance post-apartheid would
be assessed by the extent to which it became part of a new dispensation. Of
course, the moot point here is whether the media helped produce, reproduce
and deepen democratic institutions and thorough-going socio-economic
transformation, or whether it inevitably ended up servicing a new ruling
class alliance. The idea in this view is that media in any society - at least
eventually - will fall into line with the power structure, just as surely as
water follows the pull of gravity. Whether this structure is one that puts
power in the hands of the 'people', rather than a new elite (which may - or
may not - have an interest in pursuing democratic and socio-economic
transformation), is significant. But more important for the purposes of this
article is the underlying notion that the media does not, and cannot, stand
outside of the social relations within which it operates. Accordingly, an
analysis of the media during 1994-99 would focus on the expected, indeed
inexorable, alignment of media to the changed power structure. This means
assessing the changed environment within which media operated, as well
as changes in the racial balance in media ownership and staffing, and
whether these changes led to the media giving credit and legitimacy to the
new democracy and the elected government. An example of the politics
associated with this approach can be found in Fourie (1994:49-50) who
argues that developing countries cannot afford uninvolved media, and
therefore that 'South Africa's media can and should become an integral
part of the government's Reconstruction and Development Programme.'

Turning to the second perspective, the argument for the media as a factor
for change prior to 1994 would lead to a different research focus for the
post-1994 period. The analytical assumptions here highlight the relative
autonomy of the media and 'professional' (ie liberal pluralistic) journalistic
values from the dominant social relations. In this view, media inherently
epitomises a fourth estate, and should be assessed as such.

In this view, prior to 1994, there was a continuum, not a chasm, between
the change-oriented roles of the white liberal press (for example, the Cape
Times and The Star), the black press (like City Press, and the Sowetan and
its bqpned predecessors) and the 'alternative press' like Weekly Mail and

83



Guy Berger

Vrye Weekblad. These media all - in various ways and degrees - dealt in
discourses of liberal democracy that were at odds with the apartheid
government and defied attempts at control. It could be argued still further
in this paradigm that even the Afrikaans press (cf Van Deventer 1998) and
the SABC (cf testimony by Pretorius and others at the Truth and
Reconciliation Commission) helped lead politicians and reluctant parts of
the public towards a full franchise dispensation. The point is that within
this general perspective, the assessment of media's role post-apartheid
means interrogating whether the media after 1994 stayed true to liberal
pluralist values - or whether it withered and bowed under illiberal pressures
of a new government and newly empowered society. The resulting
assessment of media between 1994 and 1999, then, is of the extent to which
the media holds the line against the predatory designs of the new power-
holders, versus transformative tendencies to align with them. There is a
suspicion of state power per se, a sense that governmental power corrupts
its holders, and a belief that the media can (and should) strive to
be independent of all power relations. The 1994-99 assessment would
focus on this as the number one issue: whether media has discarded its
'traditional' identity, and yielded to a new anti-democratic hegemony or
not.

Who espoused, and espouses, these two different approaches? Radical
journalists, especially black journalists, and the ANC are certainly
proponents of the first view: that the media served apartheid and needed to
be transformed to serve the new order after 1994. Interestingly, some
media owners and editors - notably at Independent Newspapers - have also
acknowledged complicity with apartheid and pledged to transform their
institutions so as to accord with die new situation (see submissions to the
Truth and Reconciliation Commission). Typically espousing the second
approach, white liberal journalists-but also young black journalists like
one-time Drum staffer Ramotena Mabote and some elements from the
'alternative press* - have emphasised continuing a tradition of opposition
to (some) vested interests, especially those wielding governmental power.
Berating the first approach, Mabote complains that:' ... black journalists
have decided to look the other way when the ANC government does
something wrong' (JheStarNovember 1,1996, see also Mail& Guardian
November 1-7,1996). In its adherence to an oppositional mode of media,
the second perspective has been supported by an array of parties representing
newly-disadvantaged interests (the Democratic Party and other white
opposition groups).

84



Towards an Analysis of the SA Media and Transformation, 1994-99

In brief, the difference between the two positions outlined thus far can
be summed up as follows. What informs the first is a kind of structural-
functionalist view, according to which what stays constant in history is the
way the media reinforce ruling class power. What guides the second is the
liberal-pluralist notion of an enduring watchdog role which forever pits the
press (including private broadcasting) against the state. In both cases, the
politics of assessment focus on the extent of historical continuity in relation
to the basic role of media in society.

These two positions are of course caricatured as they in fact are in the
real cut-and-thrust of polemic and struggle over the role of the media in
South Africa.2 Nonetheless, as set out in this article, the two perspectives
are heuristic devices to highlight the diverse methodological and political
assumptions that can inform analysis of the media post-1994. The same
utility can be found in a third and a fourth set of views can be drawn from
the messy discourses around media and post-apartheid transformation.
These two additional perspectives, unlike those discussed above, allow for
historical discontinuity in roles, but they still remain some distance from
a more sophisticated appraisal. The third perspective that can be identified
in the discourse is the interpretation that the media, once happy to be part
of a system of privilege under apartheid, discovered a profound and
vigorous interest in the importance of being critical once that privilege was
scrapped. Archbishop Desmond Tutu, for instance, has observed that the
media which was 'quite brave in its criticism of the new government', was
also 'coy about saying boo to a goose in the old days' (Mail & Guardian
December 6-12,1996). The assumption here is that the invigorated watchdog
role post-1994 is simply an expedient expression of vested political
interests and has nothing to do with the media as such. The continuity in
interests meant a discontinuity in historical role - support of the status quo
pre-1994 gave way to opposition thereafter. The research focus that arises
from this view is the extent to which media in the 'Mandela state' still
represented whites. There is no essentialist assumption that the media
reinforces ruling class power, nor that it stands in opposition to it. Media's
role, rather, is subordinate to the political conjuncture of which interests
control the media. The analysis privileges interests as its core notion of
what media does. Its enduring assumption is that the media is an instrument
that reflects the position of those who control it, and thus class and colour
of ownership is a key focus.

85



Guy Berger

The converse of this third perspective is a fourth view which suggests
the reverse discontinuity. It recognises (and indeed applauds) critical
coverage under the old regime, but argues that this role became redundant
once a new, democratically-elected, government took office. In the period
under review, 127 Afrikaans-speaking journalists apologised to the Truth
and Reconciliation Commission for effectively failing to carry out
professional obligations under apartheid (Brynard 1997). The implication
is that they found their true vocation under democracy and with hindsight.
Yet such a discovery was too late and out of kilter with the context for the
fourth perspective as outlined here. A critical media, in short, is deemed to
be anachronistic in this view. The argument is that there is simply no call
for the media to oppose the new authorities who respect democracy, clean
government and freedom of expression (and to boot, who are also committed
to socio-economic transformation). Thabo Mbeki is said to have advocated
this view (see Owen 1998:179), as has leading ANC official Smuts
Ngonyama ('media and government have common objectives in a non-
racial democracy', Daily Dispatch June 26,1998).For'struggle'journalists
who had supported the liberation movement prior to 1994, it raises a real
question about whether they should move from opposition to the old
government to support for the new. Analysis of the media in this perspective
would reject any notion of an 'eternal' contradiction between media and
state, or the notion of the check and balance provided by the Fourth Estate,
and assess rather whether this media spuriously pursued a hostile role in
regard to the new government between 1994 and 1999. Like the third view
described above, there is no ahistorical assumption that media does, or
should, intrinsically play an oppositional (or even a supportive) role
towards dominant social relations. The fundamental assumption, rather, is
that the media stands for liberal pluralistic values, and therefore its battles
are over once a liberal pluralistic democracy has been achieved.

In summary, set out above are four possible views of the role of the
media in the first five years of South Africa's democracy. The first focuses
on how the media moved towards reproducing the new social relations. The
second zooms in on the media remaining independent and aloof. The third
points to the media opposing the new social relations because of its
apartheid roots, while the fourth puts the spotlight on the changing
conditions nullifying the critical role of the media.

One political conclusion from the first methodological perspective is
that the media did not make any significant changes towards becoming part

86



Towards an Analysis of the SA Media and Transformation, 1994-99

of the 'new South Africa', and to this extent functioned as a drag on
democratisation and socio-economic transformation. For the impatient
lobby behind this perspective, changes in the media were too little and too
slow. Another more considered and more consistent political conclusion
from this first perspective is that there were, as could be expected from the
core methodological assumption, important changes in the media, and that
the institution was brought along in the main. The second perspective, in
contrast, supposes that precisely to the extent that there was such an
alignment with the new power structure, the media failed to champion the
cause of democracy and socio-economic transformation - and instead was
party to supporting creeping centralisation, authoritarianisation, corruption
and half-baked economic policies. Here, this second perspective gives rise
to the conclusion that there was not an alignment, and that the media
managed to keep the flag flying through exposing authoritarianism,
cronyism, corruption, flaws in economic policy, etc. The judgement of the
third perspective is that the media fought against putting its weight behind
the interests of the new democracy because it still represented the interests
of the old pigmentocracy. Part of the establishment prior to 1994, the media
failed democracy and socio-economic transformation then; opposed to the
new order thereafter, it failed in the more recent period as well. In the fourth
view, the media correctly opposed the apartheid past, but did a disservice
to developing democracy by unthinkingly opposing a non-apartheid
government.

In two of these four views, the third and the fourth, the media is judged
to have hindered democracy and socio-economic transformation during
the post-apartheid era because it did not change, because it was critical for
either reactionary or redundant reasons. That verdict stands starkly against
the more consistent of the conclusions of the other two perspectives (the
first and the second), that media helped defend and deepen democracy in
this self-same period. The same conclusions of transformative success are
reached in the first and second perspectives, but for different reasons; the
first because the media changed, the second because the media did not
change.

Interestingly, the politics often associated with the second perspective
(valuing an oppositional media) could look at the first perspective and
conclude that the media has failed precisely because it changed in line with
the new order. Likewise, the politics usually linked to the first perspective,
could find evidence of persistence of an oppositional media mode and
conclude failure on the basis that the media had not changed.

87



Guy Berger

There are clearly problems with this level of analysis if the four
perspectives produce such conflicting conclusions. One major reason is the
mix of methodological assumptions and political judgements. Another
reason is the different meanings understood by 'transformation' in each
perspective. In addition, every perspective tends to generalise so as to
apply a narrow set of assumptions to all the media as if a singular institution
was being dealt with. On the other hand, what the four perspectives and
diverse conclusions do signal - and herein lies their value - are the huge
differences that politics and methodology can make to analysis of media in
the 'Mandela state'.

Taking a different methodological and political approach, this article
argues that the apparent irreconcilability of these four assessments and
their opposing conclusions is incorrect. Its assumption is that a more
concrete analysis of what democratic and socio-transformation meant in
the 1994-99 period, will demonstrate many contradictions in the role of
media, and thus find evidence of all perspectives and of both conclusions
- ie that the media both helped and hindered transformation. It begins by
taking as a given that the media as a complex and uneven whole - both
reinforced and changed anti-democratic political features and even some
socio-economic ones in the pre-1994 dispensation. It concludes from a
review of the media post-1994 that the institution as a whole played a
similarly complex role regarding transformation in that period.

The methodological assumption here eschews the kind of structural
functionalism of the first perspective, as well as the abstract historicism of
the second. It further distances itself from the third view which sees the
media as a simple instrument of vested interests, and is critical of the
simplistic notion that contradictions between media and state can be
abolished. Instead, the view here accepts that media is part of dominant
social relations, but a contested part. In addition, the analysis below takes
seriously the relative autonomy of media, related to its own professional
ideology and raison d'etre as a particular kind of economic and social
institution (which raison d 'etre of course is different to that of government).
The control of media by class and racial interests is taken as significant, but
it not privileged as the sole or even the most important factor in the
assessment.

The political assumption of the analysis below is that there are limits to
democratisation and socio-economic transformation in post-1994 South
Africa as a negotiated polity with a capitalist economy located in a global

88



Towards an Analysis of the SA Media and Transformation, 1994-99

network of relations after the Cold War. But within these parameters, many
meaningful alternatives were possible. Thus while media in such a society
is unlikely really to provide the access or appropriate information resources
for grassroots participation in governance, it could play a range of other
democratic functions. One of these was the potential to contribute to
representative (if not participative) democracy by enhancing the informed
choices of citizens at least at voting times. Another was the possibility of
acting as a greater or lesser pluralistic forum (at least for elites), and as a
relatively-independent watchdog (or, rather, as a guard-dog of various
interests) that scrutinises government, promoted transparency and enhanced
accountability. There was, further, a range of potential educational and
entertainment roles played by media that could have a bearing on civic
culture (including political tolerance and respect for democratic institutions)
as well as the balance of power between state, business and other sectors
of society. In all these respects, there was the potential for the media to play
a range of functions in socio-economic development, including as regards
its own status as an industry.

Significant for assessing how these transformative roles actually played
out are: the wider legal environment within which media operates, the
systems of ownership and control, staffing set-up, content and self-
definition, and reach and construction. These are the specifics investigated
below, and they emerge from a paradigm counterposed to the general
perspectives discussed above.

The thrust of this article is to pursue the complex character of media
operation in South Africa's first democracy.

Legal Environment
One of the ways the media supported dominant social relations prior to
1994 was its accession to the restrictive legal environment erected by
apartheid. This legal control over the media was not continued in the post-
1994 period. On the contrary, the new government came to office with
much less state power at its disposal than its predecessor - not only because
of the balance of forces in society at large, but because of the smaller role
for the state agreed upon for the' new South Africa'. The ANC' s programme
also propelled it towards a freer media order, and hopes were high after the
1994 elections that the new government would proceed at a pace to
decrease the power of ste
te over the media by liberalising the publishing and broadcasting regimes.

89



Guy Berber

scrapping censorship laws, and introducing transparency into the operations
of the state and business.

There were indeed improvements in the legal situation over the period
till 1999, but not quite as significant as hoped for by the libertarian
advocates of the second view discussed above, or as acclaimed by the
'partnership' perspective of the fourth view. Probably the most important
legal changes were signalled in the new constitution which gave South
Africans, for the first time, a right to freedom of expression and freedom
of information.

The right to freedom of expression was codified expressly to include
freedom of the press and other media. In the interim constitution (1994-
96), this right could only be limited if such limitation was 'reasonable and
justifiable in an open and democratic society based on freedom and
equality'. In addition, inasmuch as freedom of expression related to free
and fair political activity, any limitation would not only have to be
'reasonable', but also 'necessary'. As Ken Owen points out, this was not as
strong a statement about freedom of expression as that found in the United
States constitution's famous fourth amendment (1998:177). In fact, the
provision was to be weakened further in the final constitution, where
freedom of expression was more specifically qualified so that it did not
extend to 'propaganda for war, incitement of imminent violence; or
advocacy of hatred that is based on race, ethnicity, gender or religion, and
that constitutes incitement to cause harm'. Arguably, this narrowed the
space that was theoretically opened up in the interim constitution, but
surprisingly the media itself passed little comment.

Another difference between the two constitutions was the omission in
the final document of the provision (located under freedom of expression
in the interim version) that 'all media financed by or under the control of
the state shall be regulated in a manner which ensures impartiality and the
expression of a diversity of opinion'. This change also, arguably, has
negative implications for the democratic role of media. Indeed, an outcry
just ahead of the 1999 election arose precisely when opposition parties
accused the Government Communications and Information Service of
producing partisan information.

The second major change introduced by South Africa's first democratic
constitution was the right of access to information. Here, the final
constitution was an improvement on the interim one. The latter restricted
a citizen's right of access to information held only by the state, and then

90



Towards an Analysis of the SA Media and Transformation, 1994-99

only in so far as that information which was needed for the exercise or
protection of that individual's other rights. The final constitution dropped
these conditionalities. It thereby removed the limited basis on which a
citizen had right of access to information held by the state, and it also
expanded access to include any information held by non-state entities
inasmuch as information in this sphere was needed for the exercise or
protection of any rights. This advance on the interim constitution was,
however, weakened in that the final constitution also allowed for legislation
that could reasonably alleviate the administrative and financial burden on
the state in giving effect to the right of access to information.

On the whole, however, the final constitution certainly represented a
gigantic advance in the media environment compared to that prevailing
prior to 1994. In addition, the constitution declared that the interpretation
of the Bill of Rights should promote 'the values that underlie an open and
democratic society based on human dignity, equality and freedom'. Any
limitation to the rights by legislation had to pass the test of being reasonable
and justifiable in the context of this kind of society. The codification of
these rights of freedom of expression and freedom of information meant,
undoubtedly, that much legislation restricting the media was unconstitutional
and needed to be scrapped. The new rights also meant that new laws needed
to be passed to give effect to the new provisions. Meanwhile, not waiting
for new legislation, at least one prominent journalist, Justin Arenstein,
successfully cited the constitutional right to information in attempts to
prise information out of recalcitrant bureaucrats (Rhodes Journalism Review
17:41). As it happened, despite lobbying by the Freedom of Expression
Institute (FXI) and the South African National Editors Forum (SANEF), by
the end of the first five years of South Africa's democracy, most relevant
restrictive laws were notrepealed or amended. Further, not all the anticipated
new legislation was passed, while some that was, had mixed implications
for media freedom.

To the surprise of many in the media, several restrictive laws were
trundled out by the authorities on various occasions during the period. The
1968 Armaments Development and Production Act was drafted in to block
newspapers from publishing the name of a country (Saudi Arabia) from
whom Armscor/Denel intended to win a major weapons supply contract.
Claims to secrecy were was also invoked when the government Departments
of Defence and Foreign Affairs attempted to block disclosure in court of
information about the biological warfare programme headed by apartheid

91



Guy Berger

poisoner Dr Wouter Basson. Use of the discredited Protection of Information
Act saw the detention of Swiss journalist Jean-Phillipe Ceppi for possession
of a 'confidential' military document later found to have been publicly
given to the Truth and Reconciliation Commission by the army itself.
Government also displayed a hostile attitude to the free flow of information
when it resorted to the courts in a bid to halt publication of the final report
of the Truth and Reconciliation Commission.

Also kept in service was the infamous Section 205 of the Criminal
Procedure Act, in terms of which Cape Town journalists were subpoenaed
several times to give evidence about the murder of drug lord Raashied
Staggie. In 1998, however, SANEF succeeded in securing an agreement by
government to limit the use of Section 205 in recognition of the constitutional
right to freedom of expression, and pending negotiations to find an
alternative legal mechanism in the interests of both media and state (Fisher
1999). Meanwhile, a joint committee was set to begin work in 1999 on
identifying the prospects for an omnibus bill repealing unconstitutional
legislation still restricting the role of the press.

During the period under review, one significant item of legislation was
passed in line with the new constitution, viz, The Film and Publications Act
(1996). This law set up a board to classify media into categories with a
range of age-related and distribution-related restrictions, with the exemption
of publications in the Newspaper Press Union. This publication control was
initially post-publication, but in early-1999 was extended to cover pre-
publication (ie production per se of offensive content became an offence).
What the law restricted was sexual and 'religious hatred' content, except
in cases of bona fide artistic, scientific or discussion-oriented purposes.
These constraints accord with the 'human dignity' provision in the
constitution, and even though they clearly limit freedom of expression, this
is not a limitation (arguably) that goes to the heart of media's role in
democracy or socio-economic transformation.

What is more serious is the limitation by the Act on producing or
publishing content which either 'amounts to propaganda for war', which
'incites to imminent violence', or which advocates 'hatred that is based on
race, ethnicity, gender or religion, and which constitutes incitement to
cause harm.' Again, there are exemptions for bona fide artistic, scientific
or discussion-oriented purposes. In addition, the 'hate speech' restriction
is qualified in that the offending content should not only be 'hate speech'
but such speech when it further entails incitement to cause harm. While the

92



Towards an Analysis of the SA Media and Transformation, 1994-99

Film and Publications Act was not used to curb the media's democratic
political role between 1994 and 1999, it could conceivably lend itself to
this in the years ahead. The successive apartheid governments certainly
used laws purportedly to prevent race hatred in order to suppress criticism
of white domination.

Another new law introduced, although not passed, in the period under
review was the Open Democracy Bill. The intention of such legislation to
give effect to the right of access to information was signalled early in the
new government's term of office, and a first draft of the bill was introduced
in 1995. By 1999, however, the law had been through numerous revisions
and was significantly cut back in its provisions. The original 'sunshine'
proposals for open meetings of state bodies were gone, as was the notion
of 'information courts' that could speedily enforce access to documents. In
line with the final constitution, however, the Bill still did provide for partial
access to information held by private bodies. There was concern that the
law, by defining exemptions, could actually make it harder to access state
information {Finance Week July 16-22, 1998). By the end of the period
under review, it was an open question as to whether under the 'Mbeki state'
there would be greater access to information and a culture of transparency,
although it is not insignificant that Mbeki himself was one of the initiators
of the bill.

On balance, the mix of matters in the legal environment after 1994 was
generally far more positive than negative when compared to the past.
Notwithstanding the negative, however, it is the case that media in the
'Mandela state' operated with relatively impunity irrespective of the law.
When the majority of newspapers broke the law and published the evidence
in the Mandela-divorce case, no action was taken against them. When the
Sunday Independent ignored both a court interdict and the Armaments
Development and Production Act, and published that Denel/Armscor were
seeking to supply Saudi Arabia, the paper was not charged for either
offence. This signalled a sea-change in South Africa, and created a space
in politics that allowed substantial autonomy of the media from political
controls during the period.

Perhaps the biggest improvement for the media between 1994-99 occurred
not in improvements in part of the criminal law, nor in the lack of
enforcement of other parts of this law, but in civil law. For years, the press
had been curbed by court cases, or the threat thereof, by litigants citing
defamation. Not only politicians like Mangosuthu Buthelezi and police

93



Guy Berger

prisoners like Lothar Neethling took action, but also corporations like
Sage, successfully silenced or chilled the media by securing protection
from the courts in terms of conservative application of defamation case law
prior to 1994. Exposed for his dubious deals, Liberian businessman
Emmanuel Shaw III was one of those after 1994 who threatened the same
when trying to halt adverse publicity about him in the Mail & Guardian. In
1997, a book on controversial hotel magnate Sol Kerzner - alleged to have
secured a Transkei gambling licence through bribery, and reportedly a
generous contributor to both the National Party and the ANC ahead of the
1994 election - was prevented from going on sale under a defamation
ruling. It looked like a bad omen for the media, but such curbs on the
democratic role of the media came to an unexpected end with the celebrated
Bogoshi judgement in 1998 (Marcus and Burnett 1999). This ruling saw the
courts reinterpret the law in the light of the new constitution. The effect was
that journalists no longer had to prove that what they published was true,
but that they had not been negligent in trying to verify truth. This may have
the unexpected downside of requiring journalists to disclose their sources
(should they wish to use the Bogoshi judgement defence), and therefore
may prove to be less significant than first hoped. However, it still meant the
period under review ended with the media substantially strengthened in its
ability to publish.

Another significant advance between 1994 and 1999 was the change in
legislation regarding broadcasting. The constitution included in its category
of'state institutions supporting constitutional democracy', an independent
broadcast authority. This body was to 'regulate broadcasting in the public
interest and to ensure fairness and a diversity of views broadly representing
South African society.' The Independent Broadcast Authority (IBA) was
actually legislated into existence in 1993, but the independence of the body
received constitutional backing in the final constitution. It was on this rock
that the ANC majority in parliament failed in an attempt to undercut the
IBA in 1998. President Nelson Mandela referred back to parliament the
Broadcasting Bill on the grounds that the conferring of regulatory powers
and extensive policy directive powers on the Minister could face
constitutional challenge. The offending aspects were amended and the
revised law passed in March 1999. This constitutional protection of the
IBA did not mean pure independence of the institution: political influence
remained through the parliamentary committee nominating people for the
IBA council, and the state president could and did reject the candidates.

94



Towards an Analysis of the SA Media and Transformation, 1994-99

The threat of merging the IBA into the South African Telecommunications
Regulatory Authority (SATRA), which latter body reports to the Minister
rather than parliament was still there in early-1999. However, on the whole,
the IBA did function as an autonomous institution that successfully licenced
more than 100 new broadcasters independently of government or party
political influence. In this way, the IBA was a major factor in facilitating
both the democratic and the socio-economic transformational role of
broadcast media during 1994 and 1999.

Another legal factor affecting media and democracy in this period was
legislation relating to the SABC. Ahead of the 1994 elections, the SABC
board had been chosen directly by a Minister. It was put under control of
an autonomous board ahead of the poll. The first 'democratic' board was
chosen through public interviews with candidates by a committee of
'eminent people' — which committee in turn was chosen by a committee of
other eminent people who had been agreed upon in multi-party negotiations.
This model, 'two-steps' removed from politics, was dropped after the
elections. Yet, control did not revert entirely to the pre-1994 model. The
SABC board was chosen by a parliamentary committee through public
interviews with candidates nominated by civil society.

The 1999 Broadcast Act further reinforced the independence of the
public broadcaster by specifying that coverage should include 'significant
news and public affairs programming, which meets the highest standards
of journalism, as well as fair coverage, impartiality, balance and
independence from government, commercial and other interests.'

In short, at the end of the first five years of South Africa's democracy,
the media was better placed than ever before to play a democratic role
unfettered by government. It could publish or broadcast with very little
restraint and was on the verge of accessing at least some information
hitherto held in the closed filing cabinets of both business and state.
Further, the media itself had played a significant part in reducing the power
of the authorities to limit the democratic space open to it. It is within this
significantly transformed environment that the role of media between 1994
and 1999 can be properly assessed.

Media Ownership
One of the most critical factors for the role of media in democratisation and
socio-economic transformation concerns ownership and control. As was
graphically evident under apartheid, concentrated ownership works against
these roles. Broadcasting prior to 1993 was effectively a state monopoly



Guy Berger

and, within this, was very tightly controlled not only by the government
and the propagandists it appointed, but by the Broederbond and latterly
'securocrats', and in a few cases by Bantustan dictators. The only private
broadcaster was M-Net, owned by the newspaper industry and forbidden to
broadcast news. Newspapers were privately owned and therefore less
subject to the same level of control as broadcasting. But the press was
effectively held by four groups, the two English language ones ultimately
being sourced to mega-corporation Anglo-American. Interlocking
companies and pyramid structures meant there was a form of horizontal
integration of the newspaper sector with the pulp and paper industry on the
one side, and ownership of printing and distribution facilities on the other,
and in turn this meant formidable barriers to potential newcomers. Worse,
there was very little direct competition between the groups - oligopoly
existed even to the extent of one legal agreement specifying that Caxtons
would not enter into the sold newspaper business and, for its part, the then
Argus (now Independent Newspapers) would not compete in the free-sheet
or magazine market. It is true that Afrikaner capital companies Naspers and
Perskor engaged in devastating competition in the 1970s, with Naspers
emerging victorious with its Beeldnewspaper (Muller 1987). The political
significance of this battle meant that Cape Nationalist influence triumphed
over Transvaal - which had a bearing on developments towards wider
democracy but which, ironically in a sense, snuffed out the voices of
several other Afrikaner papers in the process. In short, if a pluralism of
media owners, and ease of entry into the industry, are healthy for democracy
and socio-economic development, pre-1994 South Africa was far removed
from this. The picture changed dramatically, however, beginning in 1994.

Enter foreign ownership in the first instance, in the form of Irish
magnate Tony O'Reilly buying 35 per cent of the Argus company in
January 1994, rising to 58 per cent in 1995 and further acquiring full
control of papers until then not wholly in the renamed Independent
Newspapers. These papers were the Cape Times, the Natal Mercury and
The Pretoria News. In April 1999, O'Reilly bought out the last remaining
shareholders (24 per cent), and was poised to de-list the company in South
Africa. Considered in terms of concentration, this foreign investment was
not a positive development from the vantage point of democracy in that in
Cape Town and Durban the same company now owns both morning and
evening papers. However, at the same time, the entry of international
capital saw a noticeable increase in competition in the newspaper industry

96



Towards an Analysis of the S A Media and Transformation, 1994-99

- even if this was only at the higher end of the market. It took the form of
more vigorous competition by Independent titles with those of other
groups, as well as the launch of new publications Business Report (going
head to head with Business Day for advertising and readers) and the Sunday
Independent (taking on the Sunday Times).

Following O'Reilly, fresh foreign ownership was introduced (again in
the higher end of the market) when United Kingdom-based Pearson PLC
bought half of Business Day and the Financial Mail from Times Media
Limited, and went on to set up with TML a large new internet publishing
operation- called I-Net Bridge. The foreign investment trend was also
evident with 62 per cent of the Mail & Guardian being bought out by the
United Kingdom-based Guardian in March 1998, amove that undoubtedly
prevented the closure of the loss-making paper. Swedish group Dagins
Industri took 24 per cent in Mafube publishing during the period.

The impact of all this foreign investment on staffing and content will be
discussed later. Suffice it to record at this point that it signalled the
exposure of South African media to international media forces, and on
balance added to competition and limited diversity in the media landscape.
There was, however, little if anything in the way of thorough-going socio-
economic transformation as regards local economic empowerment.3

It was not all a case of capital inflow to media under the 'Mandela state'.
Ironically, the liberation of South Africa saw the death of the liberation
movement's media, mainly because foreign funds for these alternative
publications dried up under the donors' mantra that the country was now
normalised. This development saw the demise of all the 'alternative'
newspapers besides the Mail & Guardian. South, Vrye Weekblad and New
Nation died as did their magazine counterparts like Work-in-Progress and
the short-lived publication successors in the community press like Nemato
Voice and Cape Dokta. The Independent Media Diversity Trust, whose
contributions from the mainstream South African media industry had come
to an end, also ran short of print media funds from foreign sources.

There was also capital outflow in the form of investment abroad by local
media between 1994 and 1999. The period saw significant investment by
South African broadcast media groups M-Net and Primedia - into television,
cinema, internet, events organising, and outdoor advertising in places
ranging from Europe, Africa, the Middle East, Australia and the Far East.
For the first time, South African media became active in global media
markets, and with seeming economic success.

97



Guy Berger

The biggest capital flows, however, were the foreign investment in
South African media and concomitant with this change in the nationality of
ownership, a further change took place in both the form and racial character
of the ownership of several media groups. From the vantage point of
pluralism as a factor in democracy, these changes can be heralded for
further promoting competition and for bringing new and previously excluded
players into the media business. Not only black ownership of media came
into play, but owner-stakes by unions, women's groups and even a
development trust entered the picture. Many of the new owners were highly
geared in financing their acquisitions - leading to accusations by President
Nelson Mandela that they were hollow, indeed virtually bankrupt, owners
(Mandela 1997:34). Yet, while it is true that these new owners will still be
repaying the banks for a long time to come, that they now have formal title
is still significant when compared to the racist and purely corporate
concentration pre-1994.

First in this change in ownership was the 'unbundling' of the Sowetan
by Argus in 1993 to Dr Nthatho Motlana's New Africa Publishing (NAP)
(owned in turn by New African Investments Ltd, or NAIL). Second was the
sale of Johnnie holding company of TML amongst others to a consortium
of black business and, significantly, labour interests, all headed by Cyril
Ramaphosa. Known as the National Empowerment Consortium, the new
owners included NAIL and other black capitalist interests, but also had half
its shares held by labour including 13 per cent in the hands of the National
Union of Mineworkers and ten per cent by the South African Railway and
Harbour Workers Union (Tomaselli 1997:16). Soon after the NEC takeover,
TML took full control of the Daily Dispatch, and brought in local minority
black business owners on its Port Elizabeth dailies. A similar development
in drawing in local black capitalists regarding the Daily Dispatch was
announced in April 1999. Third in the 'empowerment' ownership
transformation was Nasionale Pers relinquishing part-control of City Press
to Oscar Dhlomo's investment company Dynamo (although Dhlomo sold
his shares back to Naspcrs in late-1998). Fourth came the entry of the
Kagiso Trust development into media with a merger first with Perskor and
then in 1998 with Caxtons. Early-1999 saw moves for Caxtons to give 42
per cent of its shares to NAIL in a share-exchange.

All these changes amounted to rather fundamental transformation in the
proprietorship of print media in South Africa, and had various consequences.
Unfortunately, the new owners did not mean new life for loss-making

98



Towards an Analysis of the SA Media and Transformation, 1994-99

media. New African Publishing bought, briefly sustained, and then closed
the alternative paper New Nation in 1997; Kagiso shut shop on Perskor's
historic Imvo in 1998. But TML and New African Publishing together
launched a new newspaper in early-1999, the Sunday World, to compete
mainly with Naspcrs' City Press. In another development, distribution
company Allied publishing was broken up and sold to various black
interests. If democracy and socio-economic transformation meant breaking
the white capitalist stranglehold on the print media, this has now happened
to a very significant extent.

If transformation of nationality, race and the form of ownership looked
heady in the print media after 1994, it was positively head-over-heels in
broadcasting. Leading the way here was the newly-created community
broadcasting sector, where community-owned radio stations were licensed
in profusion with 89 recorded by the IBA in August 1998 to be actually
broadcasting. An analysis of these on the IBA's website suggests that an
estimated 37 were owned by black communities, the others being white
ethnic communities, Christian groups and campus stations. Unlike in print,
there was foreign funding for these stations, and government itself pledged
in 1998 to fund 18 community stations (although no independent mechanism
for selecting these was proposed). A total of 232 applications were lodged
by the end of 1998 for four year licences for community stations.

These ownership developments in broadcasting were followed in 1996
by the privatisation of seven state-owned stations to primarily black
interests (including womens', labour, civic and business interests). Eight
new commercial radio stations were also licenced to private owners
including, again, significant black interests. These include YFM which
included youth organisations in its ownership structure. Cape Talk was
bought by Primedia, but with a stake held by the Mineworkers Investment
Company. Kagiso Trust took ownership (through Kagiso Media) of East
Coast Radio, Radio Oranje, and had a 42.5 per cent stake in Jacaranda FM.

Television was part of such trends. M-Net (already part-owned by black
interests through Johnnie's 20 per cent in the company) gave 20 per cent
of its stakes to small black investors to be paid for by amortisation of the
dividends. The company's Phutuma scheme claimed to have generated
more direct black shareholders than any other 'empowerment' exercise.
Then there was a hotly contested licence eventually being awarded to the
trade union linked Midi consortium in 1998 to set up e.tv. Investors in Midi
included Hoskens (in turn controlled by the Mineworkers Social and

99



Guy Berger

Benefit Investment Company and the SA Clothing and Textile Workers
Union) as well as the SA National Civics Organisation and the Youth
Development Trust amongst others. The other big shareholder in Midi is
Vula, which counts the National Union of Metalworkers of South Africa
and the Communications Workers Union, amongst its significant
shareholders.

Not only did these ownership developments signify the creation, almost
overnight, of a totally new category of black broadcast owners. Following
the example of TML selling part ownership of Business Day and the
Financial Mail to Pearson, it also represented foreign ownership entering
into partnership with local black economic groups. Midi's members included
a 20 per cent share held by Time Warner. Likewise, foreign investment also
came into broadcasting with Norwegian money in two 'greenfields' licenses
for commercial jazz radio stations. More foreign ownership was envisaged
by the legal changes allowing corporatisation of SABC in 1999 which were
expressly done with a view to a future sale of shares in the public
broadcaster to a foreign 'strategic equity partner' (Saturday Star February
21, 1998).

Importantly, there emerged a degree of cross-ownership too. NAIL
acquired a 42 per cent stake in Jacaranda, while Independent Newspapers
and City Press (with the Communication Workers Union and ANC-linked
investment company Thebe) were central to Kaya FM. NAIL also bought
out the independent television production company, Urban Brew, and
appointed ex-SABC head Zwelakhe Sisulu to run its media interests. TML
had interests in Classic FM, and also developed specialist business television
operations culminating in a satellite channel, Summit TV. Also emerging
as cross-media players in all this flux were Primedia, who — five years after
1994 - owned three commercial radio stations, and had large interests in
cinema, business-to-business magazines and the Internet company
Metropolis.

Cross-ownership between broadcast and print is generally seen as
negative for media's democratic role, and indeed is limited by the IB A. But
it can assist in socio-economic transformation by increasing the economies
of scale and chances of survival for groups such as South Africa's new
media owners. By 1999, it seemed that there was little in the way of
negatives arising from the extent of cross-ownership, but rather that it was
helping consolidate media owners.

100



Towards an Analysis of the SA Media and Transformation, 1994-99

Cross-ownership went beyond media during the period, with media
companies developing in other enterprises, notably cellular telephony.*
Naspers and Johnnie (TML) through M-Net linked to M-cell, and by 1999
New African Publishing were looking to swap their stakes in M-Net for a
chunk of MTN. As elsewhere in the world, media and telecommunications
interests have become interlinked at the ownership level in South Africa.

The Internet arrived as a new medium between 1994 and 1999, although
its significance in democracy and development had not become really
evident by the end of the period when major investment was beginning to
flow into it. Besides for TML and Pearson's I-Net Bridge initiative,
Naspers became a force with its 24.com which rapidly went on to merge
with the M-Net affiliated company, M-Web, in 1999. Primedia' s Metropolis
has been mentioned above. Independent Newspapers was slow off the
mark, but in partnership with the Vodacom cellular telephone company,
began putting serious money into an Internet presence by 1999. Small
Internet publishers such as Woza proved the potential for sustainable entry
of tiny voices into this form of publishing. New NGO web publishers, such
as WomensNet - a women's resource data base (http://www.womensnet.
org.za) - empowered civil society. The Parliamentary Monitoring
Organisation, produced a record of parliamentary portfolio proceedings
online, allowing for close scrutiny of elected representatives (http://
www.pmo.org.za).

The Internet service-provision business became a hotly-contested terrain
when Telkom entered the field and claimed monopoly rights for its
Intekom offshoot as against private players.5 While the issue was still
simmering in early-1999, there had already been a phase of rapid mergers
and take-overs in the sector. Attempts to spread new media technologies to
disadvantaged communities in the form of Multi-Purpose Community
Centres began in 1997 with the establishment of the Universal Service
Agency, but it had made little impact by 1999. The Internet seemed poised
however for increased relevance for democracy and development under the
'Mbeki state': it was no longer a fringe medium in 1999.

Ownership and control of the public broadcaster also changed between
1994 and 1999. According to the 1999 Broadcasting Act, the institution,
while remaining at least in part a state asset, was to be corporatised giving
further impetus to the commercialisation of much of its activities. The body
was to be split into a Public Service Broadcaster and a Commercial Public
Service Broadcaster, with the latter subsidising the former. This solution,

101



Guy Berger

which still had to be put into practice in 1999 (and which may in fact end
up as nothing more than a paper) was an attempt to free the SABC to run
at least one TV channel as a purely public broadcast service, according to
the Government's Green and White Papers on broadcasting in 1997 and
1998.

In sum, the matter of media ownership and control and media diversity
at the end of the 'Mandela State' period was far healthier from a democratic
point of view than at the outset. A greater number of owners, increased
competition, an expanded media industry, and the entry of black business,
labour and other segments, all meant that centralised control by a single
entity or oligopoly was no longer possible. Pluralism in ownership is,
arguably, more likely to correspond with a diversity of contents than would
limited ownership, even if it does not on its own guarantee this. What had
fallen by the way, however, was the pre-1994 hope that a new government
would make possible a series of new owners of print media serving the
lower end of the market. The matter of a statutory funding body for such
media diversity flickered on and off between 1994 and 1998, and was
lobbied for by the National Community Media Forum and proposed both
in the Comtask commission into government communication and the
Broadcasting White Paper. But no enabling mechanism had emerged by
May 1999.

While South Africa's democratic prospects (and perhaps even its
developmental ones too) in 1999 are thus richer in media terms, it remains
the case that the majority of South Africans after five years of an elected
government are still a minority in terms of significant media ownership.
The bottle, of course, maybe admirably half-full or only be disappointingly
half-empty, depending on whether one looks at the past or the future. But
it indisputably contains a lot more liquid than it did before 1994.

Representativity
For media to play a properly democratic and/or developmentalist role, it
needs to be staffed and managed by people with a sensitivity to this role and
who are also in a position to communicate with the bulk of the electorate.
In South African conditions, this requires tipping the imbalances in media
staffing towards demographic representativity - particularly racial, but
also along gender lines.

The period under review saw significant transformation in race as
regards staffing.' In broadcasting, the SABC from early on (and in part due

102



Towards an Analysis of the SA Media and Transformation, 1994-99

to its character of broadcasting in indigenous languages) was able to claim
representativity at most levels of the corporation - and increasingly at top
management level. The broadcaster as whole came under the direction of
Zwelakhe Sisulu, former editor of the democratic campaigning newspaper,
New Nation. Television lost the once-familiar face of Lester Venter and
saw less of his long-standing colleague Freek Robinson. In editorial ranks,
black journalists, but ones with democratic credentials like Phil Molefe,
Amina Ferenza, Snuki Zikalala and Barney Mthombothis assumed control
of editorial content. This was parallelled by the appointments of white
democrats like Allister Sparks, Max du Preez, Franz Kruger and Sarah
Crowe. Community radio stations based in the townships were staffed
largely by black youth, and the newly privatised or licenced commercial
stations also saw significant black staffing. Midi's e.tv was driven by
Jonathan Proctor, who had previously worked for Bophutatswana dictator
Lucas Mangope running BopTV, but black democratically-minded
journalists like Jimmi Mathews and San Reddy played an important part.

In print, change initially came slower, but former democratic 'struggle'
journalists like Moegsien Williams, Ryland Fisher and Zubeida Jaffer took
up top editorial positions. Other black newspaper editors appointed from
1997 onward were Kaizer Nyatsumba, Nazeem Howa and Mike Robertson,
and two women: Lakela Kaunda and Paula Fray. A white woman, Bronwyn
Wilkinson, was made editor of the Sports Day newspaper. On the newspages,
black bylines became more and more common, even though in the sub-
editors' rooms white (often conservative) journalists still wrote headlines
and laid out copy. Prominent white journalists like the Sunday Times' Ken
Owen, the Financial Mail's Nigel Bruce, Naspers' Hennie van Devcnter
and many others took early retirement or left the profession for one reason
or another. All round, the media over the five year period became far more
black in staff profile. Compared to 1994, eight major newspapers had
replaced white editors and/or deputy editors with black counterparts by
May 1999. Just four retained white editors over this period. A clear factor
driving this transformation was the change in ownership. The group most
vulnerable to criticism around the lack of black ownership, the foreign-
owned Independent Newspapers, was surprisingly the leader in training
and promoting black journalists. TML, headed up by Cyril Ramaphosa,
came a close second.

The changes in staffing demographics were insufficient to convince the
ANC. President Mandela, citing black journalists as his sources, said that

103



Guy Berger

many of the new black appointees attacked the government because this
won them favour in the eyes of their white bosses (Mandela 1997). The
rhetoric implied that critical white journalists should keep quiet because
they reflected only minority interests, while critical black journalists
should realise whose side they ought to be on. The race card, it seemed, had
not expired despite the political equality for all races. While playing the
card may have pressurised media bosses to speed up 'corrective action'
over the period, it is also the case that race served as a convenient club for
politicians (and others) to dismiss or counter critical coverage. The extent
to which this was effective merits further research.

These transformations in staffing had echoes in journalists' organisations.
The South African National Editors Forum was formed in 1996, through a
merger of the newspaper-based and predominantly white Conference of
Editors, and the cross-media Black Editors Forum. Although the new body
included a broader layer of media leadership than the Conference of
Editors (which represented only editors-in-chief), Sanef s relatively elitist
(editor-level) and nonxacial character helped spur the growth of the Forum
of Black Journalists (FBJ). SaneFs platform was press freedom and
'corrective action', and the organisation held several meetings with President
Mandela and other ministers over these issues. Although Sanef brokered an
agreement limiting the use of Section 205 (see above) and the FBJ helped
to reduce the media hostility of vigilante group Pagad, both organisations
still remained relatively weak during the period. During the five year
period, race relations amongst journalists probably worsened - and not
only amongst white and black, but also between coloureds, Indians and
Africans, and almost sunk Sanef at one point (see Haffejee 1999, testimony
to the Truth and Reconciliation Commission).

The calibre of journalists has implications for the role of the media in
democracy and socio-economic transformation. In the period under review,
training emerged as a key aspect of empowerment and a key plank in
buttressing 'corrective action'. Substantial resources were put into training
by groups like Independent Newspapers and the SABC. Impatient with
what it saw as the white-oriented intakes in tertiary level media courses,
Government set up a school of broadcasting in 1998. Meanwhile, a host of
private courses of uneven reputability emerged.

Towards the end of 1997, journalism teachers began to take cognisance
of the new challenges facing them, including those required by the South
African Qualifications Authority, which called for definitions of standards

104



Towards an Analysis of the SA Media and Transformation, 1994-99

in the form of educational outcomes, and for external accreditation of those
education providers claiming to achieve these. The 1999 Skills Act, which
taxes industry pay-rolls in a bid to promote training, dovetailed with the
SAQA in that only the use of accredited education providers qualifies
industry to claim rebates. During 1998, journalism teachers formed the
Broadcast Educators and Trainers Association (BETA) and the Print
Educators and Trainers Association of South Africa (Petasa). The extent to
which these new aspects in media training will strengthen or stifle the role
of media in transformation was not yet evident by 1999. Certainly, however,
the issues were changed from what they had been back in 1994.

Content and Conceptions of Media Role
Changes in ownership and staffing do not in and of themselves imply or
determine changes in content or role of media, although they make these
possible - and in some cases, necessary. But while ownership and staffing
can be established fairly easily, this is less the case with content and role.
What follows, therefore, is an admittedly impressionistic account of
developments in these areas, and one that could certainly be followed up
with more detailed empirical research.

South Africa's new black and/or worker ownership did not automatically
change the nature of media businesses that were bought. That black
mineworkers are significant co-owners of Business Day newspaper does
not mean their voices and perspectives hold sway over the paper in terms
of content. In fact, this particular publication remains one of the only two
dailies with a majority white readership, and its contents are pitched
towards the interests of that readership. It is an interesting point to note that
whereas for centuries whites have made money out of blacks, a publication
like Business Day under its new owners now generates money from whites
for blacks. To continue to do so, however, requires the publication to hold
its up-market audience and advertisers, who in South African conditions
have been primarily white. Less up-market media than Business Day have
less of a constraint in this regard.

That does not mean, however, that the media stands still vis-a-vis
politics. Even within these economic and racial parameters of audiences
and advertisers which affected all media, including the SABC, debates
have raged about what role journalists should be playing in relation to the
new owners and especially the new political power holders. Thus, between
1994 and 1999 many (white) journalists argued that they should (continue

105



Guy Berger

to) be critical watchdogs or objective professionals (see Morris 1996).
Some black journalists - like Thami Mazwai (Business Day January 16,
1998) - called for a more constructive, 'patriotic' approach towards a
government that not only represented the majority of citizens, but which
also needed support at this early stage of the fragile process of nation-
building and transformation. Foreign-owned Independent Newspapers'
management defined the group as being 'friendly to the new South Africa',
and its parliamentary editor Zubeida Jaffer proposed an imbongi role,
combining both praise-singmg and criticism, for the media. This repudiation
of an oppositional role and dilution of a critical one, it was often alleged in
newsrooms, was because the Irishman Tony O'Reilly wanted to protect his
investment (Williams 1998:194; Mail& Guardian March 5-11,1999). On
the other hand, while some newspapers did seem softer on the government,
Independent titles were not uniformly in this category. Indeed, the journalists
and coverage that most got up the government's nose came from the
Sunday Independent (especially with reports by Newton Kanhema) and the
Independent on Saturday (with its editor Kaiser Nyatsumba).

At SABC, notions of the corporation playing a critical role were
subordinated to the roles of nation-building (especially through sport and
entertainment), social education and serving as a forum for various parties.
But there was an ongoing struggle between old and new guard editorial
producers even to get this dispensation in place. The corporation re-
launched itself in 1995 by a video that incongruously celebrated the
broadcasters' anti-democratic and racist past. As the new guard entrenched
itself, however, various independently minded elements in its ranks came
under pressure, and the critical role of the public broadcaster qua institution
became not just subordinated to its other roles, but increasingly defunct.
Head of TV news Joe Thloloe resigned after being demoted, and Allister
Sparks, Sarah Crowe and Max du Preez did not get employment contracts
renewed. Radio news editor Franz Kruger was carpeted by strategic
planner Sol Mokoetle for a negative report on the ANC s election prospects.
Kruger's senior, the politically-independent journalist, Barney Mthombothi,
rebuffed Mokoetle's intervention, but resigned in April 1999 after he was
made subordinate to a new general head of news, Enoch Sithole, who is
seen as more ANC-aligned. At the end of the period, SABC, it seemed, was
set to play at best an educational and forum role, but certainly not a critical
or watchdog one with exceptions like SAFM's current affairs shows and
critical dramas like Yizo Yizo. Thus, the changes in the public broadcaster

106



Towards an Analysis of the SA Media and Transformation, 1994-99

between 1994 and 1999 did not stop at the point of optimum transformation
of the corporation's journalistic role, but to move into terrain which
narrowed its potential democratic functions.

Assessment of the SABC's content and role under the 'Mandela state'
cannot ignore the corporation's campaign around nation-building. Whereas
the corporation had previously stressed the separateness of South Africans,
producing ethnic/racial content for ethnic/racial audiences, it now tried to
bring people together. It is debatable whether a manufactured nationalism
serves to strengthen or weaken democracy of development. Nonetheless,
the SABC saw nation-building as part of its mission under the new South
Africa. 'SABC presents a new South Africa a la United Colours of
Benetton, suspiciously amicable and homogeneous in its picture of perfect
diversity' writes Balserio (1997:3). In her view, the 'Simunye' ('we are
one') rallying cry of SABC television offered little to fulfill the promise of
nation-building in a context when 'the informal economy of violence is the
pernicious alternative to being one' (1997:15). Similarly, Saks describes as
'somewhere over the rainbow' the way the SABC's ideology tried to blend
local and global programming into nation-building constructs (1997). In
the context of media promoting sport as a nation-building subject, such as
in regard to coverage of the 1996 Rugby World Cup, Steenveld and Strelitz
(1998) have highlighted the contradictions within and withoutthe endeavour.
Roome (1997) conducted focus group research in a commendable attempt
to look at audience relations with SABC content, and noted that mainly
older white English-language speakers were opposed to the Simunye
ideology, while other groups found it vague. There were significant
differences amongst the latter in, for example, the way they read humour
in Simunye-style sitcoms, relating to their racial, gender and urban/rural
backgrounds. It would seem likely then that there were limits to the impact
that the broadcaster's nation-building role would have had on society
during the period under review, but further analysis would be required to
see to what extent it played a part in focussing people on their common
interests within a single democratic polity and transformed economy,
notwithstanding their continuing cultural, language and class differences.

Broadcast did lead the way in making content more accessible to mass
audiences - in this way enhancing the potential for media to facilitate
grassroots awareness of political choices in the 1995 and 1999 elections,
even if not quite for their ongoing participation in politics. The SABC's
radio stations took on more indigenous language names, and editorial

107



Guy Berger

resources were spread more equally across them (previously, Afrikaans
and English received the lion's share). Early attempts to orientate the
broadcaster towards carrying substantially more broadcasting in indigenous
languages proved impossible due to the loss of advertising support for
these fragmented and generally low-income audiences. Teetering on
bankruptcy, the corporation had to call in the McKinsey consultancy
company, retrench 700 staffers and cut back on this costly multi-lingual
side of its public service role. Still, SATV in 1999 as compared to 1994, had
upgraded at least some of the time devoted to African languages (at the
expense of Afrikaans), although English (especially American English)
was also substantially increased. The way in which this amount of English
and the context of its use impacted on democratisation and an informed
citizenry needs further research.

The SABC's increasing commercialisation could not but affect its
editorial budgets, and concerns were expressed over its limited budget to
cover the Truth and Reconciliation Commission and, later, its ability to
cover the 1999 elections adequately. At the same time, it must be
acknowledged that by the end of the period being studied, the broadcaster
was carrying more, and longer, news and current affairs programming than
ever before. It has also launched two satellite channels beaming across the
continent, one being a 24 hours news channel. While opposition political
parties complained about ANC-bias by the SABC, this was generally
unsubstantiated. The licensing of the free-to-air commercial television
channel, e.tv, provided - at least in theory - a check and balance on the
SABC - the two institutions arguably needing to keep their credibility as
politically fair forces in the face of competition from each other.

Community radio in theory was a powerful democratic institution. But
its efficacy was limited by its lack of skill in journalism. Music and talk
shows were the staple on most stations, and news that was carried tended
to come from a company based in Johannesburg and disseminating Gauteng-
oriented, rather than local, community, information.

Changes occurred in the content in the pages of print journalism. The
most visible turning point was reflected in the large colour photographs
published just ahead of the 1994 elections of dead white vigilantes,
slouched against their Mercedes Benz, after being shot for their attempt to
prop up Bophuthatswana's Lucas Mangope. Henceforth, the picture seemed
to signal, whites had had their day, and the active newsmakers were black
South Africans. Willy nilly, news and photographs of black people began

108



Towards an Analysis of the SA Media and Transformation, 1994-99

increasingly to take pride of place in most of the formerly white print
media.

White readers may not have liked this, but the representations reflected
changing power realities that they could not wholly ignore. The same
readers who probably preferred to forget the apartheid past would also not
have welcomed the surprising high volume of print and broadcast coverage,
starting in 1996, that was given to the Truth and Reconciliation Commission.
Reassuring, however, would have been the way that parliament and
political reporting frequently fell into the facile stereotype of 'the fat cats
on the gravy train', or the 'Bisho bungles' variety.

It was these kinds of unevennesses that, inter alia, promoted accusations
from black journalists like Jon Qwelane and Thami Mazwai, that there was
still white racism in the media {Saturday Star August 30, 1998; Business
Day January 21,1999). The same accusations were made by black lawyers,
and culminated in the Human Rights Commission in 1999 launching an
enquiry into the subject.

News about economic policy saw the uncritical welcoming of the
government's GEAR policy and there was also little analysis of Pretoria's
effective burial of its previous RDP thrust. There were increasing reports
of black advancement in industry, and of black economic empowerment,
reflecting - and possibly amplifying - these changes in the wider society.
The primary focus, however, was an unsympathetic treatment of the state's
problems with 'delivery' - what Thabo Mbeki correctly describes as 'a
message of disempowerment of the people, predicated on the notion of a
deliverer and a recipient' (Mbeki 1998:156). Crime reporting, under-
standably, occupied much space, generally reflecting negatively on the
failure of the new state to enforce law and order. Much of the crime content
reflected crimes committed against middle class property owners, primarily
white, rather than white-collar crime or crimes against working class black
people. Vigilante group Pagad was crudely stereotyped as an organisation
explained by the religion of its leadership. Publicity around bringing back
the death penalty (abolished in 1994) probably received disproportionate
coverage to the news value of the stories. One crime issue that did assume
greater coverage than previously, however, was that of rape and child-
abuse, and to this extent the media played a positive role in raising
awareness. Much crime, however, was reported through a xenophobic lens,
which contradicted South Africa's status as a positively transforming
society.

109



Guy Berger

Media coverage of South Africa's foreign policy was somewhat better.
The ineffectual Foreign Affairs ministry was routinely criticised, and the
military adventure that provoked the razing of Maseru was subjected to
strong questioning. According to De Beer and Steyn (1997), and De Beer
et al (1995), there has not been much change in the kind of international
news appearing in South African papers during the transition period.

The departure from the government of national unity by the National
Party in June 1996 passed with little assessment, but the formation of the
United Democratic Movement the following year won disproportionate
acclaim. The Afrikaans press dropped its support for the National Party,
with Beeld moving towards being more sympathetic to the government as
was the case with papers like The Star and the Cape Times. Political
violence in KwaZulu-Natal received publicity, but little in the way of
analysis or investigation. Investigative journalism was rather limited, as
compared to the pre-1994 period, with only the Mail & Guardian and the
African Eye Newsagency continuously exposing corruption.

When all is told, however, it is not clear that the 'Mandela state' saw any
real paradigm shift in South African journalism, some efforts by Sanef not
withstanding (see Rhodes Journalism Review 15:15). Journalism - with
some exceptions — continued to be event-oriented, elite-oriented, middle-
aged and male-oriented and to emulate Western idiom, even if black
newsmakers were featured in increasing numbers. News values were slow
to change.

In effect, then, the proliferation of media in the period under review did
produce new faces and voices in the media. The media began to reflect the
shift in political power from white to black elite. Some of the media played
the role of a forum within a public sphere, thereby contributing to South
African democracy. Other media also performed a watchdog function
deriving from the professional ideology of its practitioners, a minority like
Die Burger and the Citizen acting as a guard-dog of white interests. It is a
complex issue but it does seem that South African audiences were receiving
much more, and much more diverse, content from their media in 1994-99.
Much of this was of direct relevance to the deepening of democratic
identities, even if less perhaps to development.

Audiences
If content and perceptions of roles were a complex mix in the media during
the period, audiences also proved to be extremely complex. How audiences

HO



Towards an Analysis of the SA Media and Transformation, 1994-99

are constituted, how they consume media and what they make of this is
clearly of critical bearing for the effective role of media. Unfortunately,
while figures exist on the sizes of (some) audiences, very little research has
been done on how they decode, negotiate, and make use of the contents of
media.

The general trend was a steady decline in mainstream audiences in print,
and a fragmentation of audiences in broadcast. A study published in 1999
claimed that 65 per cent of South African adults listened to the radio, 54 per
cent watched television, and just over a quarter read newspapers. Media
reach remained small, and indeed shrinking, in newspaper circulations
between 1994 and 1999. The period ended with still six ofevery ten African
South Africans saying they seldom or never read newspapers. Figures for
readership were down across other racial groups. Given the greater
independence of newspapers, plus their historical role as agenda-setters, it
seems a negative development for democracy that fewer people in 1999
were reading newspapers than in 1994. Former Sunday Times editor Ken
Owen attributed the decline in print circulation (claiming nearly two
million previous readers had been lost) to the profit-orientation of media
companies which he claimed failed to invest in quality journalism (1998:
182-3). He has a point, but what is also likely is that many people felt either
little need, or little influence in engaging politically. The decline in
consumption of serious media, as opposed to entertainment, reflected a
wider socio-political apathy. Certain surveys ahead of the 1999 elections
showed very low levels of political knowledge (Zwane 1999). If political
demobilisation was a major accompaniment to transformation during the
'Mandela state', the media could do little to reverse this. One survey
showed that only a third of South Africans felt well informed, but
significantly there was a savvy scepticism with only 42 per cent trusting the
media to 'tell them honestly about changes in South Africa'. There was also
a finding that 82 per cent believed the media should report without fear of
government intervention, suggesting a popular value placed on democratic
roles of media (Ntabazalila 1999).

During the five years, media penetration into broadcast sectors expanded,
even if the total broadcast audience was not much expanded. M-Net
launched a Digital Satellite Network, with a large bouquet - including
many international channels as well as a local one covering parliament as
a running story. Significant was the rocketing success of YFM, the youth-
oriented music station in Gauteng, which reached almost a million listeners

111



Guy Berger

just ten months after having launched in 1997 (Strelitz 1999). Older people
may have used other broadcasters and print media as a political and/or
developmental resource, but YFM demonstrated a huge constituency of
young black people seeking their own identity that was often anti both the
old and the new establishments.

Audience transformation remains a fluid area, although indications are
that media consumption remained racially divided and much media
(especially broadcasting) continued to cater primarily to one or other racial
or language group at the end of the 'Mandela state'.

Conclusion
A number of left-wing commentators have taken a dismissive view of
media transformation since 1994. Sandile Memele (1999) declares that
'the more things change, the more they stay the same.' In his view,
transformation is simply a device by the bourgeoisie to ensure the
continuation of a system that exploits. Tomaselli (1997:16) declares that
racial substitution in the media will not 'automatically provide increased
popular access or diversity of opinion in the media'. Instead, continuation
of a class-based, if'more inclusive' society is the real situation (1997:51).
He further argues that black owners may facilitate the 'Africanisation of
values', but financial survival is determined by readers and advertisers
(1997:60). Unfortunately he does not expand on what he means by the
'Africanisation of values' and how this process could be assessed
empirically. But he also shows himself to be somewhat rigid in dividing off
'Africanisation of values' from the matter of readers and advertisers. A
more dialectical approach would examine the full picture of variables. Of
course, black owners on their own will not change the economics of readers
and advertisers. A more dialectical approach would examine the full
picture of variables. It is true that black owners (and even staffers) do not
on their own change the economics of readers and advertisers. But black
owners did not emerge in isolation of broader social trends, and the key
question is to what extent the same trends also began to generate new
readers and new advertisers aligned to 'Africanised' content.

Memele and Tomaselli also concentrate on class in a rather rigid way.
Transformation of general social relations in class is clearly a short-term
prospect in South Africa; yet as discussed above, the kind of new owners
taking shape in media are by no means restricted to corporate capitalists or
individual shareholders, and even here there are significant differences

112



Towards an Analysis of the SA Media and Transformation, 1994-99

between pyramid-style ownership as in NAIL and mass individual ownership
as in M-Net's Phutuma. It may take time for such varied ownership forms
to impact on the role of media, if at all, and it may well be that non-capitalist
ownership will not essentially change the profit-orientation of media and
the markets withing which it operates. But these forms are still significant
changes in the media, and their potential should be assessed rather than
rejected as nothing more than racial substitution or class continuity.

What Memele and Tomaselli do raise, implicitly, is the question of
continuity and discontinuity - a theme that is visited in the outline of the
four perspectives at the start of this paper. In essence, they argue, continuity
of class domination remains primary, irrespective of discontinuities in race
domination. So, media has changed in race, not in class. As indicated, this
misses important class changes, but more than this, it indicates an absolutist
brand of politics underpinning this methodology. While Tomaselli's analysis
is far more sophisticated than the kind outlined in the four perspectives, it
remains in the end as politically-driven as they do. This is not to suggest an
apolitical analysis (especially of media) is possible - but rather that it ought
not to become a methodological straitjacket that directs one's focus
towards generalisations that miss significant specifics. History cannot be
reduced to simplistic claims of continuity or discontinuity.

There has been mammoth change in South African media in the first five
years of the country's democracy; in legal context, ownership and staffing,
in race, and even gender and class. There have been changes in audiences
and in the quantity and quality of media. Some of these changes accorded
with transformation, some contributed to transformation, some ran counter
to transformation and many counted directly as transformation. All of these
changes need to be tracked through far more empirical work than has been
possible in this article. That there is still a way to go in expanding the role
of South African media in democratisation and socio-economic
transformation is not disputed. But the media landscape after five years is
almost unrecognisable when compared to that existing beforehand. Its
transformation may be less than what was wrought in politics and political
institutions, its contributions to transformation in these and other spheres
may be uneven and contradictory. Yet, transformation there has been. This
is just as well given the new kinds of challenges on the doorstep of the next
century. Amongst others, there is the growing global cross-ownership of
media and telecoms, entertainment or computer software companies,
outsourcing and multi-skilling of media workers, intemationalisation of

113



Guy Berger

supply and market-chains, technological convergence and the internet,
satellites and broadband networks; and the decline of classical journalism
in the face of rising entertainment. Media has emerged from the 'Mandela
state' significantly transformed from what it was before and is now
powerfully positioned, at least in potential, to be part of further democratic
and socio-economic transformation under the 'Mbeki state'.

Notes
1. Thanks to Lynette Steenveld, Chris Vick and Hugh Lewin for helpful comments

on drafts of this article. It should be noted that much of what is argued here is
tentative, and is based on personal involvement in media issues over the period.
But if this article serves to stimulate debate as well as further research, it will
have served its purpose well.

2. The two approaches have actually been combined at times, such as when
Nelson Mandela has urged the media to transform 'to become part of the new
South Africa in both word and deed* and simultaneously to act as 'a watchdog
to make sure that our famous revolutionaries remain on course' (Cape Times
November 20,1996). However, if boiled down to basic premises, it does appear
that the two approaches are not quite as compatible as Mandela would have.

3. It may be acknowledged, however, that publications like Mafube's Enterprise
on the one hand and Independent's Personal Finance and Business Report
supplements on the other did arguably raise the economic literacy of many
readers. By drawing together Independent's economic coverage around the
country, it created a national insert for all Independent's morning newspapers
and thereby gave far more informational value to purchasers of these individual
titles than previously.

4. Primedia in April 1999 bought a controlling share in football club Kaizer
Chiefs, emulating the practice of other media companies abroad. Union
Alliance Media, owned by various trade unions, spread its portfolio across a
wide range of holdings. NAIL held investments in finance and new technology.

5. This issue is important if one regards the spread of Internet access as important
for the deepening of democracy and development. Telkom's argument is that
the (time-restricted) monopoly it has on landline voice telephony should
include internet service provision. The logic seems to be that, as with telephony,
if the part-foreign owned corporation is opened to competition, it will not be
able to generate sufficient profit to cross-subsidise the roll-out of infrastructure
for the bottom end of the market. It is the case that private internet service
providers would wire up elite suburbs and not neglected townships, while
Telkom has a mandate to service both. At the same time, it is clear that Satra
licences can require private providers to deliver some social investment, at the
same time as ensuring that Telkom does face some competition.

114



Towards an Analysis of the S A Media and Transformation, 1994-99

6. Imprcssionistically, one can note that data on staff demographics exists for
many media companies, but is not especially meaningful given the divergent
categories used to classify staff positions. More relevant is that most of these
companies now have formal affirmative action policies concerning hiring and
promotions, agreed with trade unions in the workplace, but there is little in the
way of evaluative mechanisms.

References
Balseiro, I. 1997. 'Simunye? Searching for nationhood in post-apartheid

South Africa', Critical Arts 16(1).
Brynard, K. 1999. "The media and the TRC: my individual yes', Rhodes

Journalism Review 15.
De Beer, A S, L Serfontein and A Naude. 1995. "The new South Africa and

international news flow: is it new or is it much of the same
story?' Communicare 15(2).

De Beer, A S and E Steyn. 1997. 'Beeld as a mirror on the world: a qualitative study
of international news flow and the news selection at South
Africa's biggest Afrikaans daily', Communicatio 20(2).

Fisher, R. 1999. 'Section205: cryhalt', Rhodes Journalism Review 17.
Fourie, P. 1994. 'Post-apartheid South Africa media and develop-

ment', Communicatio 20(2).
Haffejee, F. 1999. 'MdaandtheFBJbuildingpower',/JWesJottraa/ism

Review 17.
Mandela, N. 1997. 'Tough talk from the president', Rhodes Journalism

Review 15.
Marcus, G and P Burnett. 1999. 'The Bogoshi ruling: false, but reasonable',

Rhodes Journalism Review 17.
Mbeki, T. 1998. Africa - The Time has Come. Cape Town: Tafelberg;

Johannesburg: Mafube.
Memele, S. 1999. 'The naked truth about transformation', Rhodes

Journalism Review 17.
Morris, M. 1996. "That hoary o word. ..\ Rhodes Journalism Review 12.
Muller, J. 1987. 'Press houses at war'. In: Tomaselli, K S, R F Tomaselli,

and J Muller (eds), The Press in South Africa. London: James
Currey.

Ntabazalila, E. 1999. 'Ignorance not bliss for SA's information addicts',
Reality Check, a supplement to Independent Newspapers,
April 28.

115



Guy Berger

Owen, K. 1998.'Liberalinstitutionsunderpressure:thepress'.In:RW
Johnson and D Welsh (eds), Ironic Victory. Liberalism in
Post-Liberation South Africa. Cape Town: Oxford University
Press.

Roome, D. 1997. 'Transformation and reconciliation: "Simunye", a
flexible model', Critical Arts 11(1-2).

Saks, L. 1997. 'Somewhere over the rainbow: theorising the endless
deferral of identity in South Africa', Communicare 16(1).

Strelitz, L. 1999 'Youth FM a state of mind', Rhodes Journalism Review
17.

Steenveld, L and L Strelitz. 1998. "The 1995 Rugby World Cup and the politics of
nation building in South Africa', Media, Culture and Society
20(4), October.

Tomaselli, K G. 1997. 'Ownership and control in the South African print
media: Black empowerment after apartheid, 1990-1997',
EcquidNobi 18(1).

Van Deventer, H. 1998. Flaters en kraters. Cape Town: Tafelberg.

Williams, M. 1998. "The press since 1994'. In: RW Johnson and D Welsh
(eds), Ironic Victory, Liberalism in Post-Liberation South
Africa. Cape Town: Oxford University Press.

Zwane, S. 1999. 'How small we are, how little we know', Reality
Check, a supplement to Independent Newspapers, April 28.

116


